اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دولتمردان استان فارس این هشدار را جدی بگیرند

برخی حرف ها و سخن ها در نگاه اول بدیهی و واضح به نظر می رسند. آنقدر بدیهی و واضح که آدمی می ماند اساسا علت بیان این مساله، چه بوده است. اما وقتی به شرایط اجتماعی روز نگاه می کنی، درمیابی آنقدر از آنچه که باید باشیم، فاصله گرفته ایم که یاداوری این بدیهیات، برای آگاهی از انحرافی که به آن مبتلا شده ایم لازم و بلکه واجب است.

دولتمردان استان فارس این هشدار را جدی بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یکی از این سخنان بدیهی اما تکان دهنده، متعلق به آیت الله دژکام نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز است که هفته گذشته، در دیدار آقای مهندس نصیری مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان فارس بیان شد.

آیت الله دژکام در این دیدار گفت: «اینکه فردی در اداره‌ای به کاری که تخصص ندارد مشغول شود درست نیست و دریافت چنین حقوق‌هایی حرام است چراکه چنین فردی کار مردم را انجام نمی‌دهد و حضور چنین افرادی در سیستم اداری ما، بر خلاف آن فضای رقابتی و شایسته سالاری است که برای دستیابی به آن انقلاب کرده‌ایم هنگامی که ۲ شخص توانمند برای برای یک کار وجود دارند اختیار با مدیر است اما نه اینکه آنکه تخصص دارد را کنار بگذاریم و شخصی که ناوارد است اما نفوذ و سفارش دارد را برسرکار بیاوریم؛ همه باید بدانیم خوردن چنین پول‌هایی و دریافت چنین حقوق‌هایی حرام است چراکه از جیب مردم و بیت المال است.»

این مطالب، گرچه بدیهی به نظر می رسد اما غفلت از آن، متاسفانه به یکی از معضلات جدی نظام اداری ما تبدیل شده است.

آیا روند انتصاب برخی مدیران ارشد دستگاه های اجرایی در استان فارس که بعضا پست های تخصصی نیز محسوب شده و با زندگی و معیشت میلیون ها نفر سر و کار دارند، بر اساس شایسته سالاری است و یا زد و بندهای سیاسی و نفوذ و سفارش های پشت پرده نیز در این انتصابات موثر است؟

آیا این امکان وجود دارد که یک مدیر متخصص و متعهد، با یک سلیقه سیاسی متفاوت نسبت به جریان اصلاحات در مجموعه ادارت استان فارس سمت مدیریتی بر عهده بگیرد؟ و آیا این امکان وجود دارد که یک فرد غیر اصلاح طلب و یا بدون نفوذ سیاسی در استان فارس، بر کرسی مدیریت دستگاه های اجرایی مهم تکیه بزند؟ 

واقعیت آن است که انتصاب مدیران دستگاه های اجرایی بر مبنای خواست و سلیقه دولت مستقر یک اصل بدیهی و پذیرفته شده است اما اگر در انتصابات، نگاه سیاسی و وابستگی جناحی به یک اصل مهم تبدیل شد، آنگاه دیگر نباید از شایسته گزینی و مدیریت نخبگان دم بزنیم و اتفاقا در چنین شرایطی، از علما و روحانیون بیدار جامعه انتظار می رود هر از گاهی، تذکری بدهند تا دریابیم از آن هدفی که به خاطر آن انقلاب کرده ایم، داریم دور می شویم.

به امید آنکه هشدارهای بیدارکننده آیت الله دژکام، در حد یک تلنگر رسانه ای باقی نماند و همه مدیران ارشد استانی و ملی، پیش از آنکه حکم انتصاب فردی را امضا کنند به اصل مهم «شایسته سالاری» و «حق الناس» بیش از پیش توجه کنند.

محمد کاظم فریدونی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول