اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

دلشاد: برای شکست در بازیهای آسیایی جاکارتا گریه کردم/ بوکس با برگزاری لیگ از حاشیه به متن می آید

دبیر اسبق فدراسیون بوکس گفت: برای اولین بار در 70 سال اخیر از بازیهای آسیایی دست خالی برگشتیم که برای آن گریه کردم.

دلشاد: برای شکست در بازیهای آسیایی جاکارتا گریه کردم/ بوکس با برگزاری لیگ از حاشیه به متن می آید

امیر دلشاد یکی از مو سپیدان و پیشکسوتان ورزش بوکس و جامعه رسانه‌ای است که از سال 33 تا 43 خودش ورزشکار بوده. وی از سال 1358 به جرگه روزنامه‌نگاری و کارشناس ورزشی پیوست. وی همچنین از سال 70 تا 84 بعنوان دبیر فدراسیون بوکس مشغول به کار بود. وی در خصوص وضعیت کنونی بوکس ایران، آغاز مجدد لیگ و دغدغه‌هایش با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس به گفت‌وگو پرداخته که صحبت‌های وی را در زیر می خوانید:

* آقای دلشاد چه خبر؟ چکار می کنید؟

فرزندانم دو سال است بخاطر دود و ترافیک تهران، من و همسرم را به اندیشه آورده و حالم بهتر از گذشته است.

* در آنجا بخاطر کرونا در خانه مانده‌اید؟

 همسرم دیابت دارد و در خانه قرنطینه هستیم. ولی قبل از آمدن کرونا، روزهای فرد در باشگاهی در اندیشه تمرین می دادم.

*رئیس فدراسیون به خانه شما برای عیادت آمد؟

 از حسین ثوری رئیس فدراسیون بوکس تشکر می کنم که وقتی مریض احوال بودم به دیدنم آمد.

*شنیدیم قرار است رئیس سازمان لیگ شوید؟

 ثوری از من خواست لیگ را مجدداً راه اندازی کنم و ابلاغی هم به من داد تا کارها را انجام دهم. نمی خواستم قبول کنم ولی همسرم به من گفت برو و کمک کن.

*تا به الان برای برگزاری مجدد لیگ چه کارهای کرده‌اید؟

با حمید رضا قبایی زاده دبیر فدراسیون هماهنگ کردم تا کارهای ابتدایی را انجام دهد. باشگاههایی که اعلام آمادگی کرده اند، ثبت نام کنند و سپس سرپرست یا نماینده باشگاه‌شان را معرفی کنند تا در جلسه شرکت داشته باشند. در جلسه اول اساسنامه را دریافت کنند و بعد از مطالعه، اگر عیبی و ایرادی داشت، بعد از رفع مشکلات، مسابقات را استارت بزنیم.

* چرا لیگ برای هر ورزشی اهمیت دارد و باید برگزار شود؟ 

لیگ باعث ظهور پدیده‌ها می شود. ورزشکار برتر پس از دیده شدن در مسابقات لیگ، به تیم ملی ورود پیدا می‌کند. برگزاری منظم لیگ به پیشرفت ورزش کمک می‌کند. لیگ راه بیفتد، بازیکنان تمریناتشان مرتب می شود و جراید و تلویزیون برای پوشش اخبار می آیند. خانواده‌ها با دیدن این رقابت ها، فرزندانشان را به سالن ها می‌آوردند و این رشته از حاشیه به متن ورود پیدا می‌کند. با برگزاری منظم لیگ، بازیکنان در طول سال 70 درصد آمادگی دارند. مربیان و داوران نیز اطلاعات خود را به روزرسانی می کنند. درآمد مالی برای تمامی بازیکنان، مربیان و سرپرستان به وجود می آید و در نهایت بوکس نفس می کشد.

* چرا همه شما را به عنوان برگزار کننده مسابقات بوکس می شناسند؟

از تمامی اهالی این ورزش بپرسید، همه می گویند که هر وقت دلشاد بوده، بوکس داشتیم. برای اینکه بوکس تخصص‌ام است و با یک تیم قوی، کار را به نتیجه می‌رسانم.  

* چرا این قدر دلتان برای بوکس می سوزد؟

 اگر این ورزش موفق باشد، من هم خوشحالم. یک نفر بخاطر عدم موفقیت در بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا گریه کرد، آن هم من بودم. برای اولین بار در 70 سال اخیر، بوکس از بازیهای آسیایی دست خالی برگشت. همسرم وقتی حال بد و بغض مرا می‌دید، می‌گفت چرا به خودت ظلم می‌کنی. گفتم این حق بوکس ایران نیست که ببازند.

* از چه سالی به فدراسیون بوکس آمدید؟

از زمانی که ناطق نوری رئیس فدراسیون شد. یک سال فدراسیون دبیر نداشت و حس غفوری فرد رئیس تربیت بدنی وقت به ناطق نوری گفت که چرا دبیر نداری و او هم مرا معرفی کرد. از سال 58 در روزنامه، مطلب ورزشی می نوشتم و با غفوری فرد خیلی مصاحبه کرده بودم و مرا می شناخت. بدون کارهای اداری دبیر فدراسیون شدم.

* از چه زمانی مسئول برگزاری لیگ شدید؟

یک روز به همراه ناطق نوری به دفتر سیدمصطفی هاشمی‌طبا رئیس وقت سازمان تربیت بدنی رفتیم. به او گفتم می خواهم لیگ را برگزار کنم. هاشمی‌طبا همه کارها را برای ما هموار کرد. با منوچهر مقصودی 5 سال بدون اسپانسر، مسابقات را برگزار کردیم. با اکثر مسئولان ورزش ارتباط خوبی داشتیم و باشگاهها را وارد لیگ ‌کردیم.

*رابطه‌تان با ناطق نوری چطور بود؟ کار کردن با او چطور بود؟

24 سال با او کار کردم که 14 سال دبیرش بودم و سه بار هم مرا از فدراسیون اخراج کرد. سال 1377 برای اولین بار که مرا از فدراسیون بیرون کرد، به او گفتم دشمن دانا بهتر از دوست نادان است. سال 1379 هاشمی‌طبا به ناطق نوری گفت لیگ از رونق افتاده و اجبار کرد مرا برگرداند. سال 84 وقتی هاشمی‌طبا از سازمان تربیت بدنی رفتند، ناطق مرا باز اخراج کرد. یک بار به بازیهای المپیک رفتم و آن هم بخاطر هاشمی‌طبا بود. تا سال 88 در ابرار ورزشی و روز ورزش مطلب می نوشتم. ناطق نوری در استادیوم شیرودی مرا دید و گفت بیا لیگ را برگزار کن. به ناطق گفتم؛ شما آدم خوبی هستی ولی مدیر خوبی نیستی. اگر من خوبم و کارم را بلدم، چرا بیرونم می کنی؟

* یعنی بوکس ایران بدون شما موفق نیست؟

سوالی دارم. از سال 1384 تا الان بوکس کجاست؟ جایگاه و رزومه‌ام در فدراسیون از سال 1370 تا 1384 مشخص است که بوکس کجا بوده و الان کجاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول