اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

عمر 6500 ساله «چشمه­‌علی» به پایان می‌رسد؟

«چشمه­‌علی» شبیه چشمه‌­های معمولی و پراکنده‌­ای که در اقصی نقاط کشور دیده می­شود و به دلایل فعالیت­‌های انسانی خشک شده است، نیست. مسئولین آگاه نیستند که اگر این اتفاق زودتر مدیریت نشود، احتمال می‌­رود چشمه‌علی دیگر به حالت اولیه بازنگردد.

عمر 6500 ساله «چشمه­‌علی» به پایان می‌رسد؟

گروه محیط زیست خبرگزاری فارس - «چشمه‌علی» یک از نقاط باستانی، دیدنی و گردشگری شهرری به‌شمار می‌رود که در منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد و به قول باستان شناسان «چشمه­‌علی» با پیشینه 6500  هزار سال با وجود آثار باستانی عامل شکل­‌گیری تمدن در شهرری بوده است.

چشمه‌­علی روزگاری زمین­‌های کشاورزی پایین دست را سیراب می­‌کرد و با تغذیه از چاه‌­های جذبی فاضلاب­‌های خانگی منطقه پیرامونی، اکنون مملو از آلودگی­‌های نیترات، فسفات و سایر آلاینده­‌ها است، به گونه­‌ای که اگر یک هفته حوضچه‌­هایی که بچه‌­ها در آن شنا می­‌کنند ساکن بماند، پر از جبلک و خزه خواهد شد.

آب «چشمه­‌علی» در پی بی‌­توجهی عوامل توسعه مترو در احداث  خط 6 متروی تهران و انتخاب مسیر نامناسب که حد فاصل ایستگاه دولت آباد تا مرقد حرم شاه عبدالعظیم «حسنی(ع)» است با عملیات حفاری به منابع آب­های زیرزمینی خسارت وارد کرده و باعث نابودی «چشمه‌­علی» شده است.

به رغم گذشت چند سال از پیگیری­‌های خبرنگاران و مطالبه‌­گری کشاورزان محلی که از آب چشمه برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌­کردند، برای بازگشت آب به چشمه همچنان در سرنوشت این چشمه تاریخی تغییری حاصل نشده است.

تورج فتحی - کارشناس منابع آب  با اذعان به ورود فاضلاب، وجود خزه­ها  و کاهش دبی آب چشمه می­گوید: دبی «چشمه­‌علی» تا قبل از اجرای پروژه متروی تهران نزدیک به  220 لیتر متر بر ثانیه بوده است و جز چشمه­‌های کارستی (پدیده‌­ای در پوسته زمین است که با وجود شکستگی­‌ها و قابلیت انحلال توده سنگ یک سیستم آب زیرزمینی می­توان شکل بگیرد) در منطقه تهران است.

وی با اشاره به اینکه آب «چشمه­‌علی» از کوه­های «بی بی شهربانو» و «سه پایه» در شرق و شمال شرق تهران سرچشمه می‌­افزاید: آب «چشمه­‌علی» یک شبکه گسترده کارست است که منابع آبی جاری فصلی از طریق کانال­های زیرزمینی کارستیک از «چشمه­‌علی» به واسطه گسل شهرری در زمین ظاهر شده است که با برخورد تونل مترو به شبکه کانال­‌های زیرزمینی و منبع کارستی و زهشکی شدن آب کارست در داخل تونل خط 6 مترو (دولت آباد – حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع))، تقریباً چشمه خشک شده است و با انواع روش­های به کارگرفته شده برای احیاء چشمه که خیلی هم پاسخگو نبوده است، امروز دبی آب «چشمه­‌علی» فقط 20 الی 30 لیتر است.

فتحی با بیان اینکه مسئولیت اجرای پروژه با شرکت مترو تهران و پیمانکار پروژه است، می‌­گوید: مطالعات اولیه ضعیف و به منابع آب زیرزمینی توجه نشده است و مسئولان با همان هزینه‌­ای که از ابتدای کار برای حفاری تونل بدون در نظر گرفتن احتمال آسیب دیدن به چشمه در قرارداد در نظر گرفته بودند، نمی خواهند برای بازگردانی و احیاء چشمه اقدامی صورت دهند.

وی ادامه می­‌دهد: وزارت­خانه­‌های میراث فرهنگی و نیرو مسئول خشک شدن «چشمه‌­علی» هستند و پیگیری­‌ها در این مورد متاسفانه نتیجه بخش نبوده و با توجه باگذشت بیش از 2 سال از این اتفاق، هرچه زمان طولانی­‌تر شود، امکان احیاء «چشمه‌­علی» به مراتب کاهش می­یابد.

***عوارض خشک شدن آب چشمه علی

کارشناس منابع آب با اشاره به اینکه حفاری تونل مترو و آسیبی که به کانال­های زیرزمینی وارد شده موجب کاهش دبی آب «چشمه­‌علی» شده است، اظهار می­‌کند: آب «چشمه علی» افزون بر 70 نفر حقابه بر دارد که شامل کشاورزانی است  که حق استفاده از آب «چشمه­‌علی» را دارند که علاوه برآن با توجه به آثار باستانی پیرامون «چشمه­‌علی» و قدمت کتیبه­‌ای که 6500 سال تمدن از دوران قاجار بر دیواره «چشمه­‌علی» قرار دارد، نمونه­ای ازچشمه­‌هایی است که به دلیل شکل­‌گیری تمدن باید حفظ شود.

وی همچنین می­گوید: «چشمه­‌علی» شبیه چشمه‌­های معمولی و پراکنده‌­ای که در اقصی نقاط کشور دیده می­شود و به دلایل فعالیت­‌های انسانی خشک شده است، نیست. مسئولین آگاه نیستند که اگر این اتفاق زودتر مدیریت نشود، احتمال می­رود چشمه‌علی» دیگر به حالت اولیه بازنگردد. نگاه مسئولان فقط اجرا و پایان پروژه بوده و تلاش­های پیمانکار برای احیاء و بازگرداندن آب «چشمه­‌علی» تاکنون نتیجه نداده است و از اینرو «چشمه‌­علی» در حال خشک شدن است.


نمای کنونی چشمه علی

فتحی با اشاره به تغذیه آب «چشمه‌­علی» یادآور می­شود: آب «چشمه­‌علی» از 2 منبع آب تامین می­شود یکی سفره آبخوان دشت تهران است و منابع آب کارستی از دیگر تامین­‌کننده آب «چشمه‌­علی» است که از کوه­های «بی بی شهربانو»، «کربنات» و «سنگ­های آهکی» شرق تهران سرچشمه  می­گیرد.


حد داغاب چشمه و آب فعلی آن

وی ادامه می­‌دهد: معمولاً کوه­های «بی بی شهربانو» به دلیل شکن‌­ها و شکاف‌­های موجود در بعد از بارندگی­ها خشک است وآب از شکاف‌­ها عبور  می­کند و در نهایت موجب افزایش دبی آب «چشمه‌­علی» می­شود که حفاری تونل مترو باعث شده است که جریان آب یاد شده از مسیر اصلی خود منحرف شود و آب جاری به جای اینکه به «چشمه­‌علی» سرازیر شود به داخل تونل نفوذ کند و با پمپاژ از تونل خارج شود.

کارشناس منابع آب تاکید می­کند: برای احیاء «چشمه علی» باید به سرعت وارد عمل شد و برای این مورد خاص هم به مطالعات اولیه نیاز است، از آنجا که مطالعات طراحی انجام شده پروژه ضعیف بوده و هیچ­ وقت مطالعات منابع زیرزمینی کارست پیش­‌بینی نشده است، قبل از هراقدامی باید این مطالعه با سرعت انجام شود و سپس عملیات اجرایی احیاء «چشمه­‌علی» در دستور کار قرارگیرد.

تورج فتحی می­افزاید: در حال حاضر در منطقه پیرامونی «چشمه‌­علی»، شبکه جمع­‌آوری فاضلاب و تصفیه­‌خانه فاضلاب شهری وجود ندارد. فاضلاب­‌های خانگی از طریق چاه­‌های جذبی وارد آب­های زیرزمینی می­شود و بخشی از دبی آب «چشمه­‌علی» را تامین و تغذیه می­کند.

وی می­‌گوید: پیش­‌بینی می­شود اگر شبکه جمع­‌آوری فاضلاب به طور کامل اجرا شود و چاه‌­های جذبی وجود نداشته باشد، سطح سفره آب زیرزمینی کاهش می­‌یابد که در نتیجه احتمال خشک شدن «چشمه‌­علی» به طور کامل به هیچ­وجه دور از ذهن نیست.

کارشناس منابع آب تاکید می‌­کند: برای احیاء «چشمه­‌علی» باید زودتر وارد عمل می­‌شدیم و با اجرای تونل مترو از اردیبهشت ماه سال 96 تا به امروز زمان زیادی را ازدست داده‌­ایم  و امیدوارم با اجرای هرچه زودتر پروژه احیاء، بخش زیادی از «چشمه­‌علی» احیاء شود، هرچند با گذشت چند سال بخش قابل توجهی از چشمه را به احتمال زیاد نمی­‌توان احیاء کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول