اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

معیشت و اشتغال اولویت اصلی مجلس یازدهم/ عدم نظارت باعث شد خودروسازها دردسر ایجاد کنند

نمایندۀ مردم بوئین زهرا و آوج گفت: امروز ما دچارتحریم و جنگ اقتصادی هستیم و علاوه‌بر آن کرونا برای ما عارضه‌هایی به ویژه در حوزۀ تولید، اشتغال و اقتصاد به وجود آورده، ما باید اولویت‌هایمان مسائل معیشتی، اشتغال، عبور از رکود، کاهش تورم و اقدام در جهت افزایش ارزش پول ملی باشد.

معیشت و اشتغال اولویت اصلی مجلس یازدهم/ عدم نظارت باعث شد خودروسازها دردسر ایجاد کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، روح‌الله عباسپور، نمایندۀ دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از حوزۀ انتخابیۀ بوئین‌زهرا و آوج است و در دورۀ یازدهم نیز با اعتماد مردم این حوزۀ انتخابیه راهی مجلس شده است. وی در دوره‌های گذشته در کمیسیون صنایع مجلس عضویت داشت و تجربیات نمایندگی او در حوزه صنایع و تولید می‌تواند در مسیر جهش تولید راهگشا باشد. با این نمایندۀ مجلس در ارتباط با اولویت‌های مجلس یازدهم به گفت‌وگو نشستیم.

روح الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: بدون شک مهم‌ترین اولویت ملی در این زمینه مسائل اقتصادی است، این موضوعی است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند و اولویت مجلس دانستند.

وی افزود: امروز که ما دچار محدودیت‌های بین‌المللی، تحریم و جنگ اقتصادی هستیم، امروز که داستان کرونا بسیاری از کشورها را گرفتار کرده و برای ما هم عارضه‌هایی به ویژه در حوزه تولید، اشتغال و اقتصاد دارد، ما باید اولویت‌هایمان مسائل معیشتی، اشتغال، عبور از رکود، کاهش تورم و اقدام در جهت افزایش ارزش پول ملی باشد.

عباسپور به عناوین اقتصادی چندین سال گذشته به ویژه دو عنوان سال روونق تولید و سال جهش تولید اشاره کرد و افزود: این عناوین و سرفصل‌ها می‌تواند پایه‌های اقتصاد مقاومتی باشد، از جمله تولید که می‌تواند محور مسائل اقتصادی ما قرار بگیرد.

تسهیل بازار کسب‌وکار با قانون‌گذاری و نظارت

نماینده بوئین‌زهرا و آوج عنوان کرد: برای حرکت به سمت جهش تولید باید اقدامات عملی کرد و برنامه داشت، یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها پرداختن به موضع تسهیل بازار کسب و کار با قانون‌گذاری درست است.

وی ادامه داد: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که تولید کننده راحت‌تر بتواند به تولید محصول خودش بپردازد، شرایط و زمینه‌های تولید برای او و در خدمت او باشد و این بروکراسی اداری و این هفت‌خوانی را که مقام معظم رهبری فرمودند هفتادخوان است! این را ما باید تسهیل کنیم.

این نمایندۀ مجلس با اشاره به تعدد قوانین، قوانین اشتباه و یا موانع قانونی که سد راه تولید هستند، عنوان کرد: مشکل این است که برخی جاها قانون‌گذاری که صورت گرفته اشتباه بوده، لذا ما وظیفه داریم این دست قوانین را پالایش کنیم، در بحث تنقیح قوانین باید قوانینی که مانع تولید، رشد و توسعه هستند را حذف کنیم.

 

ضعف نظارت باعث شد خودروسازها مشکل‌ساز شوند

عباسپور مهم‌ترین مأموریت مجلس را تقویت نقش نظارتی آن خواند و ضمن انتقاد از دورۀ گذشتۀ مجلس عنوان کرد: متأسفانه در مجلس گذشته در بحث نظارتی خوب عمل نشده، مجلس یازدهم باید به دنبال یک نظارت دقیق باشد که بتواند مجری را اگر از ریل قانون خارج شد، برگرداند و در مسیر ریل قانونی قرار دهد.

وی با اشاره به تصویب برخی قوانین مهم که در حوزۀ اجرای آن‌ها نظارت کاملی صورت نگرفته است عنوان کرد: اکنون ما قوانینی مانند قانون مبارزه با قاچاق یا قانون تسهیل کسب و کار را داریم، ولی با این وجود در این حوزه می‌بینید که در بین 186 کشور رتبۀ ما در حدود 155 یا 156 است.

این نمایندۀ مجلس ادامه داد: وقتی ما قانون رفع موانع تولید را تصویب کردیم، باید بر حسن اجرای آن نظارت کنیم تا این قانون به خوبی اجرا شود، برای مثال ما قانون ارتقاء کیفیت خودرو را تصویب کردیم، اما چقدر نظارت داریم تا ببینیم این خودروسازهای کشور که این همه مشکلات را برای جامعه ایجاد کردند، چطور این قانون ارتقای کیفیت خودرو را رعایت می‌کنند و چقدر دستگاه‌ها به وظایف خود در این قانون عمل می‌کنند.

منافذ فسادخیز مثل حقوق‌های نجومی، بسته شود

نمایندۀ بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی بستن منفذها و خلأهای قانونی که می‌تواند ایجاد فساد کند را یکی دیگر از اولویت‌های مهم مجلس یازدهم دانست و تصریح کرد: چهارسال قبل با مطالبی که در رسانه‌ها منتشر شد، مشخص شد که حدود 400 نفر حقوق‌های نجومی گرفتند، این موجب واکنش مردم و ناراحتی آن‌ها شد، موضوع چالشی بود، اما در نهایت اینها هیچ کدام در محاکم قضایی محکوم نشدند، به این علت که مشکلات، مشکلات قانونی بود.

وی ادامه داد: اگرچه از مدیران این انتظار نبود که این سوءاستفاده‌ها را بکنند و نباید این میزان حقوق می‌گرفتند اما باید توجه کرد که قانون هم جلوی این‌ها را نبسته بود، وقتی هم که در دادگاه حاضر شدند، حتی اگر حقوق ماهانه 50 میلیونی هم گرفته بودند، مستند به قانون و آئین‌نامه‌ها در دادگاه نشان دادند که قانون اجازه این دریافت‌ها را به آن‌ها داده بود، مثلاً در برخی‌جاها ذینفع می‌توانست در مورد حقوق و مزایای خودش تصمیم بگیرد.

عباسپور با اشاره به سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه‌های گوناگون از جمله اصل 44، سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و مانند آن، این سیاست‌ها را جزو مطالبات نمایندگان و زمینه‌های برای پیگیری و نظارت دانست.

 

عمل به اولویت‌ها مجلس را به رأس امور باز می‌گرداند

این نمایندۀ مجلس اظهار کرد: مجلس یازدهم اگر بتواند اولویت‌های کشور را به درستی تشخیص بدهد، نسبت به اولویت‌ها جدی بوده و اقدام کند آن وقت می‌توانیم بگوییم که مجلسی در رأس امور است، اما اگر به این سمت برود که در درون خودش با دولت لابی‌گری کند، نسبت به مأموریت‌هایش که قانون تعریف کرده بی‌توجهی کند، اگر نگاه‌های منطقه‌ای و جزیره‌ای داشته باشد و خودش را مشغول جابجایی نیروها که در حوزه کار مجلس نیست بکند، از رأس امور دور شده و بعد از چهارسال حواشی به پایان کار خود می‌رسد.

مردم گلایه دارند

وی عنوان کرد: مهم‌ترین مأموریت مجلس یازدهم این است که باید کاری کند تا اعتماد مردم به مجموعۀ قوا بازگردد، البته نه اینکه بگوییم مردم بدبین شده‌اند یا به نظام اعتماد ندارند، بلکه مردم انقلاب، ولایت فقیه و نظام را دوست دارند و در روزهای سخت و مقاطع حساس همین مردم یار و یاور و پشتیبان نظام بودند و اصولاً نظام از ناحیه حضور مردم مشروعیت گرفته است، اما امروز مردم از نتیجۀ کار دولت و مجلس و وضعیت اقتصادی‌شان گلایه دارند. مردم گله‌مند هستند و ما باید شعله‌های امید را در دل مردم روشن کنیم.

عباسپور با اشاره به پروژه‌های مهم و اساسی در استان قزوین اظهار کرد: در دورۀ نهم مجلس یک طرحی را پیگیری کردیم تا حمل و نقل ریلی که برای آستارا-انزلی-رشت تعریف شده از قزوین به مسیر بوئین زهرا، ساوه و قم ادامه پیدا کند و از آنجا شمال و جنوب کشور را به هم متصل نماید.

اتصال خط آهن از قزوین به بوئین زهرا و قم

این نماینده مجلس ادامه داد: این یک پروژۀ بسیار بزرگ در حوزۀ اقتصادی می‌تواند باشد و به جهش تولید در استان کمک فراوانی خواهد کرد چرا که تولید کنندگان گوناگون استان، به سهولت محصولات تولیدی خود را به شمال و جنوب کشور و از آن طریق به کشورهای منطقۀ خلیج فارس و دیگر کشورها صادر می‌کنند و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی در پایان عنوان کرد: پروژه‌های مهمی در حوزۀ آب مانند موضوع الموت رود، آب سدطالقان، بیمارستان جامع و دیگر پروژه‌ها وجود دارد که باید پیگیری شده و مشکلات مردم حوزه‌های سه‌گانه انتخابیه استان را حل کند، در همین باره هم هم‌اکنون هم‌افزایی خوبی میان مجمع نمایندگان استان و استاندار قزوین وجود دارد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول