اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

قدرت کرونا کم نشده است/مرگ سالانه 60 هزار نفر با مصرف سیگار

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه قدرت بیماری زایی کرونا اصلا کم نشده است، گفت: میزان بستری بیماران کرونا در کشور کاهش پیدا کرده است.

قدرت کرونا کم نشده است/مرگ سالانه 60 هزار نفر با مصرف سیگار

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران درباره تغییر رفتار ویروس کرونا، اظهار داشت: این ویروس رفتار ناشناخته و علائم ناشناخته دارد.این ویروس قطعا درگیری تنفسی را به همراه دارد. اگر بخواهیم یک جمله دقیق بگوییم این است که ویروس باعث التهاب لایه در عروق می‌شود و دستگاه گوارش، ریه، قلب، مغز عروق را در گیر می‌کند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: قدرت بیماری زایی کرونا اصلا کم نشده است. البته تعداد تست‌های سرپایی را افزایش دادیم و حدود 200 هزار تست سرپایی انجام شده است و 10 تا 12 درصد تست های سرپایی ما مثبت است؛ یعنی از 100 نفر 12 نفر مثبت اعلام شده است.

رئیسی گفت: این افراد نیاز به بستری ندارد و می‌توانند در خانه قرنطینه و استراحت کنند؛ ممکن است این افراد علامتی نداشته باشند اما می‌توانند منتقل کننده باشند و در افراد دیگر بیماری شدید ایجاد کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه علی رغم بازگشایی ها در کشور میزان مرگ و میر کاهش پیدا کرده است، گفت: البته تعداد موارد تست مثبت سرپایی ما رو به افزایش است.همچنین موضوع نظارت بر واحدهای صنفی نیز تشدید می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه دنیا به سمت بازگشایی صنوف حرکت می کند، یادآور شد: البته کره جنوبی دوباره به سمت بستن مدارس خود حرکت کرده است و انگلیس نیز طرح غربالگری را شروع کرده است. مردم براساس گزارش 3 هفته پیش 82 درصد مردم پروتکل ها را رعایت می کردند و در آن زمان 62 درصد مردم در تهران رعایت می کردند اما اکنون در تهران این میزان به 56 درصد رسیده است.

مرگ سالانه 8 میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات

وی با بیان اینکه بزرگترین ترس ما از عادی شدن کرونا توسط مردم است اما ویروس کرونا تا زمان زیادی همراه ماست، افزود:  تنها 30 درصد از یک میلیارد یوروویی که رهبر معظم انقلاب با آن موافقت کردند تاکنون به دست ما رسیده است.تاکنون 360 هزار نفر در اثر کرونا در جهان جان داده‌اند؛ در حالی که  سالانه در دنیا 8 میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات از بین می‌روند.

ریسک بیشتر ابتلا به کرونا در سیگاری‌ها 

معاون بهداشت وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: افرادی که دخانیات مصرف می کنند دچار بیماری‌های مزمن ریوی هستند و با توجه به اینکه مخاط این افراد اسیب پذیر است در برابر کرونا بیشتر آسیب می‌بینند. همچنین میزان کشندگی کرونا در بیماران سرطان ریه 33 درصد است.

ممنوعیت مصرف قلیان در رستوران‌ها

رئیسی با بیان اینکه دادستان کشور نامه ممنوعیت مصرف قلیان در قهوه خانه‌ها را به دادستانها ابلاغ کرده است، تصریح کرد: 8528 مکان عرضه قلیان در این دوران کرونا پلمب شدندو 40 درصد اماکن عرضه قلیان خودشان به صورت خود جوش کار را تعطیل کردند. همچنین در سال حدود 55 میلیارد نخ  سیگار در کشور مصرف می‌شود و در کل 70 هزار میلیارد تومان در سال به سیستم سلامت و مسائل مربوط مانند ‌اقتصادی و اجتماعی دیگر آسیب وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در سنین بالای 18 سال 14 درصد افراد سیگار مصرف می کنند و 10 درصد مصرف کنندگان روزانه مصرف دارند.در روستاها 15. 4 درصد مصرف سیگار دارند و در شهرها نیز میزان مصرف سیگار 13.6 درصد است.همچنین در روستاها میزان مصرف قلیان بیشتر است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه سنین 45  تا 54 سال بیشترین سنین مصرف کننده سیگار هستند، تصریح کرد: بالاترین میزان مصرف سیگار در استانهای آذربایجان غربی، قزوین، البرز و مرکزی است و بالاترین میزان مصرف قلیان نیز در استانهای بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس است.

مرگ سالانه 60 هزار نفر در اثر سیگار

رئیسی با اشاره به اینکه سالانه 70 میلیون نخ سیگار در کشور تولید می شود، افزود: سالانه 60 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار از بین می‌روند؛ ضمن اینکه سالانه حدود 6 درصد در میزان مرگ و میر در اثر دخانیات افزایش داریم. متاسفانه در سنین پایین دختران یعنی در بازه سنی 15 تا 18 سال مصرف قلیان در حال افزایش است؛ ضمن اینکه افزایش مالیات بر تولید سیگار مهمترین راه کاهش مصرف دخانیات است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره مسافرت‌های مردم در اواخر هفته و تعطیلات تابستان و احتمال افزایش بیماران مبتلا به کرونا، ابراز داشت: زمانی مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کردند و به مسافرت نرفتند و ما تجربه خوب آ‌ن را در 13 فروردین مشاهده کردیم. اکنون نیز هر نوع تجمع و عدم رعایت نکات لازم توسط مردم می تواند آلوده کننده باشد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اضافه کرد: صرف نظر از اینکه شهری آلوده است آلودگی را انتقال می‌دهد یا اگر آلوده نباشد نیز در اثر مسافرت آلودگی را دریافت می‌کند.  نکته مهم این است که اگر مردم نکات لازم را رعایت کنند و تاکید دارم مهمترین نکته نیز استفاده از ماسک است؛  این ماسک زدن در جلوگیری از انتقال ویروس بسیار موثر بوده و انتقال را کم می‌کند.

بهترین راه جلوگیری از ابتلا به کرونا، ماسک زدن است

رئیسی با اشاره به اینکه ماسک زدن از استفاده از دستکش بسیار مهمتر است، افزود: در رستورانها نیز بهتر است کارکنان بجای دستکش دستان خود را مرتب بشوید؛ چراکه دستکش می تواند بسیار خطرناک باشد؛ در نتیجه بهترین وسیله برای محافظت در برابر کرونا زدن ماسک است.

وی با اشاره به اینکه ضرورتی به استفاده از ماسک‌های N95 وجود ندارد، گفت: رعایت پروتکل‌ها در مسافرت بسیار ضروری است و افراد باید در طول مسافرت از حضور در بازارها و مراکز خرید و محل های تجمعات خود داری کنند. همچنین مردم در صورت قصد انجام مسافرت اگر از خودرو شخصی استفاده کنند بهتر است.

هرکس از خانه خارج می‌شود ماسک بزند

معاون بهداشت وزیر بهداشت تأکید کرد:  از نظر ما باید هرکس از خانه خارج میشود بهتر است از ماسک استفاده کند و اگر قصد استفاده از حمل و نقل عمومی و حضور در تجمعات را دارد باید از ماسک استفاده کنند.ضمن اینکه  کرونا از بین نمی رود و امسال واکسن کرونا را نخواهیم داشت و باید با این ویروس کرونا زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم.

ایران می‌تواند صادر کننده سیگار باشد

رئیسی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سیگار در کشور را به 100 میلیارد نخ رسانده‌ایم، گفت:ما می‌توانیم به عنوان صادر کننده سیگار باشیم.

3 درصد دانش‌آموزان از بازگشایی مدارس استقبال کردند

وی با بیان اینکه تنها کمتر از 3 درصد دانش‌‌آموزان از بازگشایی مدارس استقبال کرده‌اند، افزود: برگزاری مراسم عروسی ممنوع است و درباره استفاده از پارکها نیز مردم باید از تجمع در پارکها و استفاده از رستوران و وسائل بازی خود داری کنند و صرفا برای پیاده روی باشد. همچنین درخصوص پارک چیتگر نیز باید  این حضور  و رعایت نکات لازم بسیار سختگیرانه باشد. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت اضافه کرد: بر اساس اخرین بررسی که صورت گرفته است به احتمال خیلی زیاد از 17 خرداد طرح ترافیک بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه میزان بستری بیماران کرونا در کشور کم شده است، بیان داشت: تعداد بیماران سرپایی زیاد شده است اما در خوزستان تعداد بستری ما زیاد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول