اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

افتتاح نیروگاه زباله‌سوز نوشهر مشروط به حضور مقامات/جذب اعتباربرای مدیریت پسماند در مازندران

معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: نیروگاه زباله‌سوز نوشهر هم در آخرین مراحل هماهنگی برای افتتاح به‌سر می‌برد که مشروط با حضور مقامات در هفته‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد.

افتتاح نیروگاه زباله‌سوز نوشهر مشروط به حضور مقامات/جذب اعتباربرای مدیریت پسماند در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران امروز در اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند در سال جدید با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوط اظهار کرد: در سطح استان مازندران متأسفانه موضوع پسماند با بی توجهی شدید مسؤولان مواجه شده است.

 

 

وی افزود: دیگر زمان برگزاری جلسات متعدد و مصوبه‌نویسی نیست، باید عمل کرد تا مردم با مشاهده انجام اقدامات ما را باور کنند، وضعیت بحرانی زباله در استان مازندران که فقط از محلی به محل دیگر برده شده و دپو می‌شود، نیازمند توجه است.

* بی‌توجهی‌های پی در پی در بحث مدیریت پسماند در استان

ابراهیمی‌کارنامی خود را ناظر مالی سازمان مدیریت پسماند اعلام و خاطرنشان کرد: در استان مازندران حتی یک مکان فنی نداریم، همه کوتاهی کردیم و در این حوزه درست عمل نکردیم، قانون در این مورد بسیار شفاف است، همه چیز را نمی‌توانیم در انجام کارهایی خلاصه کنیم که خروجی ندارد، برای بهبود وضعیت محیط زیست باید کاری انجام داد.

این مسؤول یادآور شد: افتتاح کارخانه زباله‌سوز در ساری سال ۱۳۹۰ کلید خورد ولی هنوز افتتاح نشد،  همه قبول داریم که مدیریت اجرایی پسماند استان ما اولیت کارهایش پسماند نبود و هر کسی غیر این را بگوید، ادعا کرده است، از وصول نشدن بودجه هزار میلیارد تومانی گلایه داریم! اصلاً از جزئیاتش باخبر نیستیم.

وی اضافه کرد: چندین دهه در این حوزه شاهد بی‌توجهی و کم‌توجهی هستیم، نیروگاه زباله‌سوز پایلوت در مقیاس عملیاتی در حال رفع اشکال است، سرمایه‌گذاری خصوصی و تکنولوژی آن داخلی است و امیدواریم زودتر به بهره‌برداری برسد.

سپس مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران به موضوعات درون‌سازمانی با توجه به اینکه مدیریت پسماند، سازمان واحدی ندارد اشاره کرد که بسیاری از آن بی اطلاع هستند و مدیریتش کار راحتی نیست.

وی در این باره افزود: سازمان مدیریت پسماند از گذشته متولی امر و چارت مشخصی نداشت و نتوانستیم آنطور که باید و شاید از این ظرفیت استفاده کنیم که اگر این‌چنین نبود الان رو به جلوتر بودیم و گلایه‌ها به حداقل می‌رسید.

رازجویان تصریح کرد: پس از پیگیری‌های متعدد مجوز این که سازمان پسماند در استان شکل بگیرد صادر شد، هر چند که باید برابر پروتکل وزارت کشور همه سازمان‌های مربوط در یک‌جا جمع شوند که این مهم تبعاتی در پی دارد چرا که هر دستگاه هزینه‌هایی در این مسیر انجام داده است.

* آغاز کار سازمان پسماند در مازندران به‌صورت واحد/ تنها ۴ درصد تفکیک زباله در استان داریم

این مسؤول عنوان کرد: با رایزنی به این نتیجه رسیدیم تا در هفته آینده کار سازمان مدیریت پسماند در استان مازندران آغاز و این سازمان با جدیت کارش را شروع کند، نیروگاه زباله‌سوز نوشهر هم در آخرین مراحل هماهنگی برای افتتاح به‌سر می‌برد که مشروط به حضور مقامات در هفته‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد.

وی در مورد نیروگاه زباله‌سوز ساری گفت: با توجه به اینکه حجم و الگوی مصرف زباله ساری با شهر تهران متفاوت است، این نیروگاه برای آغاز به کار نیاز به بودجه بیشتری برای تجهیز دارد، البته الان از نظر اعتباری مشکلی وجود ندارد فقط جدیت شهرداری را می‌طلبد که پیمانکار و شورای تأمین هم پای کار باشند.

رازجویان اضافه کرد: بحث تفکیک زباله از مبدأ یک اصل است، میزان تفکیک زباله در استان فقط ۴ درصد بوده و متأسفانه راکت مانده است، آگاهی بخشی به مردم از طریق دستگاههای اجرایی باید با جدیت صورت بگیرد.

*جذب اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومانی برای مدیریت پسماند در مازندران

سپس محمد محمدی‌تاکامی مدیرکل دفتر امور شهری استانداری ضمن تأیید گفته‌های رازجویان، اعلام کرد: برای حفاظت از محیط زیست در رابطه با افتتاح نیروگاه‌ها‌، ضرورت دارد تمام استانداردها در رابطه با آلاینده‌های زیست محیطی رعایت شود و متعهد به این کار باشند، اعتبارات خوبی برای نیروگاه‌های زباله‌سوز جذب کردیم.

وی افزود: حدود ۸۴ میلیارد تومان جذب اعتبار شده به حساب شهرداری‌ها مبلغ ۷۶ میلیارد تومان هم در حال وصول است که در مجموع ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار خواهیم داشت، در حال برنامه‌ریزی و رایزنی برای ادامه کار تکمیل نیروگاه‌ها هستیم.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول