اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

«آرد» صدای نانوایان را درآورد/ مدارا با کارخانه‌های آرد نامرغوب برای چرخیدن چرخ صنعت

نان بی‌کیفیت و آرد نامرغوب اعتراض برخی نانوایان و مشتریان گرگانی را در پی داشته است، با وجود آنکه گلستان در تولید گندم کیفی رتبه نخست کشور را دارد اما برخی از متولیان استان برای چرخیدن چرخ صنعت با کارخانه‌هایی که آرد نامرغوب تولید می‌کنند رویه مدارا در پیش گرفتند.

«آرد» صدای نانوایان را درآورد/ مدارا با کارخانه‌های آرد نامرغوب برای چرخیدن چرخ صنعت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، زهره رجبی- با توجه به اینکه استان گلستان در تولید گندم باکیفیت جزو استان‌های شاخص در سطح کشور محسوب می‌شود اما متاسفانه شاهد هستیم که «آردهای بی‌کیفیت »در قطب تولید خوشه‌های طلایی وارد چرخه تولید شده و در اختیار نانوایان گرگان قرار می‌گیرد از طرفی نان نامرغوب به دست مشتریان و مصرف‌کنندگان داده می‌شود تا رویه نامبارک افزایش ضایعات نان قوّت بگیرد.

*آرد نامرغوب در تنور نانوا باکیفیت نمی‌شود

این روزها باید واقعیت‌های تلخ نان را از زبان کسانی شنید که در تولید این قوت لایموت دستی بر آتش دارند یکی از دغدغه‌های جدی نانوایان عرضه آرد نامرغوب از تعدادی کارخانه‌های آرد در استان گلستان است که اعتراض برخی نانوایان گرگانی را در پی داشته و صدای مشتریان را درآورده است.

 

 یکی از نانوایان معتقد است آرد نامرغوب در تنور نانوا باکیفیت نمی‌شود، باید متولیان امر در این باره تدبیر جدی بیندیشند تا کلاه نانوا و مشتری به هم نرود، این نانوای گرگانی از آرد برخی کارخانه‌های استان که کیفیت چندان خوبی ندارند زبان به گلایه می‌گشاید و خواهان ساماندهی اساسی در این بخش است.

* چرا پژواک مطالبات نانوایان گرگانی را گوش شنوایی پاسخگو نیست؟

این نانوا می‌گوید ماهانه حدود ۳۵۰ کیسه آرد را خریداری می‌کنم و از این میزان سهمیه چیزی حدود ۵۰ الی ۷۰ کیسه آرد باکیفیت دریافت می‌کنم چرا باید اتحادیه نانوایان که مسوول خرید آرد است در این زمینه تعلل به خرج دهد و نسبت به مطالبه مردم و نانوایان بی‌تفاوت باشد و چرا باید کارخانه‌هایی که آرد نامرغوب تولید می‌کنند عامل نان بی‌کیفیت بر سر سفره‌های مردم باشند و در نهایت تمام کاسه و کوزه‌ها بر سر نانوا خراب شود در حالی که اشکال کار در جای دیگری است.

 

این نانوای گرگانی از بوی نامطبوع برخی آردهای تولیدی که صدای مشتریان را بلند کرده سخن به میان می‌آورد و اینکه چرا پژواک مطالبات نانوایان را گوش شنوایی پاسخگو نیست؟ آیا اگر متولیان در جایگاه مشتریان قرار بگیرند حاضر هستند نان بی‌کیفیتی که ثمره آرد نامرغوب است بر سر سفره خانه‌هایشان ببرند؟

* عرضه آرد بی‌کیفیت به نانوا خارج از اختیارات اتحادیه نانوایان است

برای اینکه سوالات نانوایان گرگان بی‌پاسخ نماند موضوع را از حمید مقیمی رئیس اتحادیه خبازان شهرستان گرگان پیگیر شدیم وی در خصوص تولید آرد بی‌کیفیت برخی کارخانه‌های استان گفت: قبول دارم برخی از کارخانه‌ها، آرد خوب و کیفی تولید نمی‌کنند.

مقیمی با بیان اینکه عرضه آرد بی‌کیفیت به نانوا خارج از اختیارات اتحادیه نانوایان است، افزود: اتحادیه مسوول خرید آرد نیست ما به کارگروه آرد و نان شهرستان پیشنهاداتی در خصوص آرد می‌دهیم و سهمیه شهرستان تعیین می‌شودبه عنوان مثال از ۱۰ کارخانه آرد سهمیه می‌گیرند.

 

وی سهمیه دولتی آرد شهرستان گرگان را حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تن اعلام کرد و گفت: یک کارخانه آرد در گرگان ظرفیت تولید هزار تن را دارد و دیگر ما نمی‌توانیم یک‌هزار و ۱۰۰ تن آرد خریداری کنیم، سهمیه ۳ هزار و ۲۰۰ تن بین ۱۰ کارخانه تقسیم می‌شود و ما باید از این کارخانه‌ها نیاز شهرستان را تامین کنیم، نانوا خرید می‌کند و حمل آرد با شرکت تعاونی است.

*گندم تولیدی گلستان مرغوب اما آردها  بی‌کیفیت/ استانداری و غله ورود کنند

رئیس اتحادیه خبازان شهرستان گرگان در پاسخ به این سوال که توزیع آرد بی‌کیفیت فقط مخصوص نانوایی‌های دولتی است یا آزادپز؛ تصریح کرد: نانوایی آزادپز دیگر معنی ندارد و باید بگوئیم نیمه دولتی؛ گندم به سه بخش ۶۶۵ تومانی «نان دولتی»، گندم ۹۰۰ تومانی «نیمه دولتی» و گندم یک‌هزار و ۷۰۰ تومانی «آزاد» تقسیم می‌شود، گندم استان گلستان بالاترین کیفیت را در سطح کشور دارد نه آرد، چراکه خیلی از گندم‌های تولیدی استان برای تبدیل به آرد به استان‌های همجوار و یا تهران حمل می‌شود و احتمال دارد گندم استان خارج شود و گندم‌های وارداتی از استان‌های دیگر وارد استان شوند.

 

مقیمی در خصوص اینکه چه کسی باید پیگیر این قضیه باشد، گفت: گندم باکیفیت استان نباید به سایر استان‌ها حمل شود بنده معتقدم ابتدا باید نیاز استان تامین شود که به عنوان مثال نیاز استان N کیلوگرم است این مقدار باید در استان باقی بماند و دستگاه‌های متولی از استانداری گرفته تا اداره غله اجازه ندهند این میزان گندم به تهران و یا استان‌های دیگر حمل شود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی نانوایان و مشتریان از آردهای نامطبوع که منجر به تولید نان بی‌کیفیت می‌شوند گلایه دارند، ابراز کرد: نانوا نسبت به هر مسئله‌ای که اعتراض داشته باشد ما آن را پیگیری می‌کنیم، به عنوان مثال یک نانوا امروز با بنده تماس گرفت که کسری آرد دارد سریعا با مسوول کارخانه مربوطه تماس گرفتیم و موضوع را گزارش دادیم تا این مسئله پیگیری شود اگر آردی بوی نامطبوع داشته باشد این موضوع را هم پیگیری می‌کنیم.

* متولیان قادر به حذف سهمیه آرد بی‌کیفیت کارخانه‌ها نیستند

رئیس اتحادیه خبازان شهرستان گرگان بیان کرد: ما مطالبات نانوایان را پیگیری می‌کنیم حتی برخی کارخانجات را که نمی‌خواهیم آرد را از آنجا تهیه کنیم به مسوولان بالادستی اطلاع‌رسانی می‌کنیم و این نکته را متذکر می‌شویم برخی نانوایان نسبت به آرد فلان کارخانه اعتراض دارند که در نهایت بخشی از سهمیه آرد کارخانه مذکور کم می‌شود.

 

مقیمی با تاکید بر اینکه متولیان قادر به حذف سهمیه آرد بی‌کیفیت کارخانه‌ها نیستند، گفت: تعدادی از کارخانه‌های آرد تولید کیفی ندارند، ما در شهرستان گرگان سه کارخانه تولید آرد داریم و آرد نانوایان از 12 الی 14 کارخانه تامین می‌شود و از این تعداد آرد چهار کارخانه مورد اعتراض نانوایان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه متولیان با وجود اعتراض نانوایان برای اینکه چرخ صنعت کارخانه بچرخد با آنها مدارا می‌کنند، در پاسخ به این سوال که آیا سلامت مردم قابل مدارا و معامله کردن است، افزود: سلامت بخش دیگری است که دانشگاه علوم پزشکی درباره آن تصمیم می‌گیرد، کارخانه‌های آرد کیفیت بهداشتی را رعایت و مدنظر قرار می‌دهند.

* خرید آرد تا زمانی که آزاد نشود آردهای بی‌کیفیت در سبد نانوایان و مشتریان است

رئیس اتحادیه خبازان گرگان در خصوص بوی نامطبوع آرد بیان کرد:  معمولا یک الی دو ماه آخر هر سال که گندم به انتهای سیلو می‌رسد چنین حالتی «بوی نامطبوع» می‌دهد گرچه این اتفاق به هیچ وجه قابل توجیه نیست، ما هر جایی که نانوا اعتراض داشته باشد به مقامات بالاتر اطلاع می‌دهیم.

 

مقیمی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان یک مشتری اگر نان بی‌کیفیت به دلیل آرد نامرغوب در اختیارتان قرار بگیرد حاضر هستید آن را در سفره منزل خودتان ببرید، گفت: این مسئله را هیچ کسی قبول ندارد، بنده هم متصدی نانوایی هستم، آرد بی‌کیفیت در اختیار ما هم قرار می‌گیرد، تا زمانی که خرید آرد برای نانوا آزاد نشود برخورد با چنین مسائلی طبیعی است و ما مجبور هستیم از این کارخانه‌ها آرد تهیه کنیم.

*آرد نامرغوب، هزینه‌های نانوایی و عدم امنیت شغلی منجر به تولید نان نامرغوب شده است

وی بخشی از عدم کیفیت نان را آرد نامرغوب و بخشی را ناشی از هزینه‌های نانوایی برشمرد و افزود: هزینه‌های نانوایی هر سال اضافه می‌شود اما نانوایان شاید هر پنج سال نرخ جدید بگیرند که آن هم نرخ واقعی نان نیست، بخشی دیگر از عدم کیفیت نان هم به دلیل عدم امنیت شغلی است، هر کسی که شاید صلاحیت لازم را ندارد اما جواز نانوایی می‌گیرد و دغدغه‌ای بابت تولید نان کیفی ندارد.

 

مقیمی در خصوص اینکه آیا آرد باکیفیت عادلانه بین نانوایان توزیع می‌شود، گفت: اگر دفترچه نانوایان را ملاحظه بفرمایید متوجه خواهید شد که آرد مرغوب بصورت عادلانه بین نانوایان توزیع می‌شود و در این زمینه هیچ تعارفی در کار نیست.

انتهای پیام/83001/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول