اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

رد صلاحیت ترامپ برای میانجیگری بین چین و هند

در پی طرح پیشنهاد میانجیگری از سوی ترامپ برای حل تنش مرزی میان چین و هند، کارشناسان صلاحیت وی را به عنوان انسانی غیرقابل پیش‌بینی و همچنین کسی که با پکن خصومت دارد، رد کردند.

رد صلاحیت ترامپ برای میانجیگری بین چین و هند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با افزایش تنش مرزی بین دو کشور چین و هند، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نه تنها برای میانجیگری بین این دو قدرت آسیایی اعلام آمادگی کرد، بلکه گفت با «نارندا مودی»، نخست‌وزیر هند صحبت کرده و افزود از آنچه در ارتباط با چین در حال رخ دادن است، رضایت ندارد.

تنش‌های مرزی میان هند و چین از آخرین هفته ماه آوریل (بیش از یک ماه پیش) بالا گرفته و دو کشور نیرو به مناطق مرزی اعزام کرده‌اند.

این وضعیت در پی درگیری‌های خشن در شرق منطقه «لداخ» در شمال ایالت جامو و کشمیر هنگامی که دو طرف پنجم ماه مه به گشت‌زنی در مناطق مرزی پرداختند، تشدید شد و در روز هشتم این ماه نزدیک «ناکو لا» میان دو طرف درگیری ایجاد شد که در پی آن ۱۱ سرباز، ۴ هندی و ۷ چینی زخمی شدند.

پیشنهاد میانجیگری از سوی ترامپ چیز جدیدی نیست و او قبلاً هم مسئله مداخله میان هند و پاکستان را مطرح کرده بود، اما هند در این خصوص رغبت نشان نداد.

رئیس بخش خدمات دفاعی و امنیت ملی «موسسه خدمات متحده» مستقر در دهلی نو، معتقد است میانجیگری آمریکا برخلاف سیاست اعلام شده هند است و رئیس‌جمهور آمریکا در بین چینی‌ها اعتباری ندارد.

وی درباره پیشنهاد ترامپ گفت: او [ترامپ] غیرقابل پیش‌بینی است و برای هند بهتر است که بی‌اعتنا رد شود و در این مورد خیلی صحبت نکند. او (ترامپ) به بیان اظهارات ناگهانی عادت کرده است.

به نوشته اسپوتنیک، همچنین پیشنهاد ترامپ با توجه به اینکه او در ماه‌های اخیر بارها به چین درباره شیوع ویروس کووید-۱۹ توهین کرده، اصالت خود را از دست داده است. جهان همچنین با تنش‌ها میان آمریکا و چین، در پی هدف قرار دادن سلطه تکونولوژیکی پکن، مسئله هنگ‌کنگ و اختلافات در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی آشناست.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند آمریکا همیشه به حفظ تنش میان هند و چین علاقمند بوده است. به نوشته اسپوتنیک، عدم مداخله آمریکا در طولانی‌ترین نزاع میان همسایگان آسیایی در منطقه مرزی «دوکلام» در سال ۲۰۱۷ به خوبی موید این مطلب است.

«آندره ولودین»، کارشناس انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه معتقد است این یکی از ابزارهای واشنگتن برای اجرای استراتژی هند-آرام است که یکی از اهدافش تقویت نفوذ در آسیای جنوبی است.

 «آلیس ولز» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی که قرار است در ماه مارس استعفا کند، چین را متهم کرده که از درگیری‌های مرزی برای تغییر وضع موجود استفاده می‌کند.

ولودین در این خصوص گفت: بیانیه سفیر آمریکا تنها یک نمونه است. به علاوه این که این بیاینه با راهبرد کلی دولت ترامپ برای بی‌اعتبار کردن چین به عنوان منبع همه‌گیری ویروس کرونا هماهنگ است. آمریکا که کارزاری ضدچینی را به راه انداخته می‌کوشد بیشترین تعداد کشورهای آسیایی را وارد این بازی کند. کشورهای آسیایی اما در مجموع کاملاً بی‌طرفانه نسبت به این تلاش‌ها واکنش نشان می‌دهند.

روز پنجشنبه بعد از آن که ترامپ در توییتی پیشنهاد میانجیگری را مطرح کرد، وزارت خارجه چین این پیشنهاد را رد و اعلام کرد: دو طرف سازوکاری دیپلماتیک و نظامی را برای حل مسالمت‌آمیز تنش ایجاد کرده‌اند. تحت هدایت سران دو کشور، همکاری پکن و دهلی ادامه می‌یابد.

«هارش پنت»، کارشناس مسائل استراتژیک هند در «بنیاد تحقیقاتی آبزرور» معتقد است پیشنهاد ترامپ هیچ اعتبار عملیاتی ندارد. بخشی از این مسئله به آن دلیل است که میانجیگری وقتی می‌تواند اتفاق بیفتد که دو طرف با آن موافقت کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول