اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

«ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد» برگرفته از «هیهات مناالذلة» سیدالشهداست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به مؤلفه‌های نهضت عاشورا در گفتمان و سیره امام راحل گفت: ایشان به تبعیت از امام حسین(ع) عقیده داشتند ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد. همچنان که سیدالشهدا (ع) فرمودند: «هیهات من الذله».

«ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد» برگرفته از «هیهات مناالذلة» سیدالشهداست

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش مجازی «نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی(ره)» که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد شناخت دشمنان و هوشیاری و استقامت در برابر آنها اظهار داشت: ایشان تأکید دارند بر خلاف کسانی که کوتاه آمدن در مقابل دشمنان را اقتضای عقل می‌دانند، امام با تکیه بر خرد پخته خود، عقب نشینی و نرمش در قبال دشمنان را، دادن فرصت پیشروی به آنان می‌دانست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این که امام راحل در تمام حیات پربرکت خود، همچون کوه در مقابل دشمنان ایستاد افزود: روشنگری نسبت به راه و افشاگری نسبت به دشمن و دشمنی‌هایش یکی از اندیشه‌های امام راحل به شمار می‌رود که آن را از امام حسین(ع) به ارث برده بود.

وی در ادامه عنوان کرد: امام حسین(ع) با جدیت تمام و بدون کوچکترین عقب نشینی به مروان جواب داد که «انا لله و انا الیه راجعون» و بعد فرمودند باید فاتحه اسلام را خواند زمانی که امت به حاکمی همچون یزید گرفتار شود، در حالی که او مردی فاسق است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به پذیرفتن سختی‌ها و شهادت و نپذیرفتن ذلت در سیره امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: ایشان در پاسخ به محمد حنفیه فرمودند: اگر من در دنیا هیچ ملجأ و مأوایی هم نداشته باشم باز هم با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد. 

وی بیان داشت: امام راحل بعد از اخراج اجباری از عراق و ممانعت از ورود به کویت، فرمودند: مسأله مهم عمل به تکلیف الهی است و مهمترین امر، مصالح اسلام و مسلمین است؛ در جای دیگر نیز فرمودند: من هرکجا بروم حرفم را می‌‌زنم و از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را دست یکدیگر گذاشته‌اند تا مردم جهان صدای مظلومان را نشنوند.

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امام راحل به تبعیت از امام حسین(ع) عقیده داشتند که ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد همچنان که سید الشهدا (ع) فرموده بودند: «هیهات من الذله»؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با اشاره به کلامی از امام بزرگوار تأکید کردند ملتی که به استقبال خطر رفتن در راه خدا و شهادت در راه او را، سعادت و یک موفقیت بزرگ می‌داند، هیچ نیرویی توانایی ایستادگی در مقابل آن را ندارد و آن ملت همواره برنده است و پیش خواهد رفت.

وی خیرخواهی، نجات بخشی و اتمام حجت را از دیگر شاخصه‌های سیره امام حسین(ع) دانست و گفت: امام حسین(ع) پیش از جریان عاشورا و حتی در میدان نبرد هم نصیحت می‌‌کردند؛ حال شما ببینید که امام حسین(ع) نیز شاه را نصیحت کرده و به او اخطار می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول