اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

روایت پویش بازهم باهمیم در قزوین/ از تهیهٔ بسته‌ٔ میوه‌های نوبرانه تا کمک به خانوادهای جذامی و افاغنه

باز هم با همیم یکی از پویش‌های بزرگ استان قزوین در زمینهٔ همدلی و کمک‌های مؤمنانه بود که در این ایام با کمک مردم و به همت جوانان قزوینی، کارهای بزرگی را انجام داد و اجازه نداد کرونا موجب شود خانوارهای نیازمند در تهیهٔ مایحتاج روزمرهٔ خود دچار مشکل شوند.

روایت پویش بازهم باهمیم در قزوین/ از تهیهٔ بسته‌ٔ میوه‌های نوبرانه تا کمک به خانوادهای جذامی و افاغنه

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جوانان استان قزوین در ایام شیوع کرونا در زمینهٔ همدلی و کمک‌های مؤمنانه گام‌های بسیار مثبت و مؤثری را برداشتند و ثابت کردند که جوانان دههٔ نود نیز چیزی کم از جوانان دههٔ پنجاه و شصت ندارند و پای مبارزه در حوزه‌های مختلف که وسط باشد، همه پای‌کار هستند. مصطفی بهرامی یکی از فعالان استان قزوین در حوزهٔ جهادی و محرومیت‌زدایی است و اکنون نیز پویش «باز هم با همیم» را برای آسیب‌دیدگان کرونا و نیازمندان آغاز کرده است.

بهرامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: در ابتدای شیوع کرونا در استان قزوین، تلاش ما این بود که در حوزهٔ کمک به مدافعان سلامت گام برداریم و در آن ایام برای بحث ضدعفونی معابر عمومی اقدام کردیم. اما پس از آن با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقدام در زمینهٔ کمک‌های مؤمنانه، در نیمهٔ شعبان با تهیهٔ حدود 800 بستهٔ معیشتی و توزیع میان نیازمندان، تلاش کردیم باری از دوش نیازمندان استان برداریم. در ادامهٔ این فعالیت‌ها نیز با آغاز ماه مبارک رمضان فعالیت‌های ما به‌صورت گسترده‌تر و منسجم‌تر ادامه یافت.

 

باز هم با همیم

در ایام کرونا هم‌وطنان ما نشان دادند که بیش از هر زمان دیگری در کنار یکدیگر هستند و اجازه نمی‌دهند در این ایام آبرومندانی که مشاغل آن‌ها دچار مشکل شده است، جهت تهیهٔ مایحتاج روزانهٔ خود دچار مشکل شوند. بهرامی در این رابطه عنوان می‌کند: در این ایام ما با توجه به وضعیتی که برای برخی هم‌وطنان به‌وجود آمده بود و از منظر شغلی آسیب دیده بودند، تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی پویشی تحت‌عنوان «باز هم با همیم» فعالیت‌ها را از سر بگیریم.

وی ادامه می‌دهد: ما تصمیم گرفتیم کارها را تخصصی‌تر دنبال کنیم. به‌همین منظور پویشی تحت‌عنوان مادران آبرومند راه‌اندازی کردیم و به خانواده‌هایی که مادر خانواده یا فرزند زیر 6 سال آن‌ها دچار سوءتغذیه بودند بسته‌های غذایی اهدا کردیم.

نحوهٔ شناسایی این‌ خانواده‌ها نیز به این شکل بود که از اطلاعات معتمدین محلات و خانه‌های بهداشت بهره‌مند می‌شدیم. در همین راستا بیش از یک‌هزار بستهٔ غذایی میان خانوارهای نیازمند دارای سوءتغذیه در محله‌های مختلف قزوین توزیع شد و در هر بسته نیز تعداد 3 عدد ماسک و یک محلول ضدعفونی کننده قرار داده شد. هم‌چنین تعداد 7 عدد گوسفند نیز ذبح و گوشت آن میان این خانوارها تقسیم شد.

 

فعال شدن هسته‌های محلی با محوریت مساجد

مسؤول پویش باز هم با همیم در رابطه با نحوهٔ تقسیم‌بندی کارها و انسجام بخشیدن به فعالیت‌های خیرخواهانه بیان می‌کند: ما برای انسجام بخشیدن به فعالیت‌های صورت گرفته، اقدام به فعال نمودن هسته‌های محلی کردیم و شهرستان قزوین را به 40 محله تقسیم کردیم که 8 محلهٔ آن جزو محلات آسیب‌پذیر بودند. در نهایت برای هر محله، یک مسؤول انتخاب شد که کارها راحت‌تر پیش برود و با صرف زمان کمتری بتوانیم بیشترین خدمات را به محرومین ارائه کنیم. سامانه‌ای نیز در این راستا راه‌اندازی شد که تمامی امور انجام شده ثبت شود تا به‌گونه‌ای نباشد که به نیازمندان یک محله چندین نوبت کمک اهدا شود و از نیازمندان محله‌ای دیگر غافل شویم.

 

کیک تولد کریم اهل بیت(ع) برای کودکان محروم

بهرامی در ادامه به برخی دیگر از فعالیت‌های پویش باز هم با همیم اشاره کرده و بیان می‌کند: ما برای روز میلاد امام حسن‌مجتبی(ع) نیز پویشی تحت‌عنوان کیک مهربانی راه‌اندازی کردیم و طی آن از همشهریان عزیز درخواست کردیم در صورت تمایل اقدام به پخت کیک‌های خانگی کنند تا این کیک‌ها در روز میلاد کریم اهل‌بیت(ع) جمع‌آوری شده و به‌دست نیازمندان برسد تا آن‌ها نیز بتوانند روزی شاد را در کنار خانواده سپری کنند. در این پویش حدود 80 عدد کیک تهیه شد و به همراه تعدادی مرغ بریانی به‌دست نیازمندان برخی محلات رسید که این امر موجب شادی بسیاری علی‌الخصوص در میان کودکان شد. هم‌چنین در این ایام تعداد 80 افطاری ساده نیز به پاکبانان عزیز و زحمتکش شهر اهدا شد.

 

اهدای بسته‌های میوهٔ نوبرانه، شیرینی و پیتزا در روز عید فطر

در ایامی که قیمت میوه در قزوین سیر صعودی را طی می‌کند و با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که خانواده‌های ضعیف قادر به تهیهٔ میوه نیستند، پویش باز هم با همیم با همکاری گروه خیریهٔ امین دست به‌کار شد و با تهیهٔ پک‌های میوه و شیرینی، عید فطر را به کام نیازمندان استان شیرین کرد. در این بخش از کمک‌ها، تعداد 120 بستهٔ میوه اعم از توت‌فرنگی، خیار، گوجه‌سبز، هلو و زردآلو به همراه بسته‌های شیرینی و کیک‌های خانگی میان خانواده‌های نیازمند توزیع شد تا این عزیزان نیز بتوانند از نوبرانه‌های بهاری استفاده کنند. هم‌چنین در روز عید تعداد 100 عدد پیتزا نیز به نیازمندان اهدا شد تا حسرت‌ها و آرزوهای کوچک کودکان نیازمند برآورده شد.

 

قرص‌های نان مهربانی

یکی دیگر از فعالیت‌های پویش باز هم با همیم اهدای بن نان به خانواده‌های نیازمند بود. به این صورت که با برخی نانوایی‌های سطح شهر صحبت شده بود و تعداد ۳۰۰ بن به خانواده‌های نیازمند اهدا شد که با ارائهٔ این بن‌ها به نانوایی‌های موردنظر می‌توانستند به‌صورت رایگان نان دریافت کنند. بهرامی در رابطه با این موضوع عنوان می‌کند: در کنار بسته‌های غذایی اهدایی، در طول ماه مبارک رمضان روزانه 1 هزار و 200 قرص نان نیز میان نیازمندان توزیع شد که در مجموع در طی ماه مبارک رمضان 36 هزار قرص نان به نیازمندان اهدا شد. در این طرح، هر خانواده هر ۳ روز یک بار با ارائهٔ یک بن می‌توانست 12 قرص نان از نانوایی‌هایی موردنظر دریافت کند. هم‌چنین پویشی نیز با نام «حساب بی‌حساب» راه‌اندازی شد که طی آن اقدام به تسویه حساب‌های دفتری نیازمندان در محلهٔ باغ‌نشاط در سوپرمارکت‌ها کردیم که در این پویش مبلغ 27 میلیون ریال تسویه حساب دفتری انجام شد.

  

 

پویشی که بین‌المللی شد

بهرامی پویش پشت‌گرمی را پویشی بین‌المللی می‌داند و معتقد است اگر کار برای رضای خدا باشد، نتایج بسیار مثبت و مؤثری را در پی دارد. وی می‌گوید: پویش پشت‌گرمی به اندازه‌ای در میان مردم جا افتاده است که حتی می‌توانم به صراحت اعلام کنم که این پویش بین‌المللی است. زیرا در همین دوره برخی از واریزی‌های ما از کشورهای خارجی نظیر استکهلم و انگلیس بود که البته به همین دلیل حساب بانکی بنده نیز محدود شد. اما در حالت کلی برای فعالیت‌های مربوط به کرونا بیش از 1 هزار و 700 واریزی از سوی مردم بزرگوار از تمامی استان‌ها داشتیم. گزارش مالی تمامی فعالیت‌های انجام شده نیز در صفحهٔ اینستاگرام این پویش آمده است که مردم می‌توانند با خیالی آسوده کمک‌های خود را واریز کرده و پیگیری کنند که این کمک‌ها به‌دست چه کسانی رسیده است.

 

ایجاد اشتغال برای کارگران فصلی

در شرایط شیوع کرونا یکی از مشاغلی که بسیار دچار آسیب شدند، کارگران فصلی بودند. کارگران فصلی که در حالت کلی وضعیت نامناسبی دارند، در این شرایط نیز به‌شدت دچار آسیب شدند و برای کوچکترین مخارج خود و خانواده درمانده گشتند. بهرامی در رابطه با این مسئله عنوان می‌کند: یکی دیگر از مشاغلی که در این ایام دچار آسیب شد، کارگران فصلی بودند که به‌شدت نیازمند حمایت بوده و هستند. برای موضوع کارگران فصلی ۳ مرحله تعریف کردیم و به‌عنوان پیش‌مقدمه در ابتدا اقدام به شناسایی کارگران فصلی و کسانی که شغلشان را از دست داده‌اند نمودیم که تعداد این عزیزان به 140 نفر رسید.

در مرحلهٔ نخست با توجه به میزان نیازمند بودن این عزیزان، به برخی خانواده‌ها یک‌بار و به برخی دو مرتبه بستهٔ معیشتی اهدا شد. در مرحلهٔ دوم نیز اقدام به پرداخت 15 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه به هر یک از این عزیزان نمودیم که بازپرداخت این وام‌ها به این صورت است که ۳ ماه ابتدایی شامل تنفس بوده و سپس با اقساط یک‌ساله پرداخت می‌شود.

مرحلهٔ سوم نیز ایجاد شغل‌های موقت یا دائمی برای این عزیزان است. با توجه به مشاغلی که برخی بزرگواران به ما معرفی می‌کنند، این کارگران را برای شغل‌های مختلف معرفی می‌کنیم تا در این دوران بیکار نباشند تا به‌امیدخدا بتوانیم شغل مناسبی برای آن‌ها پیدا کنیم.

 

بسته‌های مخصوص برای خانواده‌های جذامی و خانواده‌های افاغنه

بهرامی از فرصت پرداخت کفاره و زکات فطریه نیز استفاده کرد و با جمع‌آوری این موارد در روز عید فطر، اقدام به کمک به نیازمندان نمود. وی بیان می‌کند: در بحث جمع‌آوری زکات فطریه و کفاره، حدود 33 میلیون ریال زکات فطریه و حدود 8 میلیون ریال کفاره و کفارهٔ سادات جمع‌آوری شد که با این مبالغ 350 پرس غذا در محله‌های منتظری، ملاآخوند، مولوی و هادی‌آباد پخش خواهد شد، به همراه این‌که با قرار دادن بن در اختیار نیازمندان، تعداد 800 قرص نان نیز میان خانواده‌های نیازمند توزیع خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: در بحث اهدای بسته‌های معیشتی ما حتی بسته‌هایی را مخصوص خانواده‌های جذامی و خانوادهٔ افاغنه نیز تهیه و توزیع نمودیم. فعالیت ما در راستای کمک‌های مؤمنانه هم‌چنان ادامه دارد و در روزهای آتی نیز تعداد 300 بستهٔ معیشتی دیگر میان نیازمندانی که تاکنون موفق به دریافت بسته نشده‌اند، توزیع خواهیم کرد.

 

کمک‌های مؤمنانه در تاریخ ثبت خواهد شد

مردم در شرایط کرونا ثابت کردند که همیشه در کنار هم هستند و تلاش می‌کنند در دستگیری از نیازمندان از یکدیگر سبقت بگیرند. مسؤول پویش باز هم با همیم اظهار می‌کند: کمک‌های مردمی در این دوره بسیار فوق‌العاده بود و دل‌های بسیاری از نیازمندان را شاد کرد. واقعاً زیبا بود که مردم و گروه‌های جهادی به‌صورت خودجوش بیمارستان‌ها و اماکن و معابر عمومی را ضدعفونی می‌کردند، در منازل خود گان و ماسک می‌دوختند و به بیمارستان‌ها تحویل می‌دادند. حتی در این میان بانوان ایثارگری بودند که جهت کمک به غسال‌خانه‌ها می‌رفتند و یا به‌عنوان همراه بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها حضور داشتند. این قبیل کمک‌ها بی‌شک در تاریخ ثبت خواهد شد.

به حول و قوهٔ الهی منطقهٔ جنوب شهر قزوین منسجم شده و مسجدمحور است و هر مسجد یک مسؤولیت را بر عهده گرفته است، برای مثال یک مسجد مسؤول جهیزیه، یک مسجد مسؤول وام به نیازمندان، یک مسجد مسؤول کمک به فقرا و به همین صورت فعالیت‌های مساجد تخصصی شده و کارها تقسیم‌بندی شده‌اند. به این منظور سامانه‌ای نیز تعبیه شده که اطلاعات بالغ بر 1 هزار خانواده در این سامانه ثبت شده‌ است. لازم است همهٔ مناطق به این انسجام برسند تا کارهای تکراری اتفاق نیفتد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، استان قزوین جزو استان‌هایی بود که در طرح کمک‌های مؤمنانه بسیار خوب ظاهر شد و توانست به همت ارگان‌های مختلف، پویش‌های مردمی و گروه‌های خیریه نام خود را به‌عنوان یکی از استان‌های بی‌نظیر در بحث کمک به نیازمندان در ایام کرونا به ثبت برساند.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول