اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پرستویی: با پول کثیف کار نمی کنم/ کیایی: «هم گناه» هوشمندانه به خانواده می پردازد

کارگردان سریال »هم گناه» گفت: در این سریال هوشمندانه بحث خانواده را طرح کردیم و خانواده صبوری نمادی از خانواده های ما هستند و همه افراد را در این خانواده و در چیدمانی زمان نگارش صورت گرفتند.

پرستویی: با پول کثیف کار نمی کنم/ کیایی: «هم گناه» هوشمندانه به خانواده می پردازد

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، نشست خبری سریال «هم گناه» به کارگردانی مصطفی کیایی برگزار شد امروز -یکشنبه 11 خردادماه- در باغ کتاب برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این نشست مصطفی کیایی، محسن کیایی، پرویز پرستویی، پدرام شریفی، حبیب رضایی، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان، روشنک گرامی، سوگل خلیق، ساقی حاجی پور، شیرین اسماعیلی حضور داشتند.

**چرا «هم گناه» دو فصل شد؟

در ابتدای نشست مصطفی کیایی کارگردان این سریال تاکید کرد: هنوز ۱۲ قسمت از سریال پخش نشده و در این شرایط شاید نشود به خیلی از سوال ها پاسخ دقیقی داد. در برنامه ریزی اول ما قرار شد فاصله چند ماهه در زمان پخش بین دو فصل داشته باشیم، اما بعد از شیوع کرونا و قرنطینه  تصمیم گرفتیم همه قسمت ها را پشت سر هم پخش کنیم. ضمن اینکه در فاصله بین این دو فصل گذر زمانی سه ماهه داریم.

محسن کیایی نویسنده و بازیگر این سریال نیز درباره اینکه چرا سریال به دو فصل تقسیم شده؟، گفت: ما در پایان قسمت ۱۱ اعلام کردیم که قسمت بعدی قسمت پایانی فصل یک است، اما همه قصه هایمان در همین فصل به ثباتی نسبی رسید. آرمان جواب مثبت از زیبا می گیرد یا هدیه در خانه اش مستقر می شود. این سریال برای ۵۰ قسمت طراحی شده اما بنا به دلایل گروه سازنده ۲۴ قسمت شدیم و نمی تونستیم پرش سه ماهه را نشان دهیم و بر همین اساس دو فصل ۱۲ قسمتی شد.

**کاراکتری که از دل یک کافه خلق شد!

وی با بیان توضیحاتی درباره کاراکتر ترنس این سریال ادامه داد: این کاراکتر زاییده ذهن من است. زمانی کافه ای داشتم که ترنس های زیادی به آنجا رفت و آمد می کردند و افراد زیاد اینچنینی را از نزدیک دیده بودم. در وهله بعدی اگر چنین شخصیتی را گل درشت نشان می دادیم مخاطب پس می زد و سعی مان بر این شد تا فارغ از خود این شخصیت بازخورد و برخورد خانواده اش برایمان مهم باشد نه صرفا خود کاراکتر.

مصطفی کیایی افزود: این ماجرا حتی در انتخاب بازیگر هم اتفاق افتاد و شاید خیلی ها بگویند چرا این کاراکتر زمخت و پسرانه نبود؟ اما ما بحث درونی این آدم را در نظر گرفتیم و به همین خاطر سوگل خلیق را برای این نقش انتخاب کردیم. در حقیقت بیشتر بحث روانشناسی این افراد را مطرح کردیم.

**دغدغه اصلی ما خانواده است

محسن کیایی نیز گفت: دغدغه ما مسئله خانواده است و ما در کارهایمان خیلی وقت ها قرار نیست راه حلی نشان دهیم و فقط موضوعی را طرح می کنیم. از طرفی هم نمی خواستیم خانواده ای از هم گسیخته نشان دهیم و می خواستیم خانواده هایی قابل باور را نشان دهیم. الان هر دو سه سال  یک بار دچار تغییر نسل می شویم و یکی از کارهایمان همین بود که تضاد بین دو نسل را نشان دهیم و می خواستیم تمام اتفاق هایی که در یک خانواده می افتد را نشان دهیم. شکل آدم ها و نوع تصمیم گیری ها تغییر کرده است و ما هم تلاش کردیم هم نقد کنیم و هم این اتفاق ها را نشان دهیم.

 

مصطفی کیایی ادامه داد: در این سریال هوشمندانه بحث خانواده را طرح کردیم و خانواده صبوری نمادی از خانواده های ما هستند و همه افراد را در این خانواده و در چیدمان زمان نگارش صورت گرفتند. برای مثال فرید می‌خواهد زندگی خانواده اش را اداره کند. فریبرز می‌خواهد آن را هدایت کند، آرمان سرکش است و دیگر شخصیت‌ها هر کدام نماینده‌ای از مردم جامعه هستند.

** پرستویی: همیشه به نمایش خانگی گارد داشتم

پرویز پرستویی بازیگر نقش فریبرز در این سریال گفت: همیشه گاردی نسبت به نمایش خانگی داشتم و بعد از سالها با تلویزیون خداحافظی کردم و همچین حسرتی را سالها با خودم داشتم که چنین رسانه ای را از دست دادیم و خودم را تقسیم کردم. از طرفی هیچوقت خودم را مختص سینما تلویزیون و تئاتر نمی دانستم و در هر کدام از این مدیوم ها کار می کردم.

وی ادامه داد: قبل ترها فکر می کردم کارهای نمایش خانگی کارهای شانه تخم مرغی است و در سوپرمارکتی ها کنار باقی اقلام فروش می رود، اما سریال شهرزاد این تابو را شکاند و حس کردم اگر روزی کار خوبی در این مدیوم پیشنهاد شوم می پذیرم.

 

این بازیگر افزود: تا اینکه با محسن و مصطفی کیایی در فیلم مطرب آشنا شدم و گفتند قصد تولید سریالی برای شبکه خانگی دارند. ۱۰ قسمت اول سریال را در یک وعده خواندم و بعد از هر قسمت نظرهایم را تلفنی به محسن می گفتم و حتی به مصطفی اصرار می کردم که هرکاری داری کنار بگذار و این سریال را بساز. معتقدم هر قسمت از این سریال می تواند یک تجربه سینمایی باشد. اینکه این سریال احترام به مخاطب را در سرلوحه قرار داده بود و به عبارتی هیچگاه نخواست به قصه ها آب ببندد تحسین برانگیز بود. به خصوص اینکه قصه جذابی دارد و شاید برای همه ما قرار گرفتن در هر کدام از موقعیت هایی که کاراکترهای سریال دارند پیش آمده باشد و گفتم اگر قرار است سریال بازی کنم این همان اتفاقی خواهد بود که منتظرش هستم.

مصطفی کیایی همچنین در پاسخ به این سوال که صرف حضور چهره ها در این سریال باعث بیشتر دیده شدن کار شما بود؟ گفت: قرنطینه باعث شد تا سریال ها بهتر دیده شود. از طرفی زمانی که تلویزیون و سریال هایش کیفیت خوبی ندارند پلتفرم ها از این فرصت استفاده می کنند تا بیشتر دیده شوند و در همین زمینه هم از صداوسیما پیشی گرفتند.

وی افزود: شیوه من در فیلم سازی قصه است و معتقدم حرف اول و آخر را قصه می زند. همچنین حضور بازیگران هم در یک کار موثر است.

** رضایی: در کل دنیا بازیگران خلاق کمی داریم

به گزارش فارس، همچنین حبیب رضایی در ادامه این نشست درباره ورود جوان ها به عرصه بازیگری گفت: در عرصه هنر و و ورود به بازیگری تمرکز روی سن افراد نیست. هنرمند و یک بازیگر باید اصولا خلاق باشد و ما در کل دنیا بازیگران خلاق کمی داریم. حتی در انجمن بازیگران سینما حدود ۴۶۰ بازیگر عضو داریم، ولی این تعداد بازیگر واقعی نداریم. بیش از صد آموزشگاه سینمایی داریم اما اینها نمی‌توانند بازیگر تربیت کنند. آموزش بازیگری یک غلط مصطلح است ما پرورش بازیگری داریم.

وی ادامه داد: نیازی به لابی کردن برای ورود بازیگران نیست چون که آنقدر بازیگر خوب کم داریم که اگر یک بازیگر بتواند با اتکا بر توانایی اش خود را نشان دهد به زودی از او استفاده می شود. مثل همین سریال هم گناه و بازیگرانی که بودند و توانایی حرف اول را در ایفای نقش هایشان می زد.

**در «هم گناه» مثلث عشقی نداریم!

مصطفی کیایی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا سعی شده تا همه شخصیت ها قصه ای مجزا برای خودشان داشته باشند و همه مسائلی که در سریال های شبکه نمایش خانگی نظیر عشق مثلثی، ترنس و ...می بینیم، اینجا یک جا جمع شوند؟ عنوان داشت: اولا اینکه در این سریال عشق مثلثی نداریم و خواهشم این است که از واژه ها درست استفاده کنید چراکه همین الان هم برخی رسانه ها ما را محکوم می کنند! در وهله بعدی باید بگویم این یک مزیت است که هر کاراکتری برای خودش قصه داشته باشد و همه اینها در جایی به هم گره می خورند و شاید تلاشمان بر این بوده تا این قصه های پرتعداد برایمان مزیت شود.

وی ادامه داد: ما قصد نداشتیم بگوییم این آدم ها نماد جامعه ایرانی هستند و تلاش شد مابه‌ازای بیرونی داشته باشد.

شاهرخ فروتنیان نیز در ادامه گفت: حضورم در این سریال یک تجربه از یاد نرفتنی بود. حتی از خارج از کشور هم برای ما بازخورد می فرستادند.

علی کوچکی یکی از نویسنده های این سریال نیز بیان داشت: طرح این سریال متعلق به ده سال پیش است و باید بگویم طرح این سریال یک رمان است تا طرحی چند صفحه ای.

سوگل خلیق دیگر بازیگر این سریال گفت: بازی در سریال همگناه یکی از بهترین اتفاق هایی بود که برایم افتاد و بهترین انتخابی بود که باعث دیده شدنم شد. همه ما بازیگرانی که در این سریال شاید اولین تجربه جدی مان بود، کارمان را از تئاتر شروع کردیم.

روشنک گرامی نیز گفت: به عقیده من در بخش ورود بازیگران بی استعداد به حیطه بازیگری باید گفت خیانت را افرادی می کنند که باعث ورود برخی افراد به این فضا می شوند که استعداد ندارند و بهتر است قبل از ورود این افراد از آنها آزمون استعدادیابی گرفته شود.

افسانه چهره آزاد ادامه داد: زمانیکه آقای کیایی به من پیشنهاد بازی در این سریال دادند بسیار ذوق زده شدم و باید بگویم جوان ها برای ورود به بازیگری باید اعتماد به نفس داشته باشند.

محسن کیایی همچنین درباره شناخت خود از ترنس ها نیز بیان داشت: دقیقا آدمی می شناختم که مشکلی مشابه سیما داشت و ازدواج کرد و بعد از چند سال زندگی جدا شد و این اتفاق براساس واقعیت افتاد.

** پرستویی: دغدغه ای برای حضور پسرم در بازیگری ندارم

پرستویی در ادامه با اشاره به انتخاب پسر خود برای بازی در این سریال نیز گفت: وقتی آقای کیایی عکسی از من و پسرم دیدند پیشنهاد کردند تا بهروز پسرم در نقش جوانی های من حاضر شود. چراکه تا حدی می توانستند با گریم من را جوان تر کنند. بهروز قبلتر سکانسی کوتاه در فیلم آژانس شیشه ای و پهلوانان نمی میرند بازی کرده بود.

وی ادامه داد: اینطور نبود که چون پسر من است در این سریال بازی کند و صرف شباهت این اتفاق افتاد و خیلی دغدغه بازی ندارد و خودم هم دغدغه ای برای بازی کردنش ندارم و حتی یک جلسه هم زمانی که در این سریال بازی داشت نرفتم پشت صحنه و بازی اش را ببینم.

 

کوچکی دیگر نویسنده این سریال درباره کوتاه تر شدن تعداد قسمت های این سریال و تاثیر آن روی قصه ها گفت: داستان هایمان کمی فشرده تر شدند و بخشی از داستان ها را نگه داشتیم تا اگر قرار است سریال در بیش از دو فصل ادامه داشته باشد از آنها استفاده کنیم. اما داستان به طور کامل تمام می شود و فقط مجبور شدیم سکانس هایی را حذف کنیم.

**پرستویی: با پول کثیف کار نمی کنم

پرستویی در این نشست خبری طی سخنانی گفت: تا به حال با پول کثیف کار نکردم. برای ما این کار قداستی دارد و مهم است که تهیه کننده چه کسی است و حتی قبلتر از اینکه چنین مسائلی شفاف سازی و رسانه ای شود هم برایم مهم بود. چون فکر می کنم کسی که کاری را تهیه می کند خیلی مهم است و در این دو کار اخیرم می دانم که پول آقای کیایی شریف بوده است و چقدر از خودش مایه گذاشته است.

وی ادامه داد: اما داریم تهیه کننده هایی که این نام را یدک می کشند و تنها کارت تهیه کننده ای دارند. امروزه هیچ چیز از نگاه مخاطب پنهان نمی ماند و مردم هم خیلی مواقع ما را مورد تهاجم قرار می دهند و هیچوقت به امید خدا به آن سمت و سو نمی روم.

 

مصطفی کیایی همچنین در پایان این نشست گفت: سالها است که پیشنهاد کارگردانی سریال دارم  اما به دلیل اینکه خیلی مسائل برایم مهم بود قبول نکردم. این اولین سریالی است که کاملا سرمایه گذاری اش مشخص است. همه بودجه های این کار کاملا مشخص است.

فصل اول سریال «هم گناه» به تازگی به پایان رسیده است و بازیگرانی نظیر مسعود رایگان، حبیب رضایی، پرویز پرستویی، محسن کیایی، پدرام شریفی، مهدی پاکدل و ... در آن به ایفای نقش پرداختند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول