اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

باید در مجلس یازدهم هزینه کسب ثروت نامشروع را بالا ببریم

یک نماینده مجلس با بیان اینکه باید مجاهدت اقتصادی را در مجلس تبدیل به یک ارزش کنیم، گفت: باید در مجلس یازدهم هزینه کسب ثروت نامشروع را آنقدر بالا ببریم که دیگر کسی وارد این میدان نشوند.

باید در مجلس یازدهم هزینه کسب ثروت نامشروع را بالا ببریم

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در سومین جلسه طرح مجازی سجاد اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره اولویت مجلس در مسائل اقتصادی گفت: همه ما باید بدانیم که وقتی مقام معظم رهبری شعار سال رو مطرح می‌کنند، قطعا این شعار برآمده از یک کار کارشناسی شده عمیق است.

وی تصریح کرد: وقتی بحث جهش تولید مطرح می شود این یک پیام روشن دارد، این که زمینه ها و زیر ساخت ها تا اندازه ای برای جهش فراهم است و فقط اقداماتی باید صورت بگیرد که این جهش تولید رخ دهد لذا ذهن تمام کارگزاران حکومتی در همه قوا باید به سمت این حرکت و به سمت تسهیل سرمایه گذاری برود.

محبی نجم‌آبادی گفت: وقتی یک شخص می‌خواهد از طرح، نقشه و طرح توجیهی تا مجوز پیش برود، ما او را در فضای بروکراسی اداری گرفتارش می کنیم، خب مشخص است که این جهش اتفاق نمی افتد. این مسیر را باید کوتاه کنیم.

 نماینده مردم سبزوار در مجلس اظهار داشت: از سویی فردی تولید می‌کند ولی برای رسیدن به مصرف و فروش دچار مشکل می‌شود. ما در بحث صادرات باید به صورت جدی تر عمل کنیم، بحث دیپلماسی اقتصادی و ارتباطاتی که مجلس می‌تواند با وزارت خارجه برقرار کند را فعال کنیم که بتوانیم فروش را رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: ما ۶۰۰ میلیون همسایه در اطراف خودمان داریم، این یک فرصت استثنایی است. همه این ها مسائل مهمی است که باید به آن توجه کنیم. امروز بحث اشتغال و بحث توانمند سازی اقشار مختلف، یک مسئله جدی است، این مسئله فوق العاده مهم است. در عرصه اقتصادی تورم یک معضل بنیادین است. ریشه های آن را باید پیدا کرد و باید ریشه های تورم افسار گسیخته را از بین ببریم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بنابراین ما مباحث مختلفی را برای مجلس خواهیم داشت. یک سرمایه گذار قانونمند اهل مالیاتِ و موجبِ اشتغال، یک مجاهد اقتصادی است او را باید حمایت کنیم. ما مجاهدت اقتصادی را در مجلس باید تبدیل به یک ارزش کنیم و باید هزینه راه های کسب ثروت نامشروع را، آنقدر بالا ببریم که دیگران وارد این میدان نشوند.

محبی نجم‌آبادی تاکید کرد: با حدود ۲۰۵ میلیارد دلار قاچاق کالا! چطور می شود توقع داشت کشور بتواند یک کشور در تولید موفق شود، آن هم با این واردات افسار گسیخته در واقع غیر قابل کنترل.

نجم آبادی گفت: در بحث عدالت همه ما می دانیم جمهوری اسلامی یکی از اصلی‌ترین شعارهاش بحث عدالت است. متاسفانه ضریب جینی که امروزه در کشور ما وجود دارد اصلا زیبنده نظام ما نیست، لذا مجلس باید بحث مالیات ها را بسیار پر رنگ کند. به هر حال در حوادثی که در کشور اتفاق می افتد از بحران های اقتصادی که در کشور بوجود می آید تا قله‌های ثروت که در حال افزایش است و دره‌های ژرف و عمیق فقر در کنار آن که در حال عمیق شدن است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس اظهار داشت: یکی از وظایف مجلس آینده این است که این قلل مرتفع ثروت را را تخریب کند و ان را در دره‌های فقر بریزد. شما می بینید بعضی از اتفاقات اقتصادی در ایران کاملا نامتعارف است؛ مثلا یک شخص، زمینی را می گیرد یکی دوسال بعد دوبرابر یا چند برابر می‌شود. همه جای دنیا بحث مالیات بر عایدی مالیات بر افزایش قیمتی که اتفاق افتاده را اعمال می کنند ولی ما متاسفانه یا اعمال نکردیم یا اینکه اصلا مدل اطلاعاتمان نسبت به اتفاقاتی که رخ داده در بعد زیر ساختی ضعف دارد.

وی تاکید کرد: ما هنوز به درستی نمی دانیم اقشار آسیب پذیرمان چه کسانی هستند؟ آیا آمار دقیقی داریم از این قضیه؟ ما در قضایای کرونا که اتفاقات ناگواری افتاد، آیا می‌دانستیم دقیقا چه کسانی که آسیب دیده بودند؟ و دقیقا چه کسانی چه کسبی می کنند در کشور؟ از کجا این پول ها رو می آورند و این پول هایی که جابه‌جا می‌شود، با توجه به این که بعضی از آنها مصداق پول شویی است، آیا ما در قوانین دینی و در بعد نظارتمان دقیق عمل کردیم؟ ایها نقص های جدیست. بنابراین ما مباحث مختلفی را در مجلس خواهیم داشت.

محبی نجم‌آبادی با بیان اینکه در مجلس باید تحول صورت گیرد افزود:  اولین اصلی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در این تحول ما باید مردمی سازی کنیم یعنی حضور خود مردم. مردم باید احساس مالکیت نسبت به نظام کنند. مردم را ما باید در این میدان توانمند کنیم. وظیفه دولت این ست که توانمند سازی کند ما نیروی کار ماهری تربیت کنیم و خود آنها سررشته امور را به دست بگیرند.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم باید مجلس تحول باشد. این مجلس با تحول باید اعتماد عمومی رو به مردم برگرداند. شما ببینید در تشییع جنازه سردار شهید سلیمانی ۵ میلیون انسان در کنار این شهید حاضر شدند اما در انتخابات یک میلیون و هشتصد هزار نفر در تهران. پیام پیامِ روشنی است. این پیام نوعی بی اعتمادی مردم را به مجریان نظام نشان می دهد نه اصل نظام.

وی یادآور شد: مسئله بعد بحث شفاف سازی است. شفافیت یک مسئله بنیادی و اساسی است. بسیاری از مسائل ما در اتاق های تاریک اتفاق افتاده است. یعنی چون ما اتاق شیشه ای نسبت به بعضی از مسائل نداشتیم متاسفانه دچار مشکل شدیم. مجلس هم در بعد تقنینی و هم در بعد نظارت باید قطعا این مسئله رو حل کند.

 نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: مسئله بعد بحث هوشمندسازی است، همه فرایندها باید سیستمی و الکترونیکی شود. دولت الکترونیک باید اجرا شود. ما ناچاریم در مسیر حرکت خود و برای اینکه دست واسطه‌ها قطع شود و برای اینکه دست مفاسد و مفسده انگیزها قطع شود، باید مسیر هوشمندسازی و دولت الکترونیک را اجرا کنیم و در مسیر تحول حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: مسئله بعد که در بحث تحول مورد توجه است بحث کارآمدسازی است. متاسفانه بر اساس اطلاعاتی که در دو ماه اخیر بنده کسب کردم می بینیم در مسیر فرایند ما طبقه ها و واسطه هایی تولید کردیم تحت عنوان کار کارشناسی، اما مفسده هایی ایجاد شده که در واقع عده ای  در این مسیر اینگونه ارتزاق می کنند و در واقع این فرایند رو طولانی می کنند. اینها از مباحثی است که در بحث تحول در واقع لازمه حرکت است.

محبی نجم‌آبادی گفت: منابع اصلی تحول هم مشخص است بحث قانون اساسی، سیاست های کلی نظام، راهبردها و راهنمایی های امامین انقلاب، اینها به عنوان منابع اصلی انقلاب شناخته می شنوند. اگر فرمایشات حضرت آقا از ابتدا توجه می شد شاید خیلی از اتفاقات رو ما امروز نداشتیم.

وی تصریح کرد: فکر می کنیم اگر بشود حداکثر استفاده را در یک دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی عمومی طراحی کنیم و بتوانیم ارتباطات خوبی بویژه با همسایگان خودمان برقرار کنیم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. ما ۶۰۰ میلیون نفر همسایه در اطراف خودمان داریم که متاسفانه ارتباطات خوبی با آنها نداریم. ما در بازار روسیه سهم بسیار اندکی داریم درحالی که زمینه برای ما بسیار فراهم است ولی متاسفانه نقش خودمان را بخوبی ایفا نکردیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: جاهایی اگر محکومیتی برای ما صادر شده از مسیر قدرت های استکباری بوده که از مسیر قانونی و قوانین خارج شدند، بنابراین این مسئله برای ما مهم است که ما بتوانیم در دنیا اجماع‌هایی را هم ایجاد کنیم کما اینکه باید در آینده نزدیک بتوانیم با دوستان روی حدود ۲۵ کشوری که مورد تحریم امریکا قرار گرفتند ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی داشته باشیم. بتوانیم با کشورهای حوزه تمدنی ایران اجماع ایجاد کنیم. لذا ما باید روی ایجاد این اجماعات کار کنیم و بتوانیم اتحادی بین کشورها ایجاد  کنیم تا بتوانیم مشکلات رو حل  کنیم.

وی با اشاره به رشد قابل توجه شرکت های دانش بنیان افزود: ۴۵۰۰ شرکت دانش بنیان حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان ثروت ایجاد کردند. این فضای جدیدی است. مقام معظم رهبری فرمودند که کشورما باید ۴۰۰ هزار کشور دانش بنیان داشته باشد. این فضا کاملا مهیاست.

وی ادامه داد: ما باید تسهیلاتی به جوانان هوشیار و هوشمند خودمان بدهیم، جوانان عزیز و متفکر و خلاق می توانند منشا تحولات جدی باشند اما متاسفانه ما خیلی اینها را یاری نکردیم. ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مسائل مهم در جهش تولید است ما نمی توانیم به سمت فناوری ها نریم ما قطعا باید بحث فناوری های نوین را جدی بگیریم و در این مسیر توانمندی های زیاد و ابداعات و خلاقیت های زیادی را داریم.

 نماینده مردم سبزوار در مجلس اضافه کرد: انقلاب صنعتی چهارم، رونق فناوری هاست که باید حتما به آن توجه بیشتری شود. مجلس یازدهم به عنوان مجلس اول در گام دوم انقلاب قطعا رسالت های سنگینی دارد. بحث اعتماد سازی عمومی یکی از این مسائل است. بحث حرکت در مسیر عدالت اجتماعی یکی از این مسائل مهم است.

وی گفت: اگر مباحث علمی در ایران یک رونق فزاینده دارد قطعا برای آن باید یک کیفیت عالی تری تعریف بشود. به تعریف مقام معظم رهبری بحث استفاده از جوانان، جوانان متخصص متعهد دلسوز جهادی که فراوان هم هستند در کشور، باید بتونیم حداکثر استفاده را از این عزیزان داشته باشیم که بتوانیم یک تحول بنیادی در کشور ایجاد کنیم اینها انگیزه بالایی دارند. بحث پرتاب ماهواره به فضا کار ساده پیش پا افتاده یا یک سطح پایین علمی نیست کسانی که این جسارت رو پیدا کردند اینها می توانند مردان تغییر و تحول بزرگ آینده این کشور باشند.

محبی نجم‌آبادی با بیان اینکه اولویت مجلس آینده اقتصاد و فرهنگ است، اظهار داشت: این مسئله‌ که مقام معظم رهبری فرمودند با ارتباط عمیقی که بین قوا بوجود خواهد آمد ایجاد می‌شود. به فضل الهی، در کنار یکدیگر بتوانیم برای ساماندهی این دو در واقع بعد از چهل و یکی دوسال از انقلاب اسلامی تغییرات بنیادی و اساسی و علمی و محققانه را انشاءالله در این مسیر رقم بزنیم.

وی ادامه داد: نظام نیازمند نیروهای تازه نفس و کادرسازی است، بنده به هیچ عنوان نمی توانم این مفهوم را بفهمم که یک کسی در مجلس چهار، پنج و شش دوره نماینده مجلس می‌شود، قطعا این یک خطای فاحش است و ما باید روی جوانها کار کنیم من معتقدم یک نماینده مجلس در دو دوره تمام ابداعات خودش را رو می کند نهایتا در دو دوره.

 نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: باید میدان را به جوان ها بدهیم قطعی بدانید اگر پر تلاش کار بکنید این میدان باید به جوانان سپرده شود. من امیدوار هستم آینده خوبی برای نظام اسلامی با همت شما، با مطالبه گری شما و با کار محققانه و پژوهشگری شما عزیزان اتفاق بیفتد و جامعه اسلامی به عنوان یک تشکیلات ارزشمند بتواند در ارتقای نظام خدمات ارزشمندی را داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول