اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

یک فاجعه سوئدی: سیاست مورد علاقه محافظه کاران در مقابله با کرونا به شدت مرگبار از کار درآمد

به نوشته نیویورک تایمز در استکهلم بیشتر از دو برابر تعداد معمول در نتیجه شیوع کرونا جان باخته اند که با این نظر کامپ همخوانی دارد که به دلیل رویکرد سهل گیرانه دولت در قبال این بحران، سالمندان در حال پرداخت بهای بی تناسبی هستند .

یک فاجعه سوئدی: سیاست مورد علاقه محافظه کاران در مقابله با کرونا به شدت مرگبار از کار درآمد

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: بسیاری از محافظه کاران سوئد را به خاطر تصمیم این کشور مبنی بر عدم صدور دستور ماندن در خانه یا تعطیلی کسب و کارهایی چون کافه ها و رستوران ها ستایش می کنند. در واقع اعتراضات ضد تعطیلی کسب و کارها با استفاده از شعار «بیشتر شبیه سوئد باشید» در تلاش برای متقاعد کردن سیاست گذاران آمریکایی برای خاتمه دادن به تعطیلی هایی که سراسر کشور را فراگرفته  آغاز شد. اما داده های سلامت همگانی حکایت از آن دارند که رویکرد عدم مداخله سوئد در مقابله با همه گیری کرونا بسیار خطرناک بوده است.

بر اساس گزارشی که دانشگاه جان هاپکینز چندی پیش منتشر کرد، میزان تلفات این کشور به نسبت سرانه از جمله بالاترین ها در جهان است. این نرخ همچنین در هفته منتهی به چهارشنبه بالاترین نرخ در میان تمام کشورهای جهان بوده است. ماه گذشته بیشتر از دو هزار تن از دانشمندان و کارشناسان از سراسر سوئد با انتشار دو نامه سرگشاده خواستار اتخاذ تمهیدات سختگیرانه تر و سیاست های ایمنی اجباری شده بودند. یکی از امضا کنندگان این نامه ها به بیزینس اینسایدر گفته است که به باور او سیاست های سلامت همگانی فعلی سوئد غیرعادی است.
پرفسور اوله کامپ مشاور ارشد در حوزه غدد درون ریز شناسی در موسسه کارولینسکا در استکهلم به بیزینس اینسایدر گفته است: «ما در حال قربانی کردن سالمندان خود و افراد مبتلا به بیماری های مختلف هستیم. در نتیجه من فکر نمی کنم که این کاری باشد که ارزش کپی کردن از سوی دیگران را داشته باشد.»

نشانه های دیگری نیز وجود دارد که این سیاست سوئد به یک فاجعه ختم شده است. به نوشته نیویورک تایمز در استکهلم بیشتر از دو برابر تعداد معمول در نتیجه شیوع کرونا جان باخته اند که با این نظر کامپ همخوانی دارد که به دلیل رویکرد سهل گیرانه دولت در قبال این بحران، سالمندان در حال پرداخت بهای بی تناسبی هستند. (بیشتر کسانی که تاکنون در سوئد جان باخته اند بالاتر از 70 سال سن داشته اند.) این افزایش تلفات در استکهلم از میزان مرگ و میرها در شهرهای آمریکا چون شیکاگو و بوستون بیشتر است و این واقعیت را بازتاب می دهد که طی این مدت به  طور معمول 30 درصد افراد بیشتری در سوئد جان باخته اند. این افزایش بسیار بیشتر از کشورهای نزدیک سوئد و قابل مقایسه با آمار ایالات متحده است که از مزیتی چون سیستم مراقبت درمانی به خوبی سوئد برخوردار نبوده است.
اندرو نویمر جمعیت شناس در دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین به تایمز گفته است: «برای سوئد که چنین سیستم درمان عمومی فوق العاده ای دارد، این مقایسه چندان خوشایند نیست. هیچ دلیلی وجود ندارد که سوئد عملکرد بدتری از نروژ، دانمارک یا فنلاند داشته باشد.»

 نمی توان گفت که رویکرد سوئد مصیبتی تمام عیار بوده است. برخلاف پیش بینی خیلی ها بیمارستان ها بیش از حد شلوغ نشده اند و آمار جا به جایی های گوگل نشان می دهند که سوئدی ها از نظر رفتن به رستوران ها، مغازه ها و دیگر نقاط تفریحی با تناوبی کمتر به عنوان یک تمهید احتیاطی تقریبا با اهالی کشورهای همسایه فرقی نداشته اند. با این حال سوئدی ها از امتیازات خاصی برخوردارند، از جمله اینکه این کشور تراکم جمعیت پایینی دارد و خانوارهای چند نسلی که به طور خاصی در برابر این ویروس آسیب پذیرند، در این کشور بسیار کمتر هستند.
به همین دلیل است که این رویکرد سوئد احتمالا در ایالات متحده کارآیی نخواهد داشت. در واقع مطالعه جدیدی که چند روز پیش در نشریه هلت افرز منتشر شد، نشان داد که فاصله گیری اجتماعی نرخ رشد کووید19 را در ایالات متحده کاهش داده است.

به نوشته نویسندگان این گزارش رعایت تمهیدات فاصله گیری اجتماعی وضع شده از سوی دولت، نرخ رشد روزانه را بعد از 1 تا 5 روز تا  5.4 درصد ، بعد از 6 تا 10 روز6.8 درصد، بعد از 11 تا 15 روز8.2 درصد و بعد از 16 تا 20 روز 9.1 درصد کاهش داده است. آنطور که در این گزارش آمده «با رعایت فاصله گیری اجتماعی داوطلبانه به  طور همیشگی، این نتایج می توانند تا 27 آوریل (بدون دستور به در خانه ماندن)  10 برابر بیشتر گسترش پیدا کنند (10 میلیون مورد) و بدون هیچ تمهیدات اضافه ای، بیشتر از 35 برابر (35 میلیون) گسترش پیدا کند.
نویسنده: متیو روتزا  (Matthew Rozsa) روزنامه نگار
منبع: https://b2n.ir/510951

انتهای پیام.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول