اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

نبرد با«لورانتوس»؛ دشمن دیرینه جنگل‌های زاگرس

لورانتوس گیاهی نیمه انگلی است که در حال حاضر آفت بزرگ درختان بلوط استان ایلام محسوب می‌شود و بخش وسیعی از درختان بلوط را آلوده کرده است که مردم طبیعت دوست بخش کارزان شهرستان سیروان در اقدامی خودجوش به مقابله با آن می‌پردازند.

نبرد با«لورانتوس»؛ دشمن دیرینه جنگل‌های زاگرس

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در غرب کشور ایران، بین فلات ایران و رشته کوه زاگرس، شهری به نام ایلام وجود دارد که از طبیعت کوهستانی، آبشار، دریاچه، دشت‌های وسیع و جنگل‌های انبوه و سبز برخوردار است.

بر اساس گفته مسوولان حدود ۶۰ درصد جنگل‌های زاگرس در این استان قرار دارد که میزان قابل توجهی از این جنگل‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.

متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد آتش سوزی‌ها و آفت‌هایی هستیم که موجب مرگ تدریجی و نابودی این جنگل‌ها می‌شود.

آفت لورانتوس یکی از آفت‌های مراتع و جنگل‌های منطقه‌ی زاگرس است که در صورت عدم توجه به آن فاجعه زیست محیطی رخ خواهد داد.

آفت لورانتوس گیاهی نیمه انگلی که میزبان را خشک می‌کند

در این راستا سعید یعقوبی دکترای گیاه پزشکی درباره آفت لورانتوس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: گیاه نیمه انگلی لورانتوس با معادل فارسی دارواش، که آب و مواد غذایی خود را از شاخه درختان بلوط تامین می‌کند و خود فتوسنتز را انجام می‌دهد.

وی افزود: این آفت یک درخت کامل با گل برگ و میوه است که ریشه ندارد و آب و مواد غذایی خود را از درختان بلوط می‌گیرد.در اصل یک نوع درختچه‌ که با تغذیه از آب و مواد غذایی بلوط باعث ضعیف شدن میزبان می‌شود و به مرور میزبان را خشک میکند.

این دکترای گیاه پزشکی ادامه داد:میزبان اصلی این آفت در منطقه غرب همین درختان بلوط است که روش پراکنش این آفت از طریق مدفوع پرندگان که با تغذیه از میوه دارواش و انتقال آن به درختان دیگر باعث پراکنش آن می‌شود.

تنها روش مقابله با آفت لورانتوس حذف آن به صورت فیزیکی است

یعقوبی ادامه داد: تنها روش کنترل این آفت حذف قسمت‌های آلوده‌ به روش فیزیکی است که کنترل کامل این آفت غیر ممکن اما خسارت ناشی از آن را می‌توان به  روش حذف فیزیکی زیر آستانه خسارت اقتصادی آورد.

در ادامه جهان مرشدی یکی از طبیعت دوستان ایلامی و به عبارتی یکی از قاتلان آفت لورانتوس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: آفت لورانتوس از سال‌های گذشته بوده و این آفت توسط دامداران خورده و از بین می‌رفت.

وی افزود: اما با توجه به محدودیت‌هایی که از سوی جنگلبانی و محیط‌ بانی صورت گرفت، دامداران دیگر نتوانستند به این مسیرها وارد شوند و این آفت گسترده شد.

این طبیعت دوست ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ حدود ۷۰۰ نفر به صورت خودجوش با هماهنگی دهستان کارزان به صورت تلفنی و پیامکی جمع شدند و به ضلع شمال غربی کوه مانشت رفتند و به صورت فیزیکی با شعار صدای تورا شنیدیم بلوط به مقابله با این آفت پرداختند و این اقدام هر ساله انجام می‌شد.

مرشدی گفت: امسال با توجه به بحث کرونا حدود ۱۵۰ نفر باز هم به صورت خودجوش اینکار را انجام دادند و به جنگ با آفت لورانتوس پرداختند.

642 هزار هکتار از استان ایلام دارای پوشش جنگلی است

امید شفیعی رئیس هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: 642 هزار هکتار از گستره 20 هزار کیلومتر مربعی استان ایلام دارای پوشش جنگلی است که بخش اعظمی از این جنگل‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با توجه به وجود آلایندگی‌ها و آتش سوزی‌های و همچنین وجود آفت لورانتوس شاهد نابودی بسیاری از درختان بلوط هستیم.

رئیس هماهنگی بین دستگاهای اجرایی و منابع طبیعی ادامه داد:آفت لورانتوس آب درخت را می‌گیرد و درخت را خشک می‌کند که با اقدام به موقع می‌توان از این فاجعه زیست محیطی جلوگیری به عمل آورد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط به صورت مکانیکی با کمک جوامع محلی، تشکل‌ها و...  از آفت پاکسازی شد.

انتهای پیام/ 9708/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول