اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

شفافیت، پرهیز از تجملات و رسیدگی به مردم؛ نگاهی به مطالبات مردم از نمایندگان جدید در «فارس من»

این گزارش نگاهی است به مطالبات مردم در «فارس من» از نمایندگان جدید و پی‌گیری آن‌ها. از شفافیت آرا گرفته تا رسیدگی به اقشار مستضعف.

شفافیت، پرهیز از تجملات و رسیدگی به مردم؛ نگاهی به مطالبات مردم از نمایندگان جدید در «فارس من»

به گزارش خبرگزاری فارس؛ بیم‌وامیدها درباره مجلس یازدهم ادامه دارد. مردم از طرفی نگران تکرار انحرافات و خاطرات تلخ پارلمان گذشته هستند، از سوی دیگر اما حسابی به چهره‌های جوان و کارآزموده امیدوارند. امیدی که اساسی باید از آن مراقبت کرد. مطالبات ثبت‌شده در «فارس من» هم نمودار روشنی از همین خوف‌‌ها و امیدها است. مطالباتی مثل شفافیت آرا، پرهیز از تجملات و رسیدگی به اقشار مستضعف. این گزارش نگاهی به همه‌ی آن‌ها است:

 

اول| شفافیت؛ شفافیت؛ شفافیت! مطالبه همیشگی مردم از بهارستان

«شفافیت» مطالبه کلیدی مردم از پارلمان است. موضوعی که سال گذشته بعد از سخنان منبری معروف حسابی داغ شد و به صدر اخبار آمد. پویش «شفافیت آرای نمایندگان» در «فارس من» همان‌زمان توانست ده‌ها هزار امضا جمع کند. پویشی که البته با نظر مساعد چهره‌هایی مثل احمد توکلی و جمعی از نمایندگان دوره قبل همراه شد. با این همه نتوانست اکثریت لازم را در صحن علنی کسب کند! برای اطلاعات بیشتر در این‌باره این گزارش را بخوانید.

مجلس قبل تن به شفافیت نداد. مطالبه مردم اما هم‌چنان پا برجا است. همین چند روز اخیر ده‌ها مطالبه در این‌ رابطه در «فارس من» ثبت شد. مطالباتی که از ساکنان تازه بهارستان می‌خواست همین ابتدای کار «شفافیت» را در دستور کار قرار دهند. مثلاً این کمپین که شفافیت را محوری‌ترین مطالبه افکار عمومی در انتخابات اخیر می‌داند. یا این مطالبه که از نمایندگان می‌خواست تا بعنوان اولین اقدام این موضوع را به قانون تبدیل کنند.

 

این کمپین هم از نمایندگان تازه می‌خواست موضوع شفافیت را در اولویت کاری قرار دهند. در این مطالبه آمده است: «تنها راه نظارت مردمی بر نمایندگان فقط شفافیت است. اولین برنامه مجلس جدید باید اجرای طرح شفافیت آراء، اموال، هدایا، و توصیه‌نامه‌های نمایندگان باشد بر روی سامانه‌ای با داشتن قابلیت جستجو.» این کمپین هم با صدها امضا از نمایندگان مردم می‌خواهد به احترام خون شهدا هم که شده، موضوع شفافیت را قانونی کنند.

نایب‌رئیس تازه مجلس معتقد است تحقق شفافیت آرا و امورات از وظایف هیأت‌رئیسه پارلمان است. قاضی‌زاده هاشمی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «هر فردی رئیس می‌شود باید تعهد بدهد شفاف‌سازی هزینه‌های اجرایی مجلس، قراردادها، ساخت‌وسازها و غیره را انجام دهد. شفاف‌سازی رویه‌های تقنینی در مجلس مثل شفافیت آرا؛ شفاف شدن هدایا؛ شفاف شدن میهمانان کمیسیون‌ها؛ شفاف‌سازی توصیه‌نامه‌ها و غیره هم باید اولویت باشند.»

 

فرمان دست شما است! حالا چشمان مردم به مجلس نو و هیأت‌رئیسه‌ی تازه‌ی آن است. حتماً اجرایی شدن شفافیت آرا و امورات مجلس می‌تواند اعتماد از دست‌رفته را دوباره بازگرداند. «فارس من» هم‌چنان پیگیر مطالبه مردم خواهد بود.

 

دوم| محرومین؛ مستضعفین و فقرا؛ نمایندگان برای بهبود معیشت مردم تلاش کنند

مردم گرفتارند؛ ندانم‌کاری‌های اقتصادی دولت خیلی‌ها را به خاک سیاه نشاند. رسیدگی فوری به معیشت و اقتصاد مردم این روزها اولویت است. موضوعی که در پیام رهبر انقلاب به‌مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم هم نمود داشت: «در اقتصاد، علاوه بر مشکلات مشهود، باید اذعان کنیم نمرهی مطلوبی در باب عدالت به ‌دست نیاورده‌ایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابه‌ی اولویت، وادار سازد.»

مطالبات متواتر مردم در «فارس من» هم نمودار روشنی از همین ماجرا است. مثلاً این کمپین که باعنوان «درخواست از مجلس برای بهبود وضع معیشت مردم» به‌ثبت رسیده است. امضاکنندگان آن معتقدند بزرگ‌ترین وظیفه مجلس نو حمایت از اقتصاد نوین و تلاش برای رونق اقتصادی و جهش تولید است: «مجلس باید در جهت حمایت از تولید ملی و جلوگیری از واردات بی‌رویه و نظارت بر رانت‌های اقتصادی قدم‌های محکمی بردارد.»

 

مجلس دهم در زمینه پیگیری مشکلات معیشتی عملکرد قابل قبولی نداشت. برای همین بیشتر اعضای آن نتوانستند دوباره اعتماد مردم را اخذ کنند. سید نظام موسوی منتخب مردم تهران معتقد است فضای لابی‌گری و تفکرات دولتی مانع از پیگیری مطالبات شده بود. وی به‌خبرنگار ما می‌گوید: «فکر می‌کنم مجلس یازدهم به‌سمت تخصصی شدن پیش خواهد رفت. قطعاً باید تلاش کنیم اولویت‌های مطالبات مردم در دستور کار مجلس یازدهم قرار گیرند.»

ابوترابی منتخب مردم نجف‌آباد هم معتقد است نمایندگان می‌باید از اشرافی‌گری فاصله بگیرند تا بتوانند دردهای مردم را حس کنند. وی به خبرنگار ما می‌گوید: «مجلس یازدهم باید در مرحله اول مجلسی عدالت‌محور باشد و به دور از هر گونه تبعیض و بی عدالتی رفتار کند. مجلس یازدهم باید به دور از اشرافی‌گری و جاه‌طلبی و دنیاخواهی مشکلات مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با جدیت تمام مورد پیگیری قرار دهد.»

 

حسینی‌کیا منتخب مردم سنقر هم معتقد است دستور کار نخست مجلس و هیأت‌رئیسه آن باید دردهای مردم باشد. وی در گفت‌وگو با فارس: «رئیس مجلس یازدهم باید درد مردم را درد مجلس بداند چرا که مشکل اصلی مردم هم اکنون معیشت و تورم، اقتصاد متزلزل و بیکاری است. مردم از ریخت و پاش مدیران و مسئولین بسیار نگران بوده و ناراحت هستند. امیدوارم رئیس مجلس یازدهم به هیچ وجه رویه اشرافی‌گری برخی مسئولان را ادامه ندهد.»

 

امیدواریم؛ حتماً این تلاش‌ها هر چه بیشتر در راستای تأمین منافع مردم باشد، مأجور است. «فارس من» در کنار خدمت‌گزاران حقیقی جامعه است.

 

سوم| ساده‌زیست مثل مردم؛ نه به امتیاز مسکن و خودرو

خانه هیچ؛ تهیه یک اتومبیل معمولی این‌روزها آرزوی خیلی‌ها است. صفوف فشرده برای پیش‌خرید خودرو، قیمت‌های بی‌حساب‌وکتاب و اقتصادی که یک‌سره گروگان دلال‌ها است. سفره‌های مردم هر روز در حال آب رفتن است؛ مسؤلین دولتی کجا؟ مشغول چیدن گلابی‌های برجام! در این شرایط دریافت امتیاز خودرو و مبالغ آن‌چنانی برای رهن مسکن توسط نمایندگان حقیقتاً انصاف نیست.

موضوعی که مطالبه مردم هم هست؛ مثلاً این کمپین در «فارس من» که از نمایندگان تازه می‌خواهد تا از امتیازات ویژه مانند مسکن یا خودرو استفاده نکنند. حامیان آن معتقدند: «قانونی در مجلس جدید تصویب شود که مسؤولین از خودرو شخصی و بدون راننده استفاده کنند. همچنین در امنیت ایران استفاده از محافظ شخصی حذف شود. چرا بعضی از مسؤولین با خودرو شخصی به محل کار خود نمی‌روند؟ داشتن راننده و محافظ به چه دلیلی است؟»

 

موضوعی که مورد استقبال برخی نمایندگان تازه هم قرار گرفت. اولین بار مالک شریعتی منتخب مردم تهران برای این موضوع پا پیش گذاشت. وی در صفحه شخصی نوشت: «طبق آنچه شفاهی گفتند، هر نماینده می‌تواند هرماه مبلغ ۱۱میلیون تومان برای هزینه اجاره مسکن دریافت کند یا ۴۸ ماه آن را یکجا بصورت ودیعه دریافت نماید. البته گفتند مبلغ نهایی برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات رییسه مجلس یازدهم برسد.»

پیشنهاد شریعتی تجمیع این مبالغ و تشکیل صندوقی برای کمک به ازدواج و اشتغال جوان‌ها بود. پیشنهادی که مورد اقبال دیگران قرار گرفت. زهره الهیان منتخب تهران در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: «جمعی از نمایندگان مجلس پویشی برای عدم دریافت تسهیلات مسکن تشکیل داده‌اند. طی این حرکت نمادین که آقای مالک شریعتی پیشنهاد دهنده بوده، بنا داریم برای تسهیل ازدواج جوانان و همچنین در راستای اعطای تسهیلات مسکن قدمی برداریم.»

 

تاکنون چهره‌هایی مثل الیاس نادران، اقبال شاکری، فاطمه قاسم‌پور، احسان خاندوزی، مجتبی رضاخواه، عبدالحسین روح الامینی و زهره سادات لاجوردی و چند نماینده دیگر هم به این پویش پیوسته‌اند. محمد جواد ابطحی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «بهتر است مجلس به نمایندگان خانه سازمانی دهد تا ودیعه مسکن. چون وقتی مبالغ زیادی ودیعه مسکن دهند، آن فرد در اطراف مجلس اجاره نمی‌کند بلکه می‌رود شمال شهر تهران.»

 وی درباره ایرادات شمال‌شهرنشینی نماینده‌ها اضافه کرد: «وقتی یک نماینده بجای زندگی در اطراف مجلس، شمال تهران برود، آب و هوای آنجا وی را تغییر می‌دهد و دیگر ساده‌زیستی و مقابله با اشرافی‌گری را فراموش می‌کند. حتی ممکن است به‌دنبال کارها و قوانینی باشد که در راستای منافع اشرافی‌ها است.»

 

منتخب مردم فریمان هم معتقد است نماینده‌ها بهتر است از دریافت امتیاز خرید اقساطی خودرو خودداری کنند. قاضی‌زاده به خبرنگار ما می‌گوید: «در شرایطی که مردم برای خرید یک پراید در بازار آزاد باید بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان نقدا پرداخت کنند و برای ثبت‌نام خودرو هم با مشکل مواجه‌اند، دریافت خودرو به صورت قسطی وجهه خوبی ندارد. نماینده هرچه بتواند خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این گونه امتیازها دور کند بهتر شرایط مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درک می‌کند و در مسیر رفع مشکلات گام بر‌دارد.»

 

همه این‌ها از خبرهای خوب مجلس تازه است. تحرکاتی که می‌تواند اعتماد از دست‌رفته را در میان افکار عمومی بازسازی کند. مردم هم‌چنان در خوف و رجا هستند. امیدوار به تحرکاتی از این دست؛ چشم‌انتظار خبرها و افق‌های جدید. و نگران از تکرار لاکچری‌بازی و دلالی برخی آقایان در ادوار گذشته بهارستان. «فارس من» هم‌چنان آماده بازتاب ایده‌های شما و پیگیری مطالبات شما از مجلس یازدهم است.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول