اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سود تجارت ٧٣ روزه ایران با ونزوئلا مساوی با تجارت یک‌ساله با ٢٨ کشور بود

تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: ٧٣ روز تجارت بنزینی با ونزوئلا به میزان یک سال مراوده کامل با ٢٨ کشور اتحادیه اروپا در شرایط غیر تحریمی و ایده‌آل، آورده مالی برای ایران به دنبال داشت.

سود تجارت ٧٣ روزه ایران با ونزوئلا مساوی با تجارت یک‌ساله با ٢٨ کشور بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حرکت نفتکش‌های ایرانی حامل بنزین به سمت ونزوئلا از مهم‌ترین اخبار بین‌المللی این روزها بود؛ ایران که در گذشته نیز از این دست تجارت‌ها با ونزوئلا داشته، این‌بار با اقتدار تمام و برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران بر نفتکش‌ها از حوزه استحفاظی آمریکا گذر کرد و آمریکا نتوانست هیچ‌کدام از تهدیدهای پوشالی خود علیه ایران را عملی کند.

این صادرات بنزین و فناوری به ونزوئلا تبعات بسیاری را به دنبال داشت، از جنبه اقتصادی آن که ما توانستیم با وجود تحریم‌ها فرآورده نفتی خود را صادر کنیم و آورده مالی بسیار خوبی داشته باشیم گرفته، تا نشان دادن اقتدار ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و قلدری‌های آمریکا.

ناحیه بسیج دانشجویی اصفهان روز شنبه در سومین جلسه از سلسله نشست‌های گفتمانی «نسل سرنوشت» با حضور چند تن از دانشجویان و یوسف روزبهانی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی به موضوع «تبیین اقتدار ایرانی از انهدام پهپاد آمریکایی تا حضور کشتی‌های نفتی در ونزوئلا» پرداخت.

 

شباهت وضعیت امروز آمریکا با شوروی در دهه شصت

یوسف روزبهانی در این جلسه اظهار داشت: شرایطی که در حال حاضر در آن قرار داریم به مانند شرایطی است که در اوایل دهه شصت امام خمینی(ره) بیان می‌کرد که شووری و تفکر کمونیست از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی رو به افول است. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: در حالی‌ که شوروی در آن زمان، در اوج قدرت بود و کسی تصورش را هم نمی‌کرد که چند سال بعد از زمانی که دنیا به بلوک شرق و غرب تقسیم می‌شد و دیگر کشورها تلاش می‌کردند که در یکی از این بلوک‌ها قرار گیرند، شوروی از هم بپاشد. 

وی بیان داشت: امام خمینی‌(ره) در دهه شصت این اتفاق را پیش‌بینی کرد که بعد از ده سال و با ورود به دهه هفتاد، رقم خورد؛ این رویداد را با شرایط حال مقایسه می‌کنیم. 

روزبهانی ادامه داد: در حال حاضر که اوج قدرت آمریکا و هم‌پیمانانش در محاصره اقتصادی و نظامی کشور ما وجود دارد و نگاه تحلیل‌گران خارجی به هر تهدیدی و ظرفیتی که در کشور وجود دارد بسته به برخورد آمریکا با کشور ما است هم شرایطی مشابه شرایط دهه شصت شوروی وجود دارد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: حتی دولت‌مردانی که در این سال‌ها روی کار بودند نیز نگاهی به آمریکا دارند و به این توجه می‌کنند که نگاه آمریکا به ایران به چه شکل است که این تفکر به امضای برجام منجر شد. 

وی عنوان کرد: با این نگاه مقایسه‌ای متوجه می‌شویم که آمریکا از نظر نظامی، فرهنگی، افتصادی و حتی ناکارآمدی مدیریتی رو به افول است تا جایی که در زمانی‌که کشورهای کوچک توانستند از بحران کرونا سربلند بیرون آیند می‌بینیم که آمریکا با صد هزار نفر جان باخته به شدت با کرونا درگیر است. 

روزبهانی تصریح کرد: هنگامی‌ که مقام معظم رهبری از افول آمریکا سخن به میان می‌آورند، ما نیز نشانه‌های آن را می‌بینیم اما هنوز برخی از غرب‌گراها وجود دارند که در منظومه فکری‌شان این که روزی بتوانیم مقابل آمریکا ایستادگی کنیم، قرار نداشت.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: آن‌ها وقتی دیدند که نتوانستند حل مشکل اقتصادی را با آمریکا داشته باشند، به سراغ هم‌پیمانان آمریکا مثل اتحادیه اروپا رفتند.

وی ادامه داد: امروز، جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام تهدیدهای آمریکا مبنی بر این‌که اجازه نمی‌دهیم که نفتکش‌های ایرانی به مقصد برسند، با رشادت و به‌ صورت آشکار تمام معادلات نظام بین‌المللی را زیر می‌گذارد. 

شکست دکترین‌های متعدد دشمن به دنبال حرکت نفتکش‌های ایران به سمت ونزوئلا 

روزبهانی بیان داشت: پشت حرکت این نفتکش‌ها دکترین‌های متعددی مانند دکترینی که ١٩٨ سال پیش برای حوزه استحفاظی آمریکا مقرر شده بود که آمریکایی‌ها اجازه ندهند هیچ کشوری منافع اقتصادی خود را در آب‌ها و حوزه جغرافیایی آمریکا تأمین کند، وجود داشت. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: همچنین ما با این رویداد دکترین تجاری که آمریکا از هفتاد سال پیش مشخص کرده بود که کشوری حق ندارد به جز با دلار آمریکا مبادله اقتصادی انجام دهد را بهم ریختیم و سیاست‌هایی که در هشتاد سال پیش در نظام بین‌المللی وجود داشت را با این حرکت به چالش کشیدیم تا به دیگر کشورهایی که می‌خواهند مقابل آمریکا ایستادگی کنند نشان دهیم که با مقاومت به این مهم دست یافتیم و شما هم به این شکل می‌توانید به آن دست یابید. 

وی اظهار کرد: آن‌ها در حوزه اقتصادی در نظر داشتند که با فشار اقتصادی، بحران اقتصادی ایجاد کرده و در ادامه مردم را ناراضی کنند و سپس مردم را به کف خیابان بکشانند و در نهایت دولت جمهوری اسلامی به شرایطی برسد که مجبور به امضای برجام ترامپی شود اما می‌بینیم که این اتفاق‌ها رخ نداد. 

اروپا به دنبال نفت با اکتان ستاره خلیج فارس است

روزبهانی عنوان کرد: این حرکت نفتکش‌های جمهوری اسلامی و این انتخاب مسیر که طی آن نه نفت خام، بلکه بنزین و فناوری پالایشی را صادر می‌کنیم بسیار مهم است تا جایی که حتی اروپا به دنبال بنزین با اوکتانی که ستاره خلیج فارس تولید می‌کند، است. 

تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: یکی از آفت‌های اقتصاد ما خام‌فروشی بود که با این رویداد توانستیم توان فنی پالایش نفت خام به بنزین را صادر کنیم، این یک توانایی بود که از آن بی‌بهره بودیم، تا جایی که پنج سال پیش ٩١ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف داشتیم در حالی‌که تنها ۴٠ میلیون لیتر در روز بنزین تولید می‌کردیم. 

وی ادامه داد: برخی می‌گویند که اگر امروز ستاره خلیج فارس در حال فعالیت است به مدد برجام است در‌ حالی‌ که دستاورد برجام این نبود که به ونزوئلا صادرات بنزین داشته باشیم، بلکه تعامل با اروپا بود.

سود تجارت ٧٣ روزه ایران با ونزوئلا مساوی با تجارت یک‌ساله با ٢٨ کشور

روزبهانی عنوان کرد: اگر در طول یک سال با ٢٨ کشور اتحادیه اروپا مراوده تجاری در حد عالی داشتیم و هیچ کشوری مانع ما نبود، تنها به ٩٠ درصد ارزش فروش بنزین به ونزوئلا که قریب به ٢ میلیون بشکه به ارزش ٩٠٠ میلیون دلار برآورد می‌شد دست می‌یافتیم؛ یعنی٧٣ روز تجارت با ونزوئلا به میزان یک سال مراوده کامل با ٢٨ کشور اتحادیه اروپا آورده مالی برای ایران به دنبال داشت. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی بیان کرد: امروز نگاه‌های اقتصادی فراتر از ونزوئلا برای ایران وجود دارد، کشورهای چین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، نپال، هند، کشورهای همسایه برای مراودات تجاری با ما وجود دارند اما به آن‌ها توجه نمی‌شود. 

 

سه سال است که جمهوری اسلامی در چین سفیر ندارد

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران سه سال است که در کشور چین سفیر ندارد، این واقعیت وجود دارد که نگاه دولت برای اقتصاد کشور، تعامل با غرب است و مذاکره با غرب سیاستی است که همیشه سفرهای غربی را به دنبال داشت؛ ولی دیدیم که وقتی برجام به نتیجه نرسید، وزیر امور خارجه ایران برای رسیدن به مطالبات اقتصادی به کشورهای آسیایی سفر کرد.

روزبهانی عنوان کرد: برخی می‌پرسند ما انقلاب کردیم که وضعیت اقتصادی به این شکل باشد، درحالی‌که در همین شرایط نیز ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی در کشور وجود دارد که می‌توان روی آن‌ها کار کرد و به دستاوردهای مهمی رسید.

تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان داشت: از دستاوردهای فروش بنزین به ونزوئلا می‌توان به تحقیر نظام سلطه که اجازه نمی‌داد حتی ٣٠٠ هزار بشکه فروش نفت در روزداشته باشیم بود اما جمهوری این سیاست را زیر سؤال برد و نه تنها نفت را فروخت بلکه فرآورده آن را هم صادر کرد. 

وی افزود: شکست ایده نفت در برابر غذا که روزی وزیر امور خارجه به دنبال آن ١٨ سفر به کشورهای مختلف داشت که آن‌ها نفت ما را بخرند و به ما غذا و دارو دهند، پایان سلطه آمریکا که اجازه نمی‌داد دیگر کشورها از حوزه استحفاظی‌اش استفاده کنند و اعلام اقتدار ایران در تجارت با کشورهای جهان از دیگر پیامدهای این حرکت بزرگ بود. 

شکست قانون نانوشته تجارت با دلار آمریکا 

روزبهانی ادامه داد: ما قانون نانوشته مبادله با دلار را شکست دادیم؛ در چند سال اخیر در ونزوئلا بحران‌های اقتصادی و سیاسی به وجود آمد تا جایی‌که بنزینی که ارزش آن زیر یک سنت بود به دو دلار رسید و همچنین در این پنج ماه کمبود بنزین داشتند که به همین خاطر از ایران یاری خواستند، به این شکل به دیگر کشورها نشان دادیم که آمریکا نمی‌تواند تزلزل سیاسی در دیگر کشورها ایجاد کند. 

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی اضافه کرد: به این شکل گوشمالی شدیدی نیز به اتحادیه اروپا نسبت به انجام تعهدات برجامی بعد از آمریکا داشتیم، که چهار ماه دیگر یعنی ٢٧ مهر ماه ٩٩ آن‌ها می‌خواهد مکانیزم ماشه را در فرآیند برجامی ایران داشته باشند.

وی ادامه داد: در مهر ماه ٩٩ محدودیت‌های تحریمی تسلیحاتی ایران به اتمام می‌رسد، آمریکا هیچوقت نمی‌تواند چشمش را بر این موضوع که محدودیت‌های خرید و فروش تسلیحات نظامی بر ایران تمام شود ببندد بنابراین در ٢٧ مهر ماه می‌خواهد به شکلی اتحادیه اروپا و کشورهای برجامی یعنی انگلیس، فرانسه، روسیه، آلمان و چین را را مجاب کند تا از مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده کنند و در شورای امنیت دوباره مصوبه‌ای علیه ما داشته باشد.

روزبهانی بیان داشت: با پیروی نگاه مقام معظم رهبری که از ما انتظار تبیین نظریه مقاومت داشت که طبق آن در صورت ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی‌ها به نتیجه خواهیم رسید، توانستیم پهپاد فوق پیشرفته آمریکا را منهدم کنیم، پایگاه نظامی آمریکا را هدف قرار دهیم، کشتی انگلیسی را بگیریم و هیچ اتفاقی رخ نداد، در تک تک این حوادث غرب‌گراهای داخلی انتظار پاسخ داشتند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: طبق گفته و تفکر رهبر معظم انقلاب، مردم و مسؤولان باید بدانند که آمریکا رو به افول است و به نظریه مقاومت توجه کنند.

وی تصریح کرد: اگر دشمن می‌خواست در جنگ اراده‌ها ما را شکست دهد، باید در هنگام اعزام بنزین به ونزوئلا جلوی ما را می‌گرفت، آن چیزی که سیاست‌مداران آمریکا را به شکست کشاند رفتن کشتی‌ها به ونزوئلا بود که البته در آن زمان هم انواع تهدیدها را اعلام می‌کردند ولی تهدید کشتی‌ها در زمان برگشت تنها وجهه تبلیغاتی دارد.

راز رسانه‌ای شدن مسأله نفتکش‌ها هنگام حضور در دریای کارائیب 

روزبهانی بیان داشت: کشتی‌ها ٧٠ روز است که روی آب هستند، درحالی‌که تنها ١٠ روز است اخبار آن رسانه‌ای شده است؛ همه انتظار داشتیم که در این مسیر عبوری از مثلث مصر، عربستان، فلسطین اشغالی اتفاقی رخ دهد، اما هیچ حادثه‌ای پیش نیامد؛ دریای کارائیب حیاط خلوت آمریکا بود و ما در این مکان این اتفاق را رسانه‌ای کردیم؛ تمام این رویدادها جنبه روانی دارد. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی عنوان کرد: خبری در دهه سوم فروردین مطرح شد که هواپیمای ماهان به همراه چند نفر از مهندسین شرکت نفت به ونزوئلا رفته و تا اردیبهشت‌ ماه خدمات مهندسی را به آن‌ها ارائه دادند و در برگشت به همراه خود ٩ تن طلا با خود با کشور بازگرداندند، سفیر ایران در کاراکاس آن را تکذیب کرد اما قطعا ونزوئلا تمام هزینه‌ها را پرداخت کرده است. 

وی تأکید کرد: اگر ونزوئلا این هزینه‌ها را به‌ صورت طلا پرداخته کرده باشد، خوشا به حال بانک مرکزی است که در این شرایط نقدینگی که هر سال به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، پشتوانه طلایی برای پول در حال چاپ به وجود آمد. 

روزبهانی ادامه داد: بودجه کشور ما بر اساس قیمت نفت بود، در این ماه میلادی که ما بنزین خود را به ونزوئلا صادر کردیم، آمریکا باید نفت خود را به ارزش منفی ١۵ دلار به فروش می‌رساند، در حالی‌ که ما بنزین فرآورده شده را فروختیم و پول آن را نه به صورت دلار بلکه به شکل طلا دریافت کردیم. 

تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: در پی این اتفاق دلار را از مبادله اقتصادی حذف کردیم، در گذشته به دلیل این‌که چهار نفتکش اماراتی در بندر خودشان آتش می‌گرفت، به ما دلار نمی‌دادند؛ هرات و سلیمانیه عراق از تحویل دلار به ما سر باز می‌زدند؛ کسانی که دلار را به‌صورت کیسه‌ای وارد کشور می‌کردند ١۵  روز کار نکردند و دلار از ٣ هزار تومان به ١٨ هزار تومان رسید. 

وی ادامه داد: اما امروز روسیه به ما پیام می‌دهد که بیایید با واحد پول دیگری مراوده مالی داشته باشیم، اما ما زیر بار آن نمی‌رویم؛ سازوکارهای بانک مرکزی و تخصیص ارز و فسادهای رخ داده در پی آن مشکلات فراوانی را برای کشور به دنبال داشته است. 

 

انتخاب وزیر اقتصاد در صورت اعتقاد به تفکر کینزی

روزبهانی افزود: در مبنای اقتصاد کشور ما در این سال‌ها، تفکر «کینزی» وجود دارد که مشاورین اقتصادی دولتی بر اساس آن باعث می‌شوند که حتی وزرای اقتصاد در صورت اعتقاد به این تفکر بر سر کار آیند. 

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی گفت: دریانوردی ایران در ٨ سال پیش نیز به ونزوئلا سفر داشته است و ما در سال‌های گذشته با ونزوئلا تجارت داشتیم و سیمان، فولاد و مصالح ساختمانی را به آن‌جا صادر می‌کردیم و در گذشته خط تولید سمند را با کشتی به ونزوئلا فرستادیم؛ ونزوئلا بیشترین ذخایر نفت را دارد اما به دلیل این‌که اکثر این ذخایر در خاک آمریکا است در زمینه بنزین دچار مشکل شده است. 

وی بیان داشت: اما اهمیت این رویداد به این دلیل است که در گذشته نفتکش‌های ایرانی تحریم نبودند و این صادرات‌ها به ونزوئلا را انجام می‌دادند ولی پس از وضع تحریم‌های هوشمند در دوره اوباما این اولین بار است که صادرات به این شکل را داشته‌ایم.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول