اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

افتتاح 103 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی/ رونق واحدهای تولیدی در کاهش واردات

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی می‌گوید: کاهش واردات و محدودیت‌هایی که در این بخش اعمال شد موجب بهبود وضعیت تولید تعدادی از واحدهای صنعتی استان در سال گذشته شد.

افتتاح 103 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی/ رونق واحدهای تولیدی در کاهش واردات

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، در استان مرکزی 37 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد تاسیسات و زیرساخت‌های 32 شهرک و ناحیه صنعتی آماده و امکان واگذاری زمین وجود دارد و مابقی نیز در مرحله تملک زمین یا تکمیل زیرساخت‌ها قرار دارد و هنوز آماده تحویل نیست.

با وجود شرایطی مانند تحریم سال گذشته واحدهای صنعتی استان فعال‌تر بودند و شرایط مناسبی در بخش عمرانی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تجربه شد.

در 32 شهرک و نواحی دارای زمین تا پایان سال 1398 تعداد 2 هزار و 808 واحد صنعتی در شهرک‌ها و 416 واحد صنعتی در نواحی صنعتی مستقر شده‌اند که در مجموع شامل 3 هزار و 224 واحد صنعتی است.

سال گذشته 3هزار و 224 واحد صنعتی در شهرک و نواحی صنعتی استان مرکزی مستقر شده‌اند، که از این تعداد عملیات ساخت و ساز، تکمیل و نصب ماشین آلات هزار و 921 واحد صنعتی انجام و به بهره‌برداری رسید.

اشتغال  35 هزار و 538 نفر در شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در خصوص ایجاد اشتغال این واحدها به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: مجموع اشتغالی که واحدهای بهره برداری شده بر اساس تعداد نفرات مندرج در پروانه بهره‌برداری ایجاد کرده‌اند برابر 35 هزار و 538 نفر است.

مصطفی آمره با بیان اینکه این تعداد ایجاد اشتغال رقم قابل قبولی است، اظهار می‌کند: مجموع سرمایه‌گذاری این تعداد واحد بهره برداری شده 62 هزار و 979 میلیارد ریال است.

وی می‌افزاید: طبق آمار از مجموع واحدهای بهره برداری شده هزار و 636 واحد صنعتی فعال و 285 واحد صنعتی غیر فعال است که شامل کمتر از 15 درصد می‌شود و نسبت به میانگین کشوری باید گفت در وضعیت خوبی قرار داریم، البته این آمار مربوط به ارزیابی سه ماهه سوم سال 1398 است و ممکن است به صورت روزانه و هفتگی تغییر کند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌‌های استان مرکزی سال گذشته را یکی از سال‌های خوب برای واحدهای صنعتی توصیف کرده و می‌افزاید: با وجود مشکلات متعدد از جمله تحریم، بخشی از واحدهای صنعتی استان نسبت به سنوات گذشته فعال‌تر بودند.

کاهش واردات منجر به بهبود وضعیت تولید شده است

آمره در خصوص عوامل این موفقیت تصریح می‌کند: کاهش واردات و محدودیت‌هایی که در این بخش اعمال شد در بهبود وضعیت تولید تعدادی از واحدهای صنعتی تاثیرگذار بود.

وی می‌گوید: بالا رفتن نرخ ارز تولید برخی از محصولات واحدهای صنعتی را توجیه‌پذیر کرد، تعدادی از واحدهای صنعتی به دلیل پایین بودن نرخ ارز غیر فعال بودند که سال گذشته به دلیل همین افزایش نرخ ارز به چرخه تولید بازگشتند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌‌های استان مرکزی  بیان می‌کند: همچنین بالا رفتن نرخ ارز توجیهی برای صادرات محسوب می‌شد که به همین دلیل توجه واحدهای صنعتی به صادرات معطوف و در بخش صادرات شرایط خوبی در سال گذشته برای این بخش داشت و با رشد خوبی در صادرات مواجه بودیم.

 

آمره با تاکید بر این نکته که در سال گذشته تعدادی از واحدهای صنعتی نیز به دلیل مشکلاتی مانند تحریم شرایط نامطلوب را نیز تجربه کرده‌اند، می‌گوید: واحدهای صنعتی در تامین مواد اولیه به ویژه واحدهایی که مواد اولیه را از خارج از کشور تامین می‌کنند، در تامین ماشین آلات و قطعات مشکلاتی را   تجربه کردند، اما نکته حائز اهمیت تلاش واحدها برای حل مشکلات توسط خودشان است و باید توجه داشت که این ظرفیت در کشور وجود دارد.

وی بیان می‌کند: امکان تامین خیلی از نیاز واحدهای صنعتی که شامل مواد اولیه، ماشین آلات فن آورانه و... است در بازار داخلی وجود دارد، سال گذشته یکی از برنامه‌ها شناسایی نیازهای فن آورانه واحدهای صنعتی استان مرکزی از طریق بخش فن بازار بود که در ادامه تامین نیاز توسط متخصصین داخلی و شرکت‌های دانش بنیان محقق شود که در این خصوص دست اوردهای خوبی حاصل شد.

 وی ادامه می‌دهد: از طرفی خوشه‌های صنعتی در راستای انجام وظایف در خصوص واردات مواد اولیه واحدهای صنعتی که هم اکنون در بازار محدود است، بررسی‌هایی انجام و به عنوان مواردی که نیاز به سرمایه گذاری برای تولید داخلی دارند معرفی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با تاکید بر این که ظرفیت داخلی برای پاسخگویی با نیاز واحدهای صنعتی وجود دارد، می‌افزاید: اقدام موثری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده نهضت ساخت داخل است، اگر این نهضت در حوزه‌های مختلف ریلی یا تجهیزات نفت و گاز به کار گرفته شود امکان تولید موادی که واحدهای مختلف به عنوان مواد اولیه وارد می‌کنند وجود خواهد داشت.

هدف ارائه بهترین خدمات با کمترین قیمت است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی با تاکید بر این که ارائه بهترین خدمات با کمترین قیمت تمام شده از مهم‌ترین اهداف شرکت شهرک‌ها است، بیان می‌کند: یکی از سیاست‌های دولت حمایت از توسعه متوازن بوده است به این معنا که بخشی از منابع از مناطق برخوردار در مناطق کم برخوردار هزینه شود.

آمره می‌کند: در استان مرکزی نیز این سیاست اجرا و از شهرها و مناطقی که سرمایه‌گذاری صنعتی کمتر مورد استقبال قرار گرفته حمایت شده است که یکی از اهداف این موضوع جلوگیری از مهاجرت‌های بی مورد است.

 

وی ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه شهرک صنعتی نوبران، غرق آباد و خمین سال‌های قبل مورد استقبال سرمایه گذاران نبود، اما امروز به دلیل حمایت‌هایی که صورت گرفت از جمله پایین نگه داشتن نرخ برای یک مدت بستر جذب سرمایه گذار فراهم شد و امروز زمین برای واگذاری در برخی از این مناطق موجود نیست.

انعقاد قرارداد 100 میلیارد تومانی

آمره با بیان اینکه در بخش قراردادها، پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌ها شرایط مناسبی در سال 98 تجربه شد و می‌توان گفت از سال‌های بی‌نظیر بوده است، می‌گوید: سال گذشته 100 میلیارد تومان پروژه عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منعقد و از این رقم 63 میلیارد و 900 میلیون تومان تاکنون پرداخت شده که می‌توان گفت برای اولین بار چنین شرایطی تجربه شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی خاطرنشان می‌کند: هزینه شهرک‌سازی به شدت افزایش یافته و این یک مشکل جدی است و نیاز به کمک بیشتر دستگاه‌های خدمات رسان وجود دارد.

 

آمره با اشاره به حمایت مطلوب استاندار و سازمان برنامه و بودجه استانداری از طرح‌ها و برنامه و تاکید بر نیاز تداوم حمایت‌ها اظهار می‌کند: در صورتی هدف ارائه خدمات مطلوب‌تر و قابل قبول تر محقق می‌شود که در بخش تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بیش از این سرمایه گذاری شود.

وی گفت: لازمه شتاب لازم در این زمینه سرمایه‌گذاری حدود 200 میلیارد تومان به صورت سالانه است که با این عدد فاصله قابل توجهی داریم، با اینکه سال گذشته شرایط خوبی تجربه شد با این حال باز هم با شرایط مطلوب فاصله وجود دارد که امکان تامین نیاز واحدهای صنعتی در حوزه زیرساخت فراهم شود.

کماکان به توسعه شهرک‌های صنعتی نیاز داریم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با تاکید بر این نکته که کماکان نیاز به ایجاد نواحی و شهرک‌های صنعتی و تملک زمین در استان وجود دارد، می‌افزاید: در برخی از شهرستان‌ها هنوز نرخ بیکاری رقم قابل توجهی است یا در اراک هنوز نیاز به ایجاد شهرک‌های جدید و توسعه شهرک‌های کنونی وجود دارد و هم اکنون اگر واحد صنعتی برای گرفتن زمین مراجعه کند زمین برای واگذاری موجود نیست.

آمره ادامه می‌دهد: در برخی شهرستان‌ها زمین به اندازه کافی وجود دارد و نیاز به تملک زمین جدید نیست، اما نیاز به ارائه خدمات در این مناطق داریم.

وی با تاکید بر این نکته که نیاز به توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان داریم، می‌گوید: از نظر ارائه خدمات بهتر و تملک زمین کماکان باید تلاش شود باید توجه داشت یکی از محورهای توسعه اقتصادی کشور و استان مرکزی توسعه صنعتی است که بستر ایجاد اشتغال را فراهم و در کنار آن ارزش افزوده مناسبی دارد و در توسعه صادرات نیز موثر است.

 

آمره تاکید می‌کند: برای توسعه شهرک‌های صنعتی باید نگاه بلند مدت وجود داشته باشد، چراکه در اشتغالزایی برای نوجوانان و جوانان امروز و رفع نیاز داخلی به این بخش نیاز داریم.

حفظ جایگاه صنعتی استان مرکزی به زیرساخت‌های مناسب‌تری نیاز دارد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با تاکید بر این نکته که با توجه به موقعیت استان مرکزی امکانات بیشتری برای بخش صنعتی لازم است، می‌گوید: استان مرکزی از گذشته به عنوان استانی صنعتی مطرح بوده است، برای حفظ این جایگاه نیاز به امکانات بیشتری دارد.

آمره ادامه می‌دهد: زیرساخت‌ها در برخی نقاط ضعف وجود دارد، به عنوان نمونه در تامین برق شهرک‌های صنعتی مشکلات بسیاری داریم و هزینه‌های تامین برق افزایش یافته و نیاز است مسوولان در این خصوص توجه بیشتری کنند و در تامین آب مورد نیاز نیز تلاش بیشتری باید در نظر گرفته شود.

وی اظهار می‌کند: با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل توسعه صنعتی استان مرکزی در بحث تامین زیرساخت باید توجه ویژه‌ای شود و در این بخش نمی‌توان با شرایط را با استان‌هایی که امکان توسعه صنعتی کمتری دارند مقایسه کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی می‌گوید: در استان مرکزی در صورتی که امکانات فراهم شود شرایط برای جذب سرمایه‌گذار فراهم است.

103 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی افتتاح شد

آمره در خصوص واحدهای صنعتی بهره برداری شده در سال گذشته بیان می‌کند: تعداد 103 واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند و هزار و 488 نفر اشتغالزایی این تعداد واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری 2745 میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در بخش زیرساخت‌ها تکمیل دو ناحیه صنعتی سمقاور و خنجین را در دستور کار داریم، همچنین توسعه شهرک‌های صنعتی در مناطق تقاضا محور از برنامه‌های راهبردی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با اشاره به ارائه خدمات نرم‌افزاری از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی می‌گوید: با توجه به شرایط تلاش شده است برنامه‌های مختلف در جهت افزایش بهره‌وری و آموزش ارائه و در این راستا از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود.

 انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول