اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

علوم شناختی در جهت رفع محدودیت‌های واقعیت مجازی تاثیر بسزایی دارد

عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه گفت: بهره‌گیری از واقعیت شناختی می‌تواند علوم شناختی و به دنبال آن شناخت افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت تأثیر قرار دهد، علوم شناختی نیز می‌تواند در جهت رفع محدودیت‌های واقعیت مجازی گام‌های مفیدی بردارد.

علوم شناختی در جهت رفع محدودیت‌های واقعیت مجازی تاثیر بسزایی دارد

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در رابطه با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و تأثیر آن بر علوم شناختی گفت: واقعیت افزوده یکی از فناوری‌های نوین آموزشی است که توسط پژوهشگران آموزشی به رسمیت شناخته شده است. اثربخشی واقعیت افزوده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توان با نوع دیگری از فناوری‌ها مانند دستگاه‌های سیار گسترش داد.

وی افزود: واقعیت افزوده ترکیبی از دید واقعی و محتوای مجازی در زمان آنی است که رابطی برای بهبود درک کاربر با دنیای واقعی و تعامل با آن است.

شیروانی ادامه داد: واقعیت افزوده به عنوان یک شی مجازی شناخته می‌شود که توسط رایانه از طریق محیط واقعی با استفاده از تلفن همراه، تبلت یا عینک‌های مجازی دیده می‌شود. واقعیت افزوده یک تصویر مصنوعی و شبیه به واقعیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه می‌دهد که ترکیبی از واقعیت و مجاز است، برخی افراد معمولا آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چشم سوم می‌نامند.

این عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: تکنولوژی واقعیت افزوده شامل سه ویژگی «ترکیب واقعیت مجازی با دنیای واقعی»، «تعاملات در زمان واقعی» و «فضای سه بعدی اصلی» است. تکنولوژی واقعیت افزوده از سال ۱۹۹۰ تاکنون در زمینه‌های داروسازی، رباتیک، توریست، و اخیرا در شبکه‌های اجتماعی و آموزش و پرورش مشغول به فعالیت است.

* تکنولوژی واقعیت افزوده در تمام سطوح آموزش استفاده میشود

وی گفت: مرور مطالعات پیشین نشان می‌دهد که واقعیت افزوده یک تکنولوژی که تقریبا در تمام سطوح آموزش از مهد کودک تا تحصیلات تکمیلی استفاده می‌شود و کاملا شناخت و علوم شناختی از آن متاثر خواهند بود. واقعیت افزوده می‌تواند از فرصت‌هایی باشد که ارتقاء فکری و شناخت و یادگیری مداوم و انگیزه و افزایش مشارکت و نگرش‌های مثبت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توسعه بخشد.

شیروانی تاکید کرد: علوم شناختی هم به مدد شناسایی تأثیر مثبت واقعیت افزوده می‌تواند بیش از پیش مؤثر واقع شود و از تأثیرات منفی به دلیل شناخت تحریف یا تضعیف شده، بکاهد.

 

شیروانی افزود: واقعیت مجازی که به اختصار با حروف VR نمایش داده می‌شود، عبارت است از تلاش بیشتر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی، سال‌هاست محققین به دنبال راهی برای ادغام فضای مجازی و فضای واقعی هستند و این همه تحقیق برای آسان کردن زندگی انسان‌ها و ایجاد جذابیت در بین مشغله‌های فراوان کاری در اجتماع‌های امروزی که همه درگیر زندگی روزمره هستند، است تا انسان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گاهی از خستگی‌ها و مشغله‌های فکری دور ‌کند.

این عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس تأکید کرد: واقعیت مجازی که از آن به عنوان محیط چند رسانه‌ای هم یاد می‌شود، یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است که می‌تواند حضور فیزیکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در یک محل و در یک دنیای واقعی یا یک دنیای مجازی، شبیه سازی کند. اغلب محیط‌های واقعیت مجازی در درجه اول تجربه‌های دیداری است که یا از طریق یک صفحه کامپیوتر یا از طریق دستگاه‌های برجسته‌بینی قابل رؤیت است. محیط‌های شبیه سازی شده می‌تواند مانند محیط‌های زندگی واقعی یا به صورت کاملا متفاوت باشد، نظیر آنچه در محیط‌های بازی دیده می‌شود.

*علوم شناختی در جهت رفع محدودیت‌های واقعیت مجازی تاثیر بسزایی دارد

وی یادآور شد: امروزه به وجود آوردن یک تجربه واقعی با واقعیت مجازی به دلیل وجود محدودیت‌هایی نظیر پردازش توان، رزولوشن، صفحه نمایش و پهنای باند مشکل است. به نظر می‌رسد به همان میزان که بهره‌گیری از واقعیت افزوده و واقعیت شناختی می‌تواند علوم شناختی و به دنبال آن شناخت افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت تأثیر قرار دهد، علوم شناختی نیز می‌تواند در جهت رفع محدودیت‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تأثیر به سزایی داشته و گام‌های مفیدی بردارد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول