اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

سیاست ما افزایش تست و افزایش قرنطینه افراد مبتلا است/ 60 تخت آی‌سی یو بزودی راه‌اندازی می‌شود/ هرمز و ابوموسی دو منطقه سبز ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: سیاست جدید ما افزایش تست‌های کرونا و افزایش قرنطینه و در کنار آن رصد دقیق و مستمر افراد دارای بیماری زمینه‌ای است.

سیاست ما افزایش تست و افزایش قرنطینه افراد مبتلا است/ 60 تخت آی‌سی یو بزودی راه‌اندازی می‌شود/ هرمز و ابوموسی دو منطقه سبز ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، دکتر حسین فرشیدی صبح امروز در یک نشست خبری به بیان نکات مهمی در خصوص افزایش آمار شیوع بیماری کرونا در هرمزگان پرداخت که برگزیده‌ای از این اظهارات را در ادامه می‌خوانید:

* آن چیزی که ما از این ویروس سراغ داریم، همان اطلاعاتی است که همه رسانه‌ها به آن دسترسی دارند و برخی از کشورها نیز دیگر اطلاعات جدیدی به سازمان بهداشت جهانی ارائه نمی‌کنند و رابطه خود را با این سازمان قطع کرده‌اند.

* برای رسیدن به یک ایمنی مطلوب باید به همه اعضای جامعه واکسن تزریق شود که هنوز زمانی برای کشف آن مشخص نشده است. داروی خاصی نیز که بتواند کرونا را درمان کند، وجود ندارد و داروهایی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمدتا داروهای کمکی است.

* برای پیک امروزی که در استان شاهد آن هستیم، پیش‌بینی کرده بودیم و حتی پیش‌بینی ما فراتر از میزان مبتلایان امروز بود.

* استراتژی ما در مواجهه با این بیماری طی یک هفته اخیر تغییرات کوچکی یافته است و آن مبتنی بر تست بیشتر و قرنطینه بیشتر است. یعنی افراد بیشتری را شناسایی و آنها را قرنطینه کنیم. در آمار دو هفته اخیر موارد مثبت بیشتر شده و بیماران علامت‌دار نیز افزایش پیدا کرده‌اند. بخصوص افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند باید تحت کنترل و رصد دقیق‌تری قرار بگیرند.

* بیماران سرطانی، دیابتی، سکته‌های قلبی و مغزی و ... باید با دقت بیشتری از نزدیک رصد شوند و این سیاست جدید ما است.

* اگر مجبور بشویم، بازار و حمل و نقل عمومی را تعطیل خواهیم کرد.

* ازدحامی که در مراکز 16 ساعته شاهد آن هستیم، بخشی از آن واقعا لازم نیست اما بیشتر برای کاهش فشار روانی است که برخی پزشکان تست کرونا را تجویز کرده و شاهد ازدحام این افراد در مراکز هستیم ولی به مراکز الزام کرده‌ایم که تست بی‌مورد هرگز گرفته نشود.

* ممکن است در ادامه راه، اگر ضروری دانستیم یک یا دو هتل را نیز در بندرعباس به عنوان قرنطینه (نقاهت‌گاه) مشخص کنیم.

* 60 تخت آی سی یو جدید در استان افزوده خواهد شد. همچنین درصدد هستیم تا از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی نیز استفاده کنیم. هم‌اکنون تست سلولژی را در مراکز بخش خصوصی آغاز کرده‌ایم که به بیماریابی ما نیز کمک خواهد کرد.

* آزمایشگاه تست کرونا در کیش نیز بزودی راه‌اندازی می‌شود و عوامل آن در حال آموزش هستند و تا پایان تعطیلات راه‌اندازی خواهند شد. تا فردا نیز یک آزمایشگاه دیگر در مرکز تحقیقات عفونی بندرعباس راه‌اندازی خواهیم کرد و اولویت بعدی ما تجهیز یک آزمایشگاه در میناب است تا شمار آزمایشگاه‌های استان را به 4 مورد برسانیم. البته آزمایشگاه کیش و مرکز عفونی بندرعباس سریع‌تر افتتاح خواهند شد.

* تعداد تست روزانه ما از متوسط کشوری بالاتر است و بحمدالله مرگ و میر و فوتی‌ما از متوسط کشوری پایین‌تر است.

* 6 شهر بندرعباس، میناب، رودان، حاجی‌آباد، قشم و خمیر در وضعیت قرمز هستند. این وضعیت قرمز را بر پایه اطلاعات متنوعی تعیین می‌کنیم که بر پایه تعداد مبتلا، تعداد فوتی و تعداد بستری مشخص می‌شود.

* 73 درصد کل موارد مثبت کرونا در بندرعباس هستند.

* تعداد شهرستان‌های قرمز ما در حال افزایش است. البته تنها شهر سبز ایران ابوموسی است که هیچ مورد مثبتی نداشته است. در جزیره هرمز نیز هیچ مورد مثبتی تاکنون نداشته‌ایم.

* بهترین راه مقابله با این بیماری استفاده از ماسک و شستن مستمر دست‌ها است.

* در آخرین جلسه ستاد استانی مصوب کردیم که هیچ‌گونه تجمعی نظیر عروسی و ختم و ... صورت نگیرد. حتی گروه‌های سیاری نیز تشکیل شده تا هرگونه تجمع بزرگی را گزارش کنند تا برخورد لازم با آنها صورت بگیرد.

* احتمالا برخی مراکز تجاری بندرعباس را تعطیل خواهیم کرد.

* تمام کارمندان ادارات و دستگاه‌ها و فروشنده‌های فروشگاه‌ها باید ماسک داشته باشند. برای دستکش اجباری نداریم اما ماسک ضروری است.

* در مورد بازگشایی مدارس نیز باید بگویم که دستورالعمل کشوری است. ما پیشنهاد می‌کنیم که حتما فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و از بروز هرگونه تجمع خودداری شود. البته ما به نسبت دیگر «استان‌های در وضعیت قرمز» در شرایط بهتری هستیم و در برابر پافشاری‌های مستمری که آموزش و پرورش برای برگزاری حضوری برخی آزمون‌های خود را داشت، این اجازه را صادر کردیم که حتما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امتحانات خود را برگزار کنند.

* در مورد امتحانات دانشگاه آزاد نیز کتبا به نامه‌نگاری آنها پاسخ دادیم که آنلاین برگزار کنند و از ظرفیت‌های مجازی استفاده کنند و از برگزاری حضوری آزمون‌ها خودداری کنند.

* کرونا تا زمانی که واکسن و داروی آن یافت نشود، ریشه‌کن نخواهد شد.

* تمام فرآیندهای پیشگیری از کرونا به هم وابسته‌اند. یافتن بیماران با انجام تست‌های مستمر یکی از حلقه‌های زنجیره مبارزه با این بیماری است. از دیگر حلقه‌های مبارزه با این بیماری رعایت بهداشت فردی و ماندن افراد در خانه و ... است.

* خواهش ما این است که از شهرها به روستاها نروید. عروسی برگزار نکنید. مراسمات تجمعی برگزار نکنید تا بتوانیم خدمات خودمان را به افراد مبتلا حفظ کنیم. بیشترین آسیب از ابتلا به این بیماری را افراد با بیماری زمینه‌ای خواهند دید.

* تمامی بخش‌های سیاسی و اقتصادی استان در حال همکاری مستمر با دانشگاه هستند.

* در کیش و قشم، هتل‌های خوبی برای نقاهت‌گاه در نظر گرفته شده است. در بندرعباس نیز این پیشنهاد را داده‌ایم که چند هتل را برای این منظور آماده کنند و ما هزینه آن را نیز می‌دهیم که بتوانیم افراد را در این هتل‌ها قرنطینه کنیم چون برخی خانواده‌ها امکان قرنطینه را به لحاظ شرایط مکانی ندارند.

* شمار زیادی از افراد کادر درمان در استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که پزشکان متخصص، پرستاران، کارمندان و ... را شامل می‌شوند.

* ایرلاین‌ها اساسا الزامات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. تأکید داریم که حتما افراد با ماسک سوار هواپیما شوند و مرتبا دستان خودشان را ضدعفونی کنند اما این که کاهش شمار مسافران را از ایرلاین‌ها بخواهیم در حیطه توان و وظایف ما نیست. از فرودگاه نیز می‌خواهیم که غربالگری را انجام بدهند و علاوه بر این در زمان تحویل بار و سوار شدن به هواپیما نیز فاصله 1.5 متری از هم را رعایت کنند.

* از دست رفتن حس بویایی در پی ابتلای به کرونا رد شده است و افراد بهبود یافته به تدریج حس بویایی خود را نیز به دست آورده‌اند.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول