اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

حشره‌ای که اَمان کشاورزان را بریده است/استفاده از هواپیمای سمپاش برای مقابله+فیلم و عکس

ملخ! این حشره کوچک این روزها اَمان کشاورزان شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان را بریده و گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز از این آفت در امان نیستند.

حشره‌ای که اَمان کشاورزان را بریده است/استفاده از هواپیمای سمپاش برای مقابله+فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، ملخ صحرایی مهاجر! این حشره کوچک امان کشاورزان شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان را بریده است، گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز از این آفت در امان نیستند.

کشاورزان و کارکنان جهاد کشاورزی در اکثر شهرستان‌های منطقه بلوچستان این روزها با سم پاشی روزانه و شبانه با ملخ صحرایی مقابله می کنند.

استفاده از هواپیمای سمپاش

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان، میزان هجوم این حشره به قدری است که برای اولین بار پس از ۲۵سال برای مبارزه شیمیایی علیه آن از هواپیمای سمپاش در استان استفاده شد.

غلام حیدر زورقی افزود: با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور یک فروند هواپیمای سمپاش در استان مستقر و عملیات مبارزه را در مناطق صعب العبور و ریگزارها که امکان تردد خودرو فراهم نیست انجام میدهد، این هواپیما قادر است روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار را سمپاشی کند.

 

هجوم دستجات ملخ صحرایی نابالغ به شهرستان های  راسک و سرباز

️ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز گفت: از آبانماه سال گذشته که دور جدید هجوم ملخ صحرایی به استان از شهرستان سرباز در بخش پیشین روستای دوشنبه چاه آغاز شد تاکنون نزدیک به  ۷ هزار هکتار از اراضی شهرستان علیه ملخ صحرایی مهاجر مبارزه سمپاشی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳ اکیپ از همکاران مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان با مشارکت و همراهی ۴ اکیپ از کشاورزان منطقه شبانه روز مشغول مبارزه با ملخ های صحرایی مهاجر هستند.

سعید نارویی افزود: با توجه به اینکه ملخ های نابالغ از نوع مهاجر پروازی است، عملیات مبارزه با این آفت خطرناک در طول شب تا ساعات اولیه صبح صورت می‌گیرد.

 

تدوام مبارزه شبانه روزی با ملخ صحرایی مهاجر در قصرقند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرقند هم گفت: مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر این آفت جهانی با تلاش شبانه روزی  پرسنل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و با مشارکت فعال کشاورزان منطقه  بی وقفه در حال انجام  است.

عبدالناصر رئیسی افزود: از بهمن سال گذشته تا کنون بیش از ۸هزار و صد و سی یک هکتار از اراضی شهرستان علیه پوره ملخ و ملخ بالدار توسط شش اکیپ مبارزه و سه اکیپ رد یابی با ۲۰دستگاه سمپاش های پشت  ماشینی و پشت تراکتوری و سمپاش های دستی صد لیتری و بیست لیتری مبارزه شیمیایی شده است.

وی تأکید کرد: کشاورزان با توجه ریزش ملخ های مهاجر، جهت تسریع در روند مبارزه  و کاهش خسارات، با رصد مدوام مزارع و باغات کشاورزی برای تهیه امکانات مبارزه با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان همکاری مستمر داشته باشند.

 

موج جدید هجوم دستجات ملخ صحرایی نابالغ در شهرستان نیکشهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیکشهر گفت: طی 10 روز گذشته تاکنون چندین دسته از  ملخ صحرایی نابالغ در مناطق مختلف شهرستان ریزش نموده که آخرین ریزش نیز ساعاتی قبل در منطقه حاشیه شهر و باغات شهر نیکشهر بوده است.

حبیب رئیسی افزود: چهار اکیپ از همکاران جهادکشاورزی شهرستان بطور شبانه روزی در سطح شهرستان با همکاری چندین اکیپ از  کشاورزان در حال مبارزه شیمیایی با این آفت خطرناک هستند.

 

 

وی تأکید کرد: ملخ های نابالغ به صورت پروازی حرکت میکنند و امکان آسیب جدی به مزارع و باغات از سوی ملخ نابالغ وجود دارد.

رئیسی از کشاورزان منطقه خواست جابجایی این دستجات ملخ را هر لحظه رصد تا در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به سمپاشی مناطق آلوده اقدام شود.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر تصریح کرد: از اوایل سال جاری تاکنون ۲۶هزارو ۵۳۰ هکتار از اراضی شهرستان علیه ملخ صحرایی مهاجر مبارزه سمپاشی انجام شده که ۱۸هزار و ۹۸۰هکتار علیه پوره ملخ و ۷هزارو ۵۵۰هکتار علیه ملخ صحرایی بالدار بوده است.

 

 

سیستان و بلوچستان بالاترین حجم مبارزه با ملخ صحرایی را دارد

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، در مرحله قبلی ملخ های صحرایی از سمت دریا به سمت استان ما آمدند، اما اکنون مسیر معکوس از سمت پاکستان به داخل کشور را داریم.

احمدعلی موهبتی می‌گوید: سطح مبارزه با این آفت در استان در حال حاضر به ۱۳۵ هزار  رسیده و سیستان و بلوچستان بالاترین حجم مبارزه را در کشور به خود اختصاص داده است که هزینه آن از محل اعتبارات استانی و ملی تامین می شود.

 

 

مولوی یونس نهنگی نماینده کشاورزان زرآباد می گوید: ملخ صحرایی به برگ های درختان آسیب زده است.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چابهار هم گفت: تاکنون حدود ۹هزار هکتار از اراضی شهرستان چابهار علیه ملخ صحرایی مهاجر بالدار و پوره ملخ  سمپاشی شده است.

وی با اشاره به اینکه این ملخ ها نابالغ بوده و نیاز شدید به تغذیه دارند به کشاورزان هشدار داد با هماهنگی و مشارکت مراکز جهاد کشاورزی، آمادگی لازم برای مبارزه  به موقع با این آفت خطرناک را داشته باشند.

میرلاشاری افزود: تاکنون ۸هزار و ۲۹۰هکتار از اراضی شهرستان علیه این آفت خطرناک سمپاشی شده است که از این میزان مبارزه، ۴۷۰۰هکتار علیه پوره ملخ و۳۵۹۰هکتار علیه ملخ صحرایی بالدار است.

مبارزه شبانه با ملخ صحرایی نابالغ درشهرستان کنارک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنارک نیز اظهار کرد: با اعلام گروه‌های ردیابی مبنی بر هجوم دستجات جدید ملخ صحرایی نابالغ در بخش های مرکزی  و زرآباد، بلافاصله با اعزام ۸ اکیپ مبارزه خودرویی شبانه نسبت به سمپاشی در سطح ۴۲۰هکتار اقدام شد و این روند تا نابودی ملخ ها همچنان ادامه دارد.

اولیایی افزود: با توجه به هشدار های فائو و سازمان حفظ نباتات برای دور جدید هجوم ملخ به استان، به همه کشاورزان توصیه شده است  رصد این آفت خطرناک در مزارع و باغات خودرا دنبال تا در اسرع وقت با همکاری مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی مبارزه شیمیایی انجام شود.

وی تصریح کرد: با گرم شدن هوا وخشک شدن مراتع، ملخ های نابالغ به سمت مزارع و باغات هجوم خواهند آورد.

 

وی افزود: ما با مشارکت بهره برداران تمامی تلاش خود را در راستای جلوگیری از ورود خسارت به بخش کشاورزی معطوف کردیم.

اولیایی گفت: از آبانماه سال گذشته تاکنون در ۱۳هزارو ۵۰۸ هکتار از مراتع این شهرستان مبارزه شیمیایی انجام شده که از این میزان ۸۹۰۶هکتار علیه پوره ملخ و ۴۶۰۲هکتار علیه ملخ صحرایی بالدار بوده است.

انتهای پیام/3139/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول