اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

مصوبه مجلس دهم درباره لایحه تجارت مغایر با اصل 74 قانون اساسی است

حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه مصوبه مجلس دهم درباره لایحه تجارت تغییرات بسیاری در مقایسه با لایحه دولت در سال 84 دارد، گفت: شورای نگهبان باید از لایحه تجارت ایراد گرفته و آن را مغایر با اصل 74 قانون اساسی تشخیص دهد و به مجلس برگرداند.

مصوبه مجلس دهم درباره لایحه تجارت مغایر با اصل 74 قانون اساسی است

محمدرضا پاسبان حقوقدان و یکی از تدوین‌کنندگان لایحه تجارت در دهه ۸۰ در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص مصوبه مجلس دهم درباره لایحه تجارت گفت: مجلس دهم در تدوین لایحه تجارت به حرف هیچ فرد یا نهادی گوش نداد و علی رغم اعتراض کارشناسان اقتصادی، حقوقدانان و نهادهای صنفی، لایحه تجارت را تصویب کرد.

وی افزود: نهادهای مختلف کشور در اواخر دوره مدیریتی تصمیم به انجام کارهای بزرگ می‌گیرند اما شتاب زدگی و عدم استفاده از نظریات کارشناسی باعث می‌شود تا این کار بزرگ به شکاف بزرگی تبدیل شود.

*اسناد پشتیبان لایحه تجارت مشخص نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: همین اتفاق هم برای لایحه تجارت افتاد و در سال آخر مجلس در دستور کار صحن علنی قرار گرفت در حالی که حتی اسناد پشتیبان لایحه مشخص نبود.

پاسبان ادامه داد: با توجه به ایراداتی که لایحه تجارت دارد، نباید این لایحه به قانون تبدیل شود زیرا مشکلات را بیشتر کرده و کشور را درگیر مسائل جدیدی می‌کند. در حال حاضر، تصویب لایحه تجارت غیر قانونی است زیرا شکل و محتوا این لایحه نسبت به پیش نویسی که دولت در سال 84 ارائه داده بود، بسیار فرق کرده و تصویب آن مغایر با اصل 74 قانون اساسی است.

*شورای نگهبان باید لایحه تجارت را مغایر با اصل 74 قانون اساسی تشخیص دهد

این حقوقدان خاطر نشان کرد: لایحه تجارتی که در مجلس به تصویب رسید یک محتوا و شکل جدید دارد اما در فرمت لایحه قبلی دولت ارائه شده است بنابراین اگر نمایندگان مجلس بر تصویب آن اصرار دارند باید در قالب یک طرح آن را مطرح کنند.

پاسبان تاکید کرد: شورای نگهبان باید لایحه تجارت ایراد گرفته و آن را مغایر با اصل 74 قانون اساسی تشخیص دهد و مجلس را ارشاد کرده تا طبق قانون اساسی و مصالح ملی عمل نماید.

وی درباره عاقبت لایحه تجارت بعد از ایراد احتمالی شورای نگهبان گفت: اگر این لایحه به مجلس باز گردد، آن وقت باید یک کمیته با گروه کارشناسی فراگیر تشکیل شود تا در مورد این پیش نویس یا مقررات جایگزین تصمیم گیری کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول