اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

جهش تولید فناوری در کشور با اجرای ۳۱ نیاز فناورانه/ تولید مدل‌های جدید کیت تشخیص کرونا و رایزنی برای آغاز تولید واکسن

رئیس جهاد دانشگاهی، الزامات تحقق شعار جهش تولید در صنعت فناورانه را تشریح کرد و به بیان آخرین اقدامات این نهاد در مقابله با کرونا و راهبردهای ملی کلان موردنیاز برای مقابله با این ویروس پرداخت.

جهش تولید فناوری در کشور با اجرای ۳۱ نیاز فناورانه/ تولید مدل‌های جدید کیت تشخیص کرونا و رایزنی برای آغاز تولید واکسن

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، جهاد دانشگاهی کشور، نهادی عمومی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی در سال ۵۹ مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی،  به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس شد.

در اساسنامه این نهاد بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکید شده است و جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور معرفی شده است. بنابراین دو وظیفه عمده انجام تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی همچنان به عهده این نهاد است.

رئیس جهاد دانشگاهی یکی از اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است و طبق اساس‌نامه‌ این نهاد، حکم ریاست جهاد دانشگاهی پس از انتخاب اعضای هیات امنا توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یا همان رئیس جمهور امضا می‌شود.

در سال جدید که کشور متاثر از شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا است، درباره نیازهای فعلی کشور با حمید رضا طیبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت‌وگو کرده‌ایم. وی در مهر ماه سال ۹۸ توسط هیات امنای جهاد دانشگاهی برای سه سال دیگر به عنوان رئیس این نهاد انتخاب شده است.

خبرنگار فارس در این گفت‌وگو موضوعاتی از جمله اقدامات مجموعه جهاد دانشگاهی کشور در زمینه تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید، آخرین اقدامات این نهاد در مقابله با کرونا، راهبردهای ملی کلان موردنیاز برای مقابله با کرونا و تصمیم‌ دولت برای عرضه سهام‌ بنگاه‌های دولتی و سهام عدالت را با حمید رضا طیبی مطرح کرده و پاسخ گرفته است.

در گفت‌وگوی خبرنگار فارس با حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خوانید:

*الزامات تحقق شعار جهش تولید در صنعت فناورانه

*برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تحقق شعار جهش تولید

*کمک جهاد دانشگاهی به جهش تولید 

*اجرای ۳۱ طرح فناورانه مهم کشور در مسیر تحقق جهش تولید

*مذاکرات نهایی جهاد دانشگاهی با وزارت نفت، ایمیدرو و خودروسازی برای تجاری‌سازی فناوری‌های نوین

*آخرین اقدامات برای مقابله با کرونا در جهاد دانشگاهی

*مدل‌های جدید کیت تشخیص کرونا در صف زمان‌بر ارزیابی آزمایشگاه پاستور

*رایزنی برای شروع پروژه تولید واکسن ویروس کرونا

*راهبردهای ملی کلان موردنیاز برای مقابله با کرونا

*نقطه تمرکز ‌سامان دادن به وضعیت اقتصادی و حمایت از قشر ضعیف باشد

*بررسی تصمیم‌ دولت برای عرضه سهام‌ بنگاه‌های دولتی و سهام عدالت

*برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تحقق شعار جهش تولید

فارس: امسال از سوی رهبر انقلاب به نام «جهش تولید» نام‌گذاری شده است. ایشان سال‌های متوالی است که اقتصاد را مبنای نامگذاری سال‌ها قرار داده‌اند تا تصمیم‌سازان و برنامه‌ریزان و مجریان برنامه‌های کشور، بر این اساس حرکت کنند. از نظر شما الزامات تحقق شعار جهش تولید چیست؟

طیبی: از دو منظر کوتاه‌مدت و بلندمدت باید به درخواست رهبر معظم انقلاب توجه کرد. به این معنی که مردم، مدیران و سیاست‌مداران باید الزامات تحقق این شعار را هم در کوتاه‌مدت و هم در درازمدت برنامه‌ریزی کنند.

در کوتاه مدت برای ایجاد جهش در تولید، ما نیاز به ایجاد تقاضا و درخواست برای محصول ساخت داخل داریم؛ برای ایجاد تقاضا یک راه مهم برای محصولاتی که هنوز امکان خرید آنها از خارج وجود دارد، آزاد کردن نرخ ارز و عدم پرداخت ارز سوبسیدی است.

تجارب ۴۰ ساله نشان داده است که دادن انواع بخشنامه‌ها در حمایت از کاربرد محصول ایرانی موثر نبوده است. علاوه بر ارز، باید حقوق و عوارض گمرکی هم به گونه‌ای تنظیم شود که برای متقاضیان و علاقه مندان مزایای خریدهای خارجی، اصل خرید از خارج مقرون به صرفه نباشد.

علیرغم اینکه اقتصاددان نیستم اما احساس من این است که تبعات عدم چاپ اسکناس بر فعال نشدن پروژه‌ها و افزایش بیکاری و خطر بحران‌های اجتماعی، بسیار نگران کننده‌تر از چاپ اسکناس و فعال شدن بسیاری از پروژه‌ها و ایجاد اشتغال و امید در میان مردم آن هم در شرایط پساکرونا و وضعیت نامناسب اقتصاد کشور است

عامل مهم دیگر در ایجاد تقاضا، فعال شدن پروژه‌های نیمه تمام و جدید در کشور است. این کار نیاز به تزریق منابع مالی دارد، تزریق منابع مالی هم با توجه به وضعیت فروش نفت باید یا از محل هدایت نقدینگی مردم به سمت تولید باشد یا از طریق چاپ اسکناس.

علیرغم اینکه اقتصاددان نیستم اما احساس من این است که تبعات عدم چاپ اسکناس بر فعال نشدن پروژه‌ها و افزایش بیکاری و خطر بحران‌های اجتماعی، بسیار نگران کننده‌تر از چاپ اسکناس و فعال شدن بسیاری از پروژه‌ها و ایجاد اشتغال و امید در میان مردم آن هم در شرایط پساکرونا و وضعیت نامناسب اقتصاد کشور است.

در بلند مدت هم باید تمرکز را روی تولید فناوری‌های مورد نیاز کشور که به زمان بیشتری برای تولید آنها مورد نیاز است گذاشت، در این زمینه هم ضعف بسیار زیادی در گرفتن تصمیم‌های جدی مدیریتی داریم. کارگشای این زمینه مدیران خود باور و کاربلد هستند که باید به سراغ آنها برویم. روال‌ تصمیم‌گیری در حوزه‌ مدیران میانی بخش‌های دولتی و صنایع برای عقد قراردادهای فناورانه بسیار کند و زمان‌بر است و لازم است مدیران و تصمیم‌سازان ارشد کشور، فکری در این مورد کنند.

همچنین مهم‌ترین عوامل برای تحقق جهش تولید، سرمایه، نیروی انسانی ماهر و توانمند، فناوری، زیرساخت مناسب، تقاضا، تبعات و برنامه است.

* نقش‌آفرینی در تحقق جهش تولید با اجرای ۳۱ طرح فناورانه مهم کشور

فارس: جهاد دانشگاهی در تحقق این هدف می‌تواند چه کمکی می‌تواند داشته باشد؟

طیبی: تلاش کرده‌ایم با شناخت نیازهای فناورانه امروز و فردای یک کشور و تامین منابع مالی برای تولید این فناوری با دانش بومی نقش مهمی برای تولید برای توسعه تولید ایفا کنیم. 

تامین منابع مالی برای تولید ۳۱ طرح فناورانه مهم کشور برای تامین بسیاری از نیازهای فناورانه کشور و مذاکرات نهایی با وزارت نفت، شرکت ایمیدرو و صنعت خودروسازی کشور در حال نهایی شدن است

تامین منابع مالی برای تولید ۳۱ طرح فناورانه مهم کشور که بودجه آنها از محل صندوق توسعه‌ ملی تامین شده است و همچنین پیگیری‌های ما در زمینه عقد قرارداد برای تامین بسیاری از نیازهای فناورانه کشور در حال نتیجه دادن است و خوشبختانه در حال انجام مذاکرات نهایی با وزارت نفت، شرکت ایمیدرو و صنعت خودروسازی کشور هستیم.

* مذاکرات نهایی جهاد دانشگاهی با وزارت نفت، ایمیدرو و خودروسازی

طیبی: وظیفه اصلی جهاد دانشگاهی، تولید فناوری‌های مورد نیاز و تجاری‌سازی آنها است. همچنان که رهبر معظم انقلاب هم همین توقع را از جهاد دانشگاهی دارند.

شرایط برای جهش بسیار بزرگی در توسعه‌ فعالیت‌های فناورانه جهاد دانشگاهی و قراردادهای منعقد شده با سایر سازمان‌ها فراهم شده است و ا‌میداریم اتمام پروژه‌های فناورانه به جهش تولید منجر شود.

*مدل‌های جدید کیت تشخیص کرونا در صف زمان‌بر ارزیابی آزمایشگاه پاستور

فارس: پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران، جهاد دانشگاهی به این مقوله ورود کرد و در زمینه‌های متعددی از جمله تولید کیت تشخیص ویروس کرونا، راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص نمونه ویروس کرونا، تولید ملزومات بهداشتی مقابله با کرونا مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده، راه‌اندازی سامانه‌های خدماتی و تولید واکسن، فعال شد. آخرین اقدامات برای مقابله با کرونا در مجموعه جهاد دانشگاهی چیست؟

طیبی: دانش تولید کیت‌های تشخیص کرونا به روز شده‌اند و مدل‌های جدید کیت در صف بسیار زمان‌بر و خسته کننده ارزیابی توسط آزمایشگاه پاستور هستند. تمرکز جهاد دانشگاهی بر ساخت کیت تشخیص کرونا بوده است و کمی بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، کیت تشخیص کرونا به نام COVIMED در پژوهشکده‌ سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تولید شد و مجوز پاستور را دریافت کرد.

پژوهشگاه رویان در حال اجرای پروژه‌های تحقیقاتی خود با بیمارستان‌های مسیح دانشوری و دکتر شریعتی است. در این تحقیقات برای جلوگیری از صدمه به ریه و درمان صدمات ناشی از ویروس کرونا با استفاده از سلول‌های بنیادی به ‌ویژه سلول‌‌های بنیادی مزانشیمی، تلاش می‌شود. همچنین نمونه‌‌ خون‌هایی که از افراد مشکوک به ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها گرفته می‌‌شود برای تست به پژوهشگاه رویان ارسال می‌شود و این پژوهشگاه در تست و آزمایش نمونه‌های ارسالی مشارکت دارد.

پژوهشگاه ابن سینا هم کماکان در حال رایزنی برای شروع پروژه واکسن است. این پژوهشگاه با توجه به سابقه و تجربه‌ خوب قبلی، در زمینه‌ تولید واکسن ویروس کرونا فعال شده است و پروژه‌ای برای تولید واکسن ویروس کرونا در این پژوهشگاه کلید خورده است. رایزنی‌هایی برای تامین منابع مالی برای پروژه ساخت واکسن ویروس کرونا در پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی در حال انجام است.

در این باره این ویدئو را ببینید:

*راهبردهای کلان ملی برای مقابله با کرونا

فارس: از دید بخشی، فعالیت‌های متعددی در بخش‌های متعدد کشور برای مقابله با ویروس کرونا شکل گرفته و هر مجموعه با تمام توان در این مسیر وارد شده است؛ اما از دید کلان چه راهبردهایی در بحث ملی مقابله با کرونا برای عبور از این مسئله نیاز است؟

 تصمیم سریع مسئولان بهداشتی کشور در شناسایی سازمان‌ها و محققان برتر در تامین منابع برای شروع اجرای پروژه‌های تحقیقاتی به ویژه در زمینه واکسن راهبرد ملی موردنیاز کشور برای مقابله با کرونا و عبور از این مسئله کرونا است

طیبی: به لحاظ بهداشتی همان طور که مسئولان می‌گویند رعایت فاصله‌گذاری و اصول بهداشتی توسط مردم و به لحاظ علمی تصمیم سریع مسئولین بهداشتی کشور در شناسایی سازمان‌ها و محققان برتر در تامین منابع برای شروع اجرای پروژه های تحقیقاتی به ویژه در زمینه واکسن است.

البته باید به ابعاد و تاثیر کرونا در پساکرونا بسیار توجه داشت. محققان علوم انسانی و اجتماعی به کمک متخصصان سایر رشته ها باید به صورت جدی در این زمینه وارد شوند.

به سهم خودمان در پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم و نقطه تمرکز هم ‌باید سامان دادن به وضعیت اقتصادی و حمایت از قشر ضعیف باشد.

*بررسی تصمیم‌ دولت برای عرضه سهام‌ بنگاه‌های دولتی و سهام عدالت

فارس: اخیرا دولت تصمیم‌ گرفته که در دوران رکود و چالش اقتصادی، بخش بزرگی از سهام‌ بنگاه‌های دولتی را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس عرضه کند. درباره پذیره نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله چه نظری دارید؟

 موضوع واگذاری سهام عدالت و تلاش برای عملکرد درست آن در صحنه اقتصاد کشور از جهت بهره‌مندی بهتر سهامداران که عامه مردم کشور هستند بسیار مهم است

طیبی: با توجه به مهم بودن موضوع واگذاری سهام عدالت و تلاش برای عملکرد درست آن در صحنه اقتصاد کشور و بهره‌مندی بهتر سهامداران که عامه مردم کشور عزیزمان هستند، با حضور مسئولان مرتبط و اقتصاددانان در حال برگزاری مجموعه‌ای از همایش‌های تخصصی هستیم تا با به بحث گذاشتن ابعاد مختلف این تصمیم مهم اقتصادی سعی کنیم به صورت کارشناسانه و علمی کمکی در اجرای بهتر آن انجام دهیم، پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی مجری برگزاری این نشست های تخصصی است.

به گزارش فارس، صندوق ETF یا همان صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله مخفف عبارت Exchange Traded Fund است. چندی است دولت قصد دارد که سهام بنگاه‌های خود را در مجموعه‌های مالی، صنایع پالایش نفت و پتروشیمی و صنایع خودروسازی و فلزی در بورس به مردم عرضه کند. دولت هدف این تصمیم خود را مردمی کردن اقتصاد و فراهم کردن امکان دسترسی مردم کشور به بازار سرمایه اعلام کرده است؛ اما اقتصاد‌دان‌ها و کارشناسان اقتصادی در این باره نظرات متفاوتی دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول