اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

در MMA همه راه‌ها به دوپینگ می‌رسد/ مبارزه‌ای بر مبنای دروغ و فریب

محققان در بررسی عملکرد مبارزان، قبل و بعد از محرومیت در استفاده از مواد نیروزا، به این نتیجه می‌رسند که این پدیده، محوریتی جدی و اساسی در این موضوع دارد.

در MMA همه راه‌ها به دوپینگ می‌رسد/ مبارزه‌ای بر مبنای دروغ و فریب

به گزارش خبرگزاری فارس، در سالهای اخیر آژانس مبارزه با دوپینگ تلاش‌های زیادی را برای از بین بردن این پدیده در MMA انجام داده است. آنها به طور شفاف ممنوعیت استفاده از مواد نیروزا را مطرح کرده و آزمایش تصادفی هم انجام داده‌اند. قرار است نمونه مثبت یا عدم آزمایش، ممنوعیت طولانی را به دنبال داشته باشد.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد استفاده از مواد ممنوعه چقدر در عملکرد یک فایتر (مبارز) تاثیر داشته است. اطلاعات هر مبارزی که محروم شده، قبل و بعد از محرومیت جمع‌آوری شده است.

* تاثیر استفاده از مواد نیروزا در MMA چقدر است؟

آمارها نشان می‌دهد تفاوت چشمگیری در عملکرد قبل و بعد از محرومیت به خاطر دوپینگ وجود دارد. اگر میانگین برنده شدن یک مبارز قبل از محرومیت 78 درصد بوده، این عدد تا 45 درصد بعد از محرومیت کاهش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد دوپینگ تاثیر بسزایی در عملکرد یک فایتر داشته و نقش محوری را ایفا کرده است. در واقع، ما با مبارزات کنترل نشده ای مواجه هستیم که بر مبنای دروغ و فریب (دوپینگ) بنا شده است.

در سال 2019 رویترز در گزارشی به تغییر سیاست‌های مواد ممنوعه توسط آژانس مبارزه با دوپینگ اشاره کرد. هدف از این تغییرات تفکیک بین کسانی بود که از روی عمد فریبکاری می‌کنند و ورزشکارانی که بی‌گناه تست دوپینگ‌شان مثبت می‌شود.

این اصلاحات روی ورزشکارانی تاثیر می‌گذارد که مواد ممنوعه‌ای مانند گوشت آلوده، دارو و مکمل‌های مجاز استفاده کرده‌اند. ورزشکارانی که از این مواد استفاده کرده باشند و علائم دیگری از دوپینگ را نداشته باشند، طبق قوانین جدید مجازات نخواهند شد.

دوره فعالیت در MMA نسبت به سایر رشته‌ها بسیار کمتر است. واقعیت سخت برای یک مبارز این است که سطح عملکرد آنها با افزایش سن می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد. ضربات مداوم به سر و صدمات متعدد در طول یک مبارزه باعث می شود که فایتر پیرتر شود. به نظر می‌رسد شرایط جسمی و روحی ورزشکار بهانه‌ای برای متوسل شدن به مواد نیروزا باشد. بنابراین، وقتی عملکرد یک فایتر بعد از محرومیت کاهش می‌یابد، به نظر می‌رسد در طول رقابت از مواد نیروزا استفاده کرده است.

اینکه یک مبارز چه مدت از مواد نیروزا استفاده کرده، مشخص نیست. فقط زمانی که تست مثبت شود مشخص خواهد شد از مواد ممنوعه استفاده کرده است. آزمایش خون و ادرار تنها راه اثبات دوپینگ است اما گاهی شکل و فرم یک مبارز نشان می‌دهد شرایط طبیعی ندارد. به طور مثال برخی از مبارزان ماهیچه‌های طبیعی دارند اما برخی دیگر در تلاش هستند با استفاده از مواد نیروزا این ماهیچه‌ها را پرورش دهند.

* آیا فایترها از دوپینگ سود می‌برند؟

جواب این سوال مشخص است اما هرگز این موضوع سوال جدی نبوده بلکه بهانه‌ای بود تا محققان متوجه شوند یک مبارز چقدر از این مواد سود می‌برد. دوپینگ در MMA در یک منطقه نگران کننده ای قرار دارد اما تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا این ورزش را تبدیل به یک رشته پاک کند. محرومیت های طولانی ضروری است چرا که می‌تواند تأثیر زیادی در حرفه یک مبارز داشته باشد اما بررسی ها نشان می دهد که همچنان، این پدیده در این حوزه حضور جدی دارد و به یک همزاد برای این ورزش خشن و خونین تبدیل شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول