اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تماس‌های سری تل آویو و ریاض در خصوص بیت‌المقدس

یک روزنامه صهیونیستی از تماس محرمانه مقامات این رژیم با دولت سعودی جهت سهیم کردن ریاض در مدیریت مسجدالاقصی خبر داد.

تماس‌های سری تل آویو و ریاض در خصوص بیت‌المقدس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک نشریه اسرائیلی به نقل از چند دیپلمات سعودی از تماس‌های «به غایت محرمانه» میان مقامات تل آویو و ریاض و ورود سعودی‌ها به عرصه مدیریت اماکن مقدس شهر بیت‌المقدس در راستای مقابله با نفوذ ترکیه و اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» خبر داد.

نشریه اسرائیل هیوم  در این خصوص نوشت که از دسامبر سال گذشته میلادی تماس‌هایی با اطلاع و پشتیبانی آمریکا میان دولت سعودی و رژیم صهیونیستی برقرار شده است و دو مقام دیپلمات سعودی در این باره گفتند که به علت سری بودن این تماس‌ها، تعداد محدودی از دیپلمات‌ها و مقامات امنیتی اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی در این ارتباطات دخیل بودند.

به گفته دیپلمات‌های سعودی، اردن که طبق توافق اسلو، انحصار تولیت مسجدالاقصی را در دست دارد، در ابتدا به شدت با هرگونه تغییری در شاکله شورای اسلامی اوقاف که تولیت مسجدالاقصی و اماکن مقدس قدس را در اختیار دارد، مخالف بود؛ اما پس از حضور وسیع ترکیه در قدس شرقی و اماکن مقدس این شهر و نفوذ در میان فلسطینیان، تغییر نظر داد.

ماجرا از این قرار بود که پس از درگیری شدید فلسطینیان و مأموران صهیونیستی در ورودی «باب الرحمه» در مسجد الاقصی، اردنی‌ها اعضای شورای تولیت بیت‌المقدس را افزایش داده و بر خلاف توافق اسلو فلسطینیان را نیز وارد این شورا کردند و پس از آن هم نمایندگان فلسطینی در این شورا، به سازمان‌ها و نهادهای ترکیه‌ای اجازه نفوذ در تشکیلات مدیریت بیت‌المقدس را دادند. سازمان‌هایی که به دستور اردوغان، کمک‌های دهها میلیون دلاری از دولت آنکارا دریافت می‌کنند.

پس از این تحولات، اردنی‌ها نیز پیام‌هایی به اسرائیل و آمریکا فرستاده و گفتند که با حضور نمایندگانی از دولت سعودی در شورای تولیت بیت‌المقدس موافق هستند تا ازین مجری هم جلوی نفوذ ترکیه در بیت‌المقدس را بگیرد و هم از کمک‌های میلیون دلاری سعودی‌ها بهره‌مند شود.

اسرائیل هیوم در ادامه نوشت که موضوع حضور سعودی‌ها در تولیت بیت‌المقدس از مدت‌ها پیش مطرح بوده است؛ طبق طرح‌هایی که تاکنون مطرح شده اردنی‌ها همچنان مسئولیت اصلی در تولیت اماکن مقدس را در قدس اشغالی بر عهده خواهند داشت و نمایندگان دولت سعودی صرفا به عنوان کارشناس و ناظر عمل خواهند کرد.

به اذعان این نشریه، حضور سعودی‌ها در مدیریت اماکن مقدس فلسطینیان، به نفع رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا نیز است تا بتوانند طرح موسوم به «معامله قرن» و اشغال کرانه باختری را اجرا کنند. طرحی که ریاض موافقت خود را با آن اعلام و حمایت امارات و بحرین را نیز جلب کرده است.

در تیرماه سال گذشته نیز «کمال الخطیب» نائب رئیس جنبش اسلامی (فعال در سرزمین اشغالی) از تلاش عربستان سعودی برای تصاحب تولیت اماکن مقدس در شهر قدس اشغالی خبر داد و گفت که عربستان سعودی از تمامی راهها برای کنار زدن اردن از تولیت اماکن مقدس استفاده می‌‌کند و در این راستا حمایت کامل دولت دونالد ترامپ را نیز به همراه دارد. (جزئیات بیشتر)

این برای اولین بار نیست که گمانه زنی‌هایی از تلاش ریاض برای بر عهده گرفتن تولیت مسجدالاقصی و دیگر اماکن مقدس در فلسطین اشغالی، منتشر می‌شود.

پیش از این «عبدالحمید الغبین» تحلیلگر سعودی در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «تا مدتی پیش تصور می‌کردم که قدس غربی پایتخت اسرائیل خواهد شد اما [کمی بعد] روشن شد که کل قدس، پایتخت می‌شود. مسجدالاقصی به عنوان حرم سوم، به عربستان تحویل داده خواهد شد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول