اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

تشییع غریبانه گنجینه تاریخ شفاهی خوزستان در میان هیاهوی کرونا

تعدادی از والدین «خانواده‌های چند شهید» خوزستان از اسفند امسال تاکنون از میان ما پرکشیدند تا بخشی از گنج تاریخی خوزستان به زیر خاک رود.

تشییع غریبانه گنجینه تاریخ شفاهی خوزستان در میان هیاهوی کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، یک سال معمولی برای خوزستانی‌ها با سیل، زلزله، و خشکسالی شروع می‌شود و با چند حمله تروریستی، ریزگردها و آتش سوزی جنگل‌ها ادامه می‌یابد؛ در هر فصل از سال هم اتفاقاتی مانند گرمای بیش از 50 درجه، قطعی آب و برق،کشف میادین نفتی، تنش آبی در شهرها و روستاها و... حجم اخبار روزمره را آنقدر زیاد می‌کنند که خبرنگاران فرصت نکنند به همه سوژه‌های موجود در استان بپردازند.

سال 99 هم که با شرایط به‌خصوصی شروع شد و خوزستان این روزها تنها استان کشور است که در وضعیت قرمز شیوع کرونا به سر می‌برد تا همه نگاه‌ها به این ویروس منحوس باشد و لا به لایش نیز نیم نگاهی به اخبار احتمال وقوع سیل، برنامه ریزی برای فعالیت ادارات در گرمای 50 درجه و آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع داشته باشیم اما در میان این همه هیاهو، 11 نفر از والدین خانواده‌های چند شهید خوزستان از میان ما پر کشیدند تا بخشی از این گنج تاریخی به زیرخاک رود.

آنها مثل سرو ایستاده بودند و بی توجه به بی مهری‌ها و گمنام بودن‌ها، خوشحال بودند که پاره تن خودشان را برای دفاع از انقلاب اسلامی تقدیم کردند و هروقت از انها درباره تعداد شهدایشان پرسیده می‌شد، سرافرازانه می‌گفتند: «منتی نداریم، شرمنده‌ایم که بیش از این شهید تقدیم نکردیم و خودمان زنده ماندیم که بمیریم».

نه طلبکار بودند و نه بی معرفت و هرگاه هم زمینه دفاع از انقلاب بود، پیشگام بودند تا مبادا نگاه دشمن به انقلاب اسلامی چپ باشد. فوت یک فرزند داغ بزرگی برای والدین است و به همین دلیل دعای والدین همیشه مرگ پیش از فرزندانشان است اما این خانواده‌ها خود لباس رزم بر تن فرندانشان می‌کردند و راهی جبهه‌ها می‌کردند تا خیال پردازی‌های دشمن محقق نشود.

هرگاه هم خبر شهادت فرزندشان می‌آمد، گریه نمی‌کردند و با زبانی شرمنده می‌گفتند: چطور برای داغ یک فرزندم گریه کنم وقتی می‌دانم حضرت زینب چگونه داغ فرزند، برادر و... دید؟ هرگاه خبری از شهادت فرزند اولی می‌آمد، خودشان پیکر بی جان فرزندشان را غسل می‌کردند و پیکر ارباً اربای فرزند رشیدشان را به خاک می‌سپردند. ناله و شیون سر ندادند تا مبادا دشمن از این ناله‌ها شاد شود و کمر جوانان برای مبارزه خم بشود، بلکه ایستادند و رجز خواندند تا دشمن با شکستی سنگین خاک کشور را ترک کند.

حالا هم بدون زبان گلایه و بدون چشمداشتی از بین ما رفتند تا بخش زیادی از گنجینه تاریخ شفاهی خوزستان در میان هیاهوی کرونا به زیر خاک برود.

مادر 3 شهید و 2 جانباز خمبی شوشتری

22 اسفند 98 بود که خبر پیوستن هاجر اسدپور به فرزندان شهید «مجید، محمود و احمد خمبی شوشتری» منتشر شد. خانم اسدپور علاوه بر اینکه سه فرزندش در دفاع از میهن اسلامی به شهادت رسیده بودند، دو فرزند دیگرش یعنی «عبدالرضا و حمید» هم در 8 سال دفاع مقدس مقابل دشمن جنگیدند و جانباز شدند.

مرحومه اسدپور در سال 1312 متولد شدند و 22 اسفند مصادف با روز بزرگداشت شهدا دار فانی را وداع گفت. خانم اسدپور 50 ساله بود که خبر شهادت مجید در منطقه والفجر 4 را شنید و محمو در عملیات بدر در سال 63 و احمد در عملیات کربلای 4 در سال 65 جاوید الاثر شدند.

مادر 4 سید شهید

«تاجه نیسی» یکی از مادران این سرزمین است که در روز دوم جنگ بعث 4 فرزندش را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

شهیدان سید مهدی، سید هادی، سیده مریم و سیده خدیجه موسوی از شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس جزو نیروهای مردمی خرمشهر بودند که در تاریخ یکم مهرماه سال 1359 در روز دوم حمله وحشیانه رژیم بعث عراق به شهادت رسیدند.

خانم نیسی که در یک روز 4 فرزندش را تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع از میهن کرده بود، بعد از حدود 4 دهه فراق، میهمان فرزندان شهیدش شد.

پدر دو شهید «کاظمی»

صفرعلی کاظمی، پدر شهیدان رستم و سیاوش کاظمی نیز در دومین روز از سال 99 در 82 سالگی به جمع دو فرزند شهیدش پیوست. این پدر شهید در جریان حملات موشکی ارتش بعث عراق در سال 62 دو فرزندش را از دست داده بود.

پدر دو شهید «مهرنما»

غلام مهرنما، پدر شهیدان «عبدالرسول و محمود مهرنما» از شهرستان دزفول روز چهارشنبه 6 فروردین ماه 1399 در 97 سالگی به فرزندان شهیدش پیوست.

شهید عبدالرسول مهرنما در سال 1361 حین عملیات فتح المبین در منطقه عین خوش و شهید محمود مهرنما نیز در سال 1366در اثر بمباران موشکی به دزفول به فیض شهادت نائل آمدند.

مادر و مادر بزرگ جانباز و شهیدان «محمدی»

«پنیر امیدی بیرگانی» مادر شهیدان «رمضان و پروین محمدی»، مادر بزرگ شهیدان «عادل و عمار محمدی» و مادر جانباز «حاج علی محمدی» در 14 فروردین 1399 در شهرستان مسجدسلیمان چشم از جهان فرو بست و به فرزندان شهیدش پیوست.

شهید رمضان محمدی متولد 1343 در سال 60 در جنوب کشور و شهیده پروین محمدی متولد 1345 در سال 1362 در حملات موشکی به شهرستان مسجدسلیمان به شهادت رسید. جانباز 25 درصد علی محمدی نیز در سال 58 در درگیری با اشرار و اصابت تیر به کتف راست مجروح شده است. شهید عادل محمدی متولد 1358 و شهید عمار محمدی متولد 1361 در سال 1362 در حملات موشکی شهرستان مسجدسلیمان به شهادت رسیدند.

جانباز و پدر 3 شهید «جلالی»

جانباز 60 درصد «کاظم جلالی» پدر شهیدان «فیصل، ناجی و فرزانه جلالی» و همسر جانباز «مجیده غابشی» صبح سه شنبه 19 فروردین 1399 در سن 70 سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. کاظم جلالی جانباز اهل سوسنگرد بود که در تاریخ 21 مهر ماه 59 در جریان حملات هوایی دشمن بعثی در منطقه ابوجلال شمالی مجروح شد و سه فرزند و همسرش نیز به افتخار شهادت و جانبازی نائل شدند.

مادر دو شهید «فریدی فر»

«شوکت نجدیان دزفولی» مادر شهیدان «عدنان و عبدالمناف فریدی فر» از شهر اهواز در روز 22 فروردین ماه 1399 به دلیل بیماری و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. شهید عدنان فریدی فر در سال 1365 در جزیره سهیل و در عملیات کربلای 4 و بسیجی شهید عبدالمناف فریدی فر در سال 1366 در منطقه هورالهویزه به شهادت رسیدند.

مادر 3 شهید«موذنی» از استان خوزستان

«رضوان شوشتری» مادر سه شهید «محمدرضا، محمدحسین و محمدطاهر موذنی» از شهرستان شوشتر استان خوزستان، عصر جمعه 29 فروردین 1399 دارفانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. فرزندان این مادر صبور شهیدان محمدرضا، محمد طاهر و محمد حسین موذنی به ترتیب در تاریخ 20 بهمن 61 در منطقه فکه و عملیات والفجر مقدماتی، 13 تیر ماه 1365در پایگاه شهید نجارزاده شوشتر و سوم بهمن ماه 1365 در شلمچه و عملیات کربلای پنج به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

پدر دو شهید «سلیمانی» از استان خوزستان

«محمد سلیمانی» پدر شهیدان «قاسم و یعقوب سلیمانی» در روز سوم اردیبهشت ماه 1399 در سن 82 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. بسیجی قاسم سلیمانی در سال 1361 در خرمشهر و بسیجی یعقوب سلیمانی در سال 1362 در عملیات خیبر به فیض شهادت نائل آمدند.

پدر 3 شهید«نونچی» از استان خوزستان

«نبی نونچی»، پدر شهیدان «محمدرضا، احمد و عبدالمجید نونچی» از شهرستان دزفول در سن 90 سالگی روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه 1399 به فرزندان شهیدش پیوست.‌‌‌ بسیجی شهید محمدرضا نونچی در سال 1361 در عملیات رمضان، پاسدار شهید احمد نونچی در سال 1364 در اروندرود و شهید عبدالمجید نونچی در سال 1366 در دزفول به فیض شهادت نائل آمدند.

مادر 3 شهید«مصطفوی»

«زهرا موزونی» مادر شهیدان والامقام «سید مهدی، سید اسماعیل و سید محمود مصطفوی» در سن 92 سالگی از شهرستان اهواز روز یکشنبه 7 اردیبهشت ماه 1399 به فرزندان شهیدش پیوست. شهید سید مهدی مصطفوی در سال 1359 در منطقه عملیاتی گمرک خرمشهر، شهید سید اسماعیل مصطفوی در سال 1362در منطقه عملیاتی شیب میسان عراق و شهید سید محمود مصطفوی در سال 1367 در منطقه عملیاتی فاو عراق به فیض شهادت نائل آمدند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول