اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

مجلس یازدهم گام‌های ویژه‌ای در راستای توسعه اقتصاد دریا محور بردارد/ پیشهاد ایجاد کمیسیونی ویژه بنام سواحل و بنادر

سخنگوی اتحادیه صیادان ایران گفت: ضروری است تا مجلس یازدهم در راستای رشد اقتصاد دریامحور در کشورمان گام‌های مهم و ویژه‌ای را با مشورت و همکاری جوامع ساحل‌نشین بردارد.

مجلس یازدهم گام‌های ویژه‌ای در راستای توسعه اقتصاد دریا محور بردارد/ پیشهاد ایجاد کمیسیونی ویژه بنام سواحل و بنادر

کامران آتین صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: شاه کلید توسعه اقتصاد دریایی کشور در دستان نمایندگان نوار ساحلی در مجلس شورای اسلامی است و باید در این دوره همت کرده و گام بلندی در راستای ارتقای جایگاه اقتصاد دریامحور در اقتصاد کلان کشورمان بردارند.

وی با بیان این که یکی از راههای توسعه اقتصاد دریایی، وضع یا اصلاح قوانین به نفع صیادان و ایجاد گشایش‌های ویژه در بهره‌مندی از ظرفیت دریا در اقتصاد ملی است، خاطرنشان کرد: ساحل‌نشینان انتظار تجهیز یک تریبون جدید را از سوی نمایندگان برای پیگیری مطالبات‌شان در حوزه دریا دارند تا بتوانند در راستای بهره‌مندی هرچه بیشتر از سواحل و دریاهای جنوبی کشور، گام‌های عملی بردارند.

سخنگوی اتحادیه صیادان کشور با اشاره به ضرورت ایجاد فراکسیونی خاص در مجلس به منظور بررسی و پیگیری مستمر مشکلات و مسائل مرتبط با دریا، تصریح کرد: اقتصاد دریامحور در دنیا کانون اصلی تمرکز بسیاری از کشورهای جهان است اما سهم ما از اقتصاد دریایی در کشورمان مطلوب نیست.

 

آتین، ادامه داد: در تصمیمات کلان کشوری باید نگاه به استان‌های نوار ساحلی تقویت و نقش و جایگاه این استان‌ها در اقتصاد ملی پررنگ‌تر شود و در عین حال در قالب فراکسیونی خاص در مجلس، راهکارهای قابل اجرا در این زمینه به طور مداوم رصد و پایش شده و وزرای مربوطه ملزم به حضور در این فراکسیون و ارائه برنامه‌های خود در این زمینه شوند.

وی همچنین به سهم کشورهای مختلف از اقتصاد دریامحور و تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی توجه هرچه بیشتر ب سواحل جنوبی کشور بخصوص سواحل مکران اشاره و با بیان این که ایران در مقایسه با کشورهای پیرامونی خود هنوز نتوانسته سهم خود را از اقتصاد خلیج فارس و دریای عمان جز در دو سه محور احصا و صیانت کند، بیان داشت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران که با تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا مواجه است، اتکای به اقتصاد دریامحور که لوازم آن نیز در درون کشور بومی شده و امکان تولید و توسعه آن نیز وجود دارد، می‌تواند یکی از کانون‌های حمایت از اقتصاد ملی باشد.

این فعال اجتماعی هرمزگان اضافه کرد: جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز در این حوزه میسر است و فعالان کنونی این بخش نیز قادرند تا در صورت توجه ویژه دولت و مجلس به این حوزه، به جذب سرمایه‌گذار مبادرت کرده و رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال قابل‌توجهی را فراهم آورند.

آتین همچنین یکی از ضرورت‌های حوزه آموزش در کشور را تدوین دروسی ویژه در مدارس جهت آشنایی دانش‌آموزان با ظرفیت‌های بندری و دریایی کشورمان برشمرد و گفت: جهت‌دادن ذهنیت نسل آینده کشورمان به سمت و سوی اقتصاد دریامحور در افق آینده توسعه آن بسیار ضروری است که باید از هم‌اکنون مورد پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در بومی‌سازی دانش دریایی در کشور اشاره و عنوان کرد: بسترسازی برای ایجاد و فعالیت هرچه بیشتر این قبیل شرکت‌ها با حضور نیروهای توانمند علمی هرمزگان در آن می‌تواند به آینده توسعه دریایی کشور کمک کرده و راه‌های روشنی را در پیش روی این حوزه بگشاید.

سخنگوی اتحادیه صیادان ایران بیان داشت: نمایندگان نوار ساحلی باید بکوشند طرح و لوایحی در مجلس تصویب شود که به رونق بنادر و سواحل انجامیده و توسعه و پیشرفت شهرهای ساحلی و ارتقای معیشت مردمان ساکن در آن را منجر شود.

آتین پیشنهاد داد: نمایندگان دوره یازدهم مجلس می‌توانند ایجاد کمیسیونی خاص در مجلس با عنوان کمیسیون بنادر، سواحل و دریانوردی و صیادی را مورد بررسی قرار دهند چرا که مهم‌ترین ظرفیت ملی ما در دریاها نهفته است اما عملا کار ویژه‌ای در این زمینه که به احیای نقش تاریخی ایران در اقتصاد دریایی جهان بیانجامد، صورت نگرفته است.

وی گفت: نمایندگان استان باید در پیگیری این مطالبه جامعه صیادی پیشرو باشند تا اتفاق بزرگی در این دوره به نفع هرمزگان و استان‌های جنوبی کشور رقم بخورد که تضمین‌کننده رشد استان‌مان و ارتقای تراز زندگی مردم و تقویت معیشت آنان باشد.

انتهای پیام/3264/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول