اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

«پنج گفتار درباره اخبار جعلی» منتشر شد

نویسنده «پنج گفتار درباره اخبار جعلی» گفت: در این کتاب به شکل‌های گوناگون اخبار جعلی از قالب‌های نوشتاری و تصویری گرفته تا فیلم‌ها و نقش هوش مصنوعی در تولید دیپ فیک و آثار زیان‌بار آن‌ها بر افکار عمومی اشاراتی رفته است.

«پنج گفتار درباره اخبار جعلی» منتشر شد

سیدغلامرضا فلسفی نویسنده کتاب «پنج گفتار درباره اخبار جعلی»، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به بخش های مختلف این کتاب گفت: این کتاب دارای پنج گفتار است که می توان به آیا سواد رسانه ای یارای هماوردی با اخبار جعلی را دارد، اطلاعات نادرست واژه برگزیده سال 2018، جهان در خطر بازگشت به عصر تاریکی، فرجام اخبار جعلی، اطلاعات نادرست و سواد دیجیتالی در گرو دود دودکش ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ و قصه پرغصه بازگرداندن غول دیپ فیک به بطری:‌ما سپر انداختیم اشاره کرد.

وی افزود: در این کتاب به شکل‌های گوناگون اخبار جعلی از قالب‌های نوشتاری و تصویری گرفته تا فیلم‌ها و نقش هوش مصنوعی در تولید دیپ فیک و آثار زیان‌بار آن‌ها بر افکار عمومی اشاراتی رفته است. همچنین سعی شده در حد امکان به شیوه‌های شناسایی این جعلیات چه برای مخاطب عام و چه خبرنگاران و سازمان‌های رسانه‌ای پیشنهاد‌هایی سخت افزارانه و نرم افزارانه ارائه شود.

نویسنده کتاب «پنج گفتار درباره اخبار جعلی» تصریح کرد:‌ نقش سواد رسانه‌ای، دیجیتالی و خبری در قالب سوادهای نوین در مواجهه با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، از دیگر موضوع‌هایی بوده که در این کتاب به آن اشاره‌ شده است. 

وی افزود: در گذشته‌های دور با‌سواد به کسی می‌گفتند که خواندن، نوشتن و حساب کردن می‌دانست، اما امروزه با‌سواد به کسی می‌گویند که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند. تغییری که در گرو کاهش حداکثری ورود اطلاعات نادرست و اخبار جعلی به فرایند تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان افراد به مدد سوادهای نوین در روند زندگی است.

فلسفی اظهار داشت:‌ تأمل و تحقیق در موضوع اخبار جعلی را از سال 95 و با مقاله مشترک آقای دکتر سلطانی فر و خانم دکتر مریم سلیمی آغاز کردم. البته این مقاله مشترک میان ما در فصلنامه رسانه در پاییز ۹۶ منتشر شد. همچنین از سال 96 تا 98 سعی کردم پنج مقاله دیگر با موضوع اخبار جعلی، منتشر کنم. درواقع آن مقاله مشترک بستری برای نوشتن این پنج مقاله و کتابی به نام «پنج گفتار درباره اخبار جعلی» شد.

وی بیان کرد:‌ چاپ اول کتاب «پنج گفتار درباره اخبار جعلی» در 70 صفحه و به قیمت 20000 تومان اردیبهشت‌ماه 99 توسط انتشارات آرین روانه بازار نشر شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: طی چند سال اخیر، رابطه‌ میان اطلاعات و اخبار و سازمان‌های رسانه‌ای با بروز و ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌شدت پیچیده شده است تا جایی که هیچ‌کس حتی مدیران شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای مانند فیس‌بوک و توییتر هم میزان و دامنه تأثیر این پدیده‌ها بر یکدیگر و همچنین بر مخاطب را در این حد و اندازه پیش‌بینی نمی‌کردند. طبق گزارشی که در سال 2017 با عنوان «خبرها و کودکان و نوجوانان آمریکا» منتشر شد، نیمی از کودکان و نوجوانان 10 تا 18 ساله آمریکایی، اخبار را از طریق رسانه‌های آنلاین دنبال و دریافت می‌کردند. این در حالی است که اطلاعات و اخبار، بی‌شک مخاطبان را در حوادث جاری درگیر می‌کند و بعضی وقت‌ها موجبات اختلاف و سو تفاهمات دیجیتالی را فراهم کرده، احتمال گسترش اطلاعات نادرست و اخبار جعلی را افزایش می‌دهند. البته باید اذعان کرد که این رسانه‌ها به‌طور هم‌زمان به افراد مجال می‌دهند تا با آگاهی از دیدگاه‌های مختلف، گروه‌هایی اجتماعی متشکل از همفکران خود را چه در دنیای واقعی و چه مجازی تشکیل دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول