اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بنای شاطرگنبد ساری بعد از گذشت 3 دهه مرمت شد

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از مرمت بنای شاطرگنبد در شهرستان ساری بعد از گذشت سه دهه خبر داد.

بنای شاطرگنبد ساری بعد از گذشت 3 دهه مرمت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مهدی ایزدی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنای شاطر گنبد ساری یکی از برج‌های آرامگاهی در استان محسوب می‌شود که در سال ۶۴ به شماره ۱۶۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه این اثر تمام ویژگی‌های شاخص معماری این گونه بناهای تاریخی را برخوردار است، افزود: به‌دلیل عوامل طبیعی و انسانی، آسیب‌های فراوانی به کالبد این بنای تاریخی وارد شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اضافه کرد: آخرین اقدامات مرمتی گنبد شاطر مربوط به دهه هفتاد بوده که از آن زمان تا به امروز هیچ اقدام مرمتی صورت نگرفته است.

 

 

ایزدی با اشاره به تخصیص ۵۰۰ میلیون ریال در سال ۹۸ برای این بنای تاریخی افزود: سامان‌دهی، کف‌سازی، مرمت مقرنس‌ها و بخشی از جداره گنبد از جمله اقدامات مرمتی در سال گذشته بوده که با تخصیص اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال در سال جاری، مرمت این بنای با ارزش ادامه خواهد داشت.

 

 

به گزارش فارس، بنای شاطر گنبد در جاده ساری به سمت کیاسر و در نزدیکی روستای پایین‌دزا در شهرستان ساری واقع شده که این بنای تاریخی متعلق به قرن نهم هجری قمری است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول