اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من| برخورداری هر خانواده از یک خودرو؛ مطالبه مردم از وزارت صنعت

این روزها برخورداری هر خانواده از یک خودرو، یکی از مطالبات مردم از وزارت صنعت و خودروسازان در فروش فوق العاده خودروها است که می تواند تا حدی عدالت را در خرید خودرو با قیمت کارخانه فراهم کند.

فارس من| برخورداری هر خانواده از یک خودرو؛ مطالبه مردم از وزارت صنعت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در شرایطی که مشکلاتی در تأمین کامل تقاضای خرید خودرو وجود دارد و خودروسازان نمی توانند به اندازه کافی پاسخگوی این میزان از تقاضای خرید باشند، برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه ای تحت عنوان «هر خانواده صاحب یک خودرو شود» برنامه ریزی دولت برای عرضه خودرو با قیمت کارخانه ای به خانواده های فاقد خودرو را خواستار شده اند.

در توضیح این مخاطبان آمده است: «در شرایط تحریم و محدودیت امکانات، ایجاد شرط نخست، هر خانواده یک خودرو در پیش‌ثبت‌نام خودرو به عدالت نزدیک‌تر است. یعنی در قرعه‌کشی خودرو، اولویت با خانواده هایی باشد که هیچ یک از اعضای خانواده‌ شان پلاک فعال ندارند. بانک اطلاعات اعضای هر خانواده، در سیستم یارانه ثبت و در دسترس است.»

در شرایط فعلی بعضی خانواده ها دارای دو یا چند دستگاه خودرو هستند که علاوه بر افزایش تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهرها، باعث افزایش تقاضای خرید خودرو نیز شده است. هرچند در صورت اعمال محدودیت مطرح شده، منعی برای خرید خودرو از بازار آزاد وجود نخواهد داشت اما می توان تا حدی عدالت را در برخورداری خانوارها از خودرو با نرخ کارخانه برقرار کرد.

* ارزیابی موضوع در فروش های پیش رو

در حال حاضر رعایت شروطی مانند برخورداری فرد متقاضی خرید خودرو از گواهینامه، عدم خرید خودرو از ایران خودرو و سایپا طی 3 سال گذشته و همچنین نداشتن پلاک جاری برای ثبت نام خرید خودرو از این دو شرکت خودروساز الزامی است و با توجه به برنامه وزارت صنعت برای اجرای 4 مرحله فروش فوق العاده دیگر تا پایان سال، این وزارتخانه می تواند شرط برخورداری هر خانواده از یک خودرو را در فروش های بعدی مورد ارزیابی قرار دهد و در صورت نبود مشکل، آن را اجرایی کند. 

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت در مورد محدودیت های اعمال شده برای خرید خودرو با نرخ کارخانه می گوید: این محدودیت ها باعث می شود مصرف کنندگان واقعی وارد فرآیند فروش فوق العاده شوند.

وی با بیان اینکه طبق طرح ساماندهی نحوه فروش خودرو از این به بعد سه روش فروش خودرو در کشور خواهیم داشت، می گوید: سه روش فروش خودرو شامل «فروش فوق العاده»، «پیش فروش خودرو و تحویل تا یک سال» و «مشارکت در تولید» است.

قرار است طی ماه جاری یک مرحله پیش فروش یک ساله خودرو نیز انجام شود و به این ترتیب 75 هزار دستگاه خودرو به متقاضیان عرضه شود. می توان در این عرضه و یا عرضه های بعدی، شرط برخورداری هر خانواده از یک خودرو با نرخ کارخانه را مورد بررسی قرار داد.

البته قیمت این خودروها بر اساس نرخ روز خودروسازان مشخص می شود اما در فروش فوق العاده‌ای که هم اکنون در حال انجام است، قیمت خودروها از قبل مشخص شده است. در این فروش فوق العاده خودروسازان، قیمت تیبا SX رینگ فولادی به قیمت  ۵۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان، تیبا 2 مدل EX رینگ فولادی ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، ساینا EX رینگ فولادی ۶۱ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان، سایپا ۱۵۱ SE وانت ۴۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و ۱۵۱ آپشنال رینگ آلومینیوم وانت ۶۹ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان اعلام شده است.

همچنین قیمت پژو پارس TU5 معادل 79 میلیون و 709 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2 معادل 71 میلیون و 645 هزار تومان، پژو 405 مدل SLX معادل 68 میلیون و 395 هزار تومان و رانا 75 میلیون و 45 هزار تومان اعلام شده است.

* اولویت وزارت صنعت در فروش خودروسازان

حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد سیاست‌های کلان وزارت صنعت برای ساماندهی بازار خودرو می گوید: در این سیاست‌ها سه بخش اصلی تولید و عرضه، اصلاح شیوه‌های فروش و نظارت و کنترل بازار در نظر گرفته شده که بر مبنای آن، موضوع کلیدی، تولید و عرضه خودرو است که بر این اساس مجموعه سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش تیراژ تولید و افزایش عرضه به منظور پاسخگویی به تعهدات خصوصاً تعهدات قبلی خودروسازان را پیگیری می‌کند.

به گفته وی، اولویت اصلی کمیته خودرو در اجرای طرح‌های فروش و پیش‌فروش خودرو، فروش به افرادی است که فاقد خودرو هستند که به این منظور، شروط 10گانه‌ای در نظر گرفته شده تا این برنامه عملیاتی شود، به نحوی که فرد متقاضی، نباید در ۳۶ ماه گذشته خودرو خریداری کرده و یا پلاک فعال داشته باشد، به نحوی که اجازه ورود دلالان داده نشود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، حلقه آخر سیاست‌های کمیته خودرو برای ساماندهی بازار را نظارت و کنترل دانسته و می گوید: حلقه نظارت و کنترل، در کنار اصلاح ضوابط فروش و عرضه خودرو، اثربخشی سیاست‌ها را افزایش خواهد داد، ضمن اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز با همکاری مجموعه دادستانی کل کشور و دستگاه‌های امنیتی و نظارتی به حوزه نظارت بر پارکینگ‌ها، انبارها و محل‌های نگهداری خودرو ورود کرده تا اجازه احتکار و انبار خودروها داده نشود.

به گفته وی، برخی سودجویان، خودروها را احتکار کرده و عرضه نمی‌کنند، به امید اینکه سود بیشتری از بازار نصیب خود کنند اما اکنون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در کنار دستگاه‌های نظارتی، زمینه را برای تحرکات سوداگرایانه در بازار از بین خواهد برد

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول