اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

طراحی و ساخت دستگاه مولد ازن‌ساز با ۶۰ درصد صرفه‌جویی ارزی توسط محققان ایرانی

مدیرفنی یک شرکت دانش‌بنیان از طراحی و ساخت دستگاه مولد ازن ساز با قابلیت از بین بردن ویروس کرونا و 60 درصد صرفه‌جویی ارزی این محصول با نمونه خارجی آن خبر داد.

طراحی و ساخت دستگاه مولد ازن‌ساز با ۶۰ درصد صرفه‌جویی ارزی توسط محققان ایرانی

محمد مهدی مشرفی مدیرفنی شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: تیمی از محققان ایرانی مستقر در برج فناوری دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاه‌ مولد ازن‌ساز شده‌اند که این محصول در مقایسه با نمونه خارجی آن ۶۰ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد. 

وی افزود: نه تنها گاز ازن بلکه تمام ضدعفونی‌کننده‌ها مثل سفیدکننده‌ها سمی هستند و زمانی که مصرف می‌شوند اثرات مخربی حتی بیشتر از گاز ازن در کوتاه‌مدت و بلند مدت دارند. 

* استفاده از گاز ازن در مکان‌هایی مثل هواپیما، مدارس، فضاهای باز دانشگاه‌ها

مدیر فنی شرکت دانش‌بنیان گفت: در صورتی که گاز ازن بخواهد اثربخشی آنتی ویروسی داشته باشد و میکروب و باکتری ویروس کرونا را از بین ببرد در آن نوع از غلظت حتما برای جامعه انسانی ضرر دارد. در نتیجه ما برای استفاده از گاز ازن پروتکلی تعریف کرده‌ایم تا بسته به ابعاد محیط و ظرفیت ازنی که مصرف‌کننده خریداری می‌کند و ما در اختیارش قرار می‌دهیم در آن مدت زمان جامعه انسانی حضور نداشته باشد و عملیات ضدعفونی صورت بگیرد تا آسیبی به جامعه انسانی وارد نشود. از این گاز در مکان‌هایی که همیشه یک بازه زمانی خالی دارند مثل هواپیماها، نمازخانه‌ها،‌ ادارات، مدارس و فضای باز دانشگاه‌ها  استفاده می‌شود. 

مشرفی اضافه کرد: متاسفانه برخی از شرکت‌های ازن‌ساز  به دلیل عدم آگاهی مردم یکسری گواهی‌هایی دریافت کرده‌اند و ادعا می‌کنند ازنی که تولید می‌کنند برای جامعه انسانی ضرر ندارد؛  اگر ازن در غلظت‌های خیلی کم باشد برای جامعه انسانی ضرر ندارد اما از طرفی اثربخشی آنتی ویروس و آنتی باکتریال هم ندارد. 

وی افزود: ما در دانشگاه‌ امیرکبیر با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان شهدای تجریش موفق شدیم یکسری از تست‌ها را به صورت علمی جلو ببریم و برای اینکه گاز ازن اثربخشی آنتی ویروسی داشته باشد حتماً برای جامعه انسانی مضر است و ما پروتکلی تعریف کرده‌ایم که ازن گازی می‌شود. 

مدیرفنی شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: ازنی تولید کرده‌ایم که محلول در آب است، که این ازن محلول در آب استنشاق نمی‌شود و از نظر تنفسی مشکلی ندارد و به مراتب خاصیت آ‌نتی ویروسی و آنتی‌باکتریال قوی‌تری نسبت به ازن گازی دارد. 

مشرفی به چالش ازن محلول در آب اشاره کرد و گفت: این ازن به خوبی نمی‌تواند در مولکول‌های آب مخلوط شود و وقتی اسپری می‌شود به صورت مه‌پاش مورد استفاده قرار می‌گیرد از فاز آبی خارج می‌شود و داخل فاز گازی می‌شود که به تبع دوباره ضرر دارد. 

وی افزود: ما اولین شرکت در ایران هستیم که موفق شدیم این فناوری را در آب پایا کنیم و در آب و ازنی که در اختیار مصرف کنده قرار می‌دهیم هیچ بوی ازنی استنشاق نمی‌شود و خاصیت آنتی باکتریایی بسیار بالایی دارد. در حال حاضر دانشگاه از هیچ کدام از این دستاوردها استفاده نمی‌کند و ما فقط زیرمجموعه دانشگاه امیرکبیر هستیم و این فناوری را به هر ارگان یا جایی که درخواست کنند ارائه می‌دهیم و فقط معرفی این فناوری از طریق رسانه صورت گرفته است. 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول