اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

سخنگوی شورای نگهبان: سندی درباره غیرمعتبر بودن مدرک منتخبان به دست ما نرسیده است

عباسعلی کدخدایی گفت: به جز منتخب تفرش، سندی دال بر غیر معتبر بودن مدرک تحصیلی منتخبان مجلس یازدهم به دست ما نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان: سندی درباره غیرمعتبر بودن مدرک منتخبان به دست ما نرسیده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود که ظهر امروز برگزار شد، اظهار داشت: به جز منتخب تفرش و آشتیان، گزارش رسمی دیگری درباره مدرک تحصیلی دیگر منتخبان مجلس یازدهم به دست ما نرسیده است.

وی درباره سازوکار روال بررسی مدارک تحصیلی در صورت ادعا درباره غیر معتبر بودن مدرک تحصیلی منتخبان مجلس یازدهم عنوان کرد: نباید به شایعات در این خصوص توجه کرد.

وی در همین رابطه افزود: اغلب این ادعاها از سوی کسانی مطرح می شود که در انتخابات رأی نیاوردند و نسبت به رقبای خود این مطالب را مطرح می کنند.

کدخدایی همچنین تصریح کرد: اگر گزارشی مستند باشد باید به کمیسیون تخصصی اعتبارنامه‌‌های مجلس ارجاع شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا عنوان کرد: تدابیر مقام معظم رهبری و مقاومت مردم در مقابل تحریم‌ها، باعث کسب پیروزی بوده و رمز موفقیت‌ها، مقاومت است.

وی همچنین درباره مجلس یازدهم گفت: امیدوارم در مجلس جدید، گذشته چراغ راه آینده باشد و در این فرصت اندک حل مشکلات مردم به خصوص مشکلات اقتصادی حل شود.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: شورای نگهبان هر کمکی که بتواند به مجلس جدید کند، دریغ نخواهد کرد، همانطور که ارتباط تنگاتنگی هم میان شورا و مجلس قبلی وجود داشت.

** مجلس یازدهم زودتر قانون انتخابات را سامان دهد

وی همچنین درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس یازدهم، هر چه زودتر قانون انتخابات را سامان بدهند و اصلاح کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: همکاری‌ها و گفت‌وگوهایی میان شورای نگهبان و منتخبان مجلس یازدهم انجام شده و امیدواریم مجلس که رسمیت پیدا کرد، اصلاح قانون انتخابات نیز انجام شود.

** شورای نگهبان در تصویب لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان قصوری نداشته است

سخنگوی شورای نگهبان درباره قتل رومینا اشرفی، گفت: قتل رومینا اشرفی، یک جنایت بود و ما هم انزجار خود را از این جنایت ها اعلام می‌کنیم.
وی در همین زمینه اضافه کرد: این مسائل با یک قانون حل نمی‌شود، بلکه زمینه های اقتصادی و فرهنگی هم دارند. لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان سال ۹۷ برای ما ارسال شده و ما ایراد گرفتیم و ۸-۹ ماه بعد دوباره برای ما ارسال شد و یک ایراد دوباره گرفتیم.
وی ادامه داد: هیچگونه قصوری از سوی شورای نگهبان در تصویب لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان نبوده است و شورای نگهبان در بازه زمانی قانونی اعلام نظر کرده است. مجلس می‌توانست به شکل دیگری آن را بررسی و با سرعت به مجلس ارسال کند البته بنده هیچ ارتباطی میان تصویب این لایحه و آن جنایت نمی‌بینم.

**مذاکره با برخی منتخبان مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس در هر دوره ای حق قانونگذاری دارند و شورای نگهبان هم نظرات خود را نسبت به شرع مقدس و قانون اساسی مطرح می کنند و تحلیل سیاسی درباره مصوبات نخواهد داشت و مردم خودشان قضاوت خواهند کرد.

وی افزود: مذاکراتی با برخی از منتخبان مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات انجام شده است و پیش نویس هایی هم در این باره آماده شده تا هر چه سریعتر این کار مشترک صورت گیرد که امیدواریم با استفاده از تجارب مجلس دهم، قانون انتخابات در مجلس جدید به یک سامانی برسد.

کدخدایی اعلام کرد که گفتگوهایی با برخی از منتخبان مجلس یازدهم درباره اصلاح قانون انتخابات انجام شده اما لازمه تحقق این مسئله آن است که مجلس رسمیت قانونی پیدا کند و کمیسیون ها تشکیل شوند تا طرح اصلاح قانون انتخابات به طور دقیق بررسی شود.

** شورای نگهبان بابت اتهامات رد صلاحیت شده ها شکایت نمی‌کند

وی در پاسخ سوالی درباره اینکه افرادی در زمان انتخابات شورای نگهبان را به نقض حقوق افراد رد صلاحیت شده متهم کرده اند و آیا شورای نگهبان تصمیم دارد علیه این افراد اقدام حقوقی کند، گفت: ما از این آسیب ها زیاد دیده ایم و کسانی که رأی نمی آورند و یا تأیید صلاحیت نمی شوند.
وی بر همین اساس اضافه کرد: معمولاً چنین مطالبی را درباره شورای نگهبان مطرح می کنند اما ما به این مطالب توجهی نمی کنیم چرا که اجرای قانون برای ما اهمیت دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در همین رابطه گفت: ما شکایتی از این جهت نخواهیم داشت اما اگر در جایی افترا یا توهین شود، حق قانونی خود می دانیم که اقدام کنیم.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نشست های اعضای شورای نگهبان در خارج از کشور تصریح کرد: شورای نگهبان مانند برخی نهادها در رفت و آمد به خارج از کشور نیست اما در حد تبادل نظرات کارشناسی، هیئت هایی از کشورهای مختلف به ایران آمده اند و هیئت هایی از ایران هم به برخی از کشورهای خارجی رفتند.

وی اضافه کرد: آخرین ملاقاتی که داشتیم مسئولانی از کشور تایلند به ایران آمدند که یک سفر کاری بود و جلسات کارشناسی متعددی با اعضای شورای نگهبان داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی یکی از توئیت های خود درباره نظارت استصوابی گفت: مجلس چهارم نظارت استصوابی را به تصویب رساند و شورای نگهبان خود را مکلف به آن می داند.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اعتراض سه منتخب مجلس یازدهم به اعتبارنامه یکی دیگر از منتخبان این دوره از مجلس شورای اسلامی گفت: نظرات شورای نگهبان در این باره دیگر تمام شده است و اگر مطلب جدیدی درباره وضعیت منتخبان مجلس وجود دارد، باید در بررسی اعتبارنامه آنان مورد توجه قرار گیرد.

** اعلام آمادگی برای آموزش قانونگذاری به منتخبان جدید 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان آموزش قانونگذاری برای منتخبان مجلس یازدهم می گذارد، بیان کرد: این مسئله یک نیاز جدی است اما شورای نگهبان در این زمینه وظیفه قانونی ندارد. البته ما آمادگی داریم که ظرفیت پژوهشکده و کارشناسان شورای نگهبان را در اختیار نمایندگان مجلس یازدهم بگذاریم.

** استقبال شورای نگهبان از قانونگذاری برای مجازات قاتل فرزند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص امکان اصلاح قانون مجازات در زمینه قتل فرزند توسط پدر، گفت: شورای نگهبان از هرگونه قانون جدید برای مجازات این گونه افراد استقبال می کند. اگر این مشکلات با قانونگذاری حل می‌شود شورای نگهبان خود را موظف می داند که گام‌هایی در این مسیر بردارد.

** وزیر ارتباطات درباره تامین امنیت آرا در انتخابات الکترونیک تردید داشت

وی در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور درباره ناهماهنگی وزارت کشور با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: وزیر کشور اخیرا اعلام کرد همکاری و هماهنگی که بین شورای نگهبان و وزارت کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود داشت در هیچ دوره ای وجود نداشته است.
وی افزود: شاید رئیس جمهور اطلاعات دقیقی در این خصوص ندارد و یا گزارش دقیقی برای او ارسال نشده است.

کدخدایی ادامه داد: در حوزه قانونی، فنی و رایانه ای ارتباطات تنگاتنگی بین وزارت کشور و شورای نگهبان در این خصوص وجود داشت و تلاش شد برای تحقق این مطالبه مردم و شورای نگهبان گام های جدی برداشته شود. لذا در انتخابات مجلس احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه امنیت آرای مردم برای ما مهم است، گفت: ما باید پاسدار آرای مردم به عنوان حق الناس داشتیم. در صورت تامین امنیت آرا مشکلی با برگزاری الکترونیکی انتخابات نداریم.

کدخدایی بیان کرد: با وزیر ارتباطات که فردی متخصص در این زمینه است مشورت کردم اما او هم اعلام کرد تردید جدی در خصوص این سازوکار وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح نمایندگان مجلس دهم برای نظارت بر حقوقدانان شورای نگهبان گفت: بررسی طرح اصلاح آئین نامه داخلی مجلس در این خصوص در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد و زمانی که شورا نظر خود را اعلام کند بنده نظر شورا را اعلام میکنم.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در قوانین موجود نسبت به تخلفات همه مقامات از جمله اعضا و حقوقدانان شورای نگهبان و مخصوصا انتخابات، مجازات وجود دارد و اگر اعضای شورا تخلف کنند قانون می تواند آنها را مورد تعقیب قرار دهد.
کدخدایی با بیان اینکه اعضای حقوقدان شورای نگهبان، کارشناس هستند، گفت: اگر بخواهند آنها را به خاطر نظراتشان تحت تعقیب قرار دهند خلاف است اما اگر تخلفی انجام دهند قوانین ما مقررات لازم برای برخورد با این گونه تخلفات را دارد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اظهارات شورای نگهبان در مورد علل رد صلاحیت نمایندگان مجلس عامل تضعیف خانه ملت بوده است، گفت: بنده در شورای نگهبان همواره در جهت حمایت و تکریم مجلس صحبت کردم.
وی با بیان اینکه برای ما مجالس هشتم، نهم و دهم تفاوتی ندارد، گفت: نمایندگان، منتخبین مردم هستند و جایگاه آنها محترم است.
کدخدایی ادامه داد: نهاد مجلس، رکن اصلی کشور در امر قانونگذاری و نظارت است و کسی به خود جرأت نمی دهد که در جهت تضعیف این نهاد سخن بگوید.
سخنگوی شورای نگهبان خطاب به خبرنگاری که سوال مزبور را مطرح کرده بود گفت: شما همواره در جلسات شورای نگهبان از ما سوال می کنید که علت رد صلاحیت ها چیست، قانونگذار ما را منع کرده که به صورت عمومی دلایل رد صلاحیت افراد را اعلام کنیم اما دلایل رد صلاحیت ها طبق قانون مسائل مالی، اخلاقی و ضدیت با انقلاب است، بیان قانونی مسئله به معنای تضعیف نمایندگان نیست. ما از کسی اسم نبردیم بنابراین ذکر قانون تضعیف مجلس نیست.
کدخدایی در همین رابطه بیان کرد: قضاوت با شما، صحبت هایی که نمایندگان در یکی دو هفته اخیر داشتند را با نظرات بنده مقایسه کنید. کدام توهین، اساعه ادب و تضعیف شورای نگهبان و مجلس بود؟
کدخدایی درباره علت غیبت آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، پروتکل هایی وجود داشت که از ابتدا اعلام کردند تعداد مدعوین مجلس محدود است. از شورای نگهبان، بنده و آیت الله جنتی برای حضور در این مراسم دعوت شدیم.
وی در همین راستا گفت: آقای جنتی سفر بودند، هرچند تلاش کردند که برگردند اما امکان‌پذیر نبود به همین جهت بنده در جلسه افتتاحیه حضور یافتم.
انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول