اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ممانعت نیروی دریایی فرانسه از بارگیری یک نفتکش در لیبی

ناوچه نیروی دریایی فرانسه نفتکشی را که برای بارگیری به سمت بندر شرقی «طبرق» در لیبی در حرکت بود، متوقف کرد.

ممانعت نیروی دریایی فرانسه از بارگیری یک نفتکش در لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گفته ۴ دیپلمات غربی، یک ناو محافظ نیروی دریایی فرانسه نفتکشی را که به سمت بندر شرقی طبرق نزدیک مرز لیبی با مصر در حرکت بود، متوقف کرد و مانع بارگیری فرآورده‌های نفتی پالایش شده توسط آن شد. بنابر گزارش‌ها، این نفتکش یک هفته است که دور از ساحل متوقف مانده است.

بلومبرگ گزارش داد ناوچه «ژان بارت» کلاس کاسارد فرانسه در حال انجام ماموریت اتحادیه اروپا با هدف اجرای تحریم تسلیحاتی علیه لیبی برای ممانعت از فروش غیرقانونی نفت که می‌تواند طرف‌های درگیر در این کشور را تامین مالی کند، به این اقدام دست زد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «میدل ایست مانیتور»، این منابع همچنین فاش کردند که آمریکا و سازمان ملل هم برای مسدود کردن این کشتی فشار وارد کرده بودند. در حال حاضر تنها شرکت ملی نفت لیبی که در طرابلس مستقر است مجاز به صادرات نفت است. با این حال، «خلیفه حفتر»، فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» که تحت حمایت امارات و مصر قرار دارند، اغلب میادین نفتی این کشور را در کنترل دارد.

بنابر این گزارش، به دلیل محاصره، صادرات نفت لیبی به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. شرکت ملی نفت لیبی در مالکیت دولت وفاق ملی لیبی قرار دارد که از سوی ترکیه حمایت و از طرف سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود. این شرکت اعلام کرد در نتیجه کاهش صادرات نفتی، ۵ میلیارد دلار متضرر شده است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست «فایز السراج» مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

ژنرال حفتر از ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۸ با چراغ سبز عربستان سعودی و حمایت سیاسی و تسلیحاتی این کشور و کشورهای عربی مصر و امارات درصد تصرف شهر طرابلس (پایتخت رسمی لیبی و محل استقرار دولت سراج) برآمد ولی با ورود نظامی ترکیه و حمایت‌های قطر این حملات بی‌نتیجه ماند و طی چند ماه گذشته نیروهای حفتر متحمل شکست‌های سنگینی شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول