اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  کتاب

همکاری موزه چستربیتی با کاخ گلستان برای سامان‌دهی نسخه‌های خطی ایرانی

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: با امضای تفاهم‌نامه میان موزه چستربیتی و کاخ گلستان، تجربیات این دو مجموعه فرهنگی تاریخی به اشتراک گذاشته می‌شود.

همکاری موزه چستربیتی با کاخ گلستان برای سامان‌دهی نسخه‌های خطی ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس، آفرین امامی با اعلام خبرهمکاری موزه چستربیتی با کاخ گلستان گفت: با برگزاری ویدئوکنفرانس با فیونولا کروک مدیر کتابخانه چستربیتی و مویا کری موزه‌دار آثار هنری اسلامی موزه چستربیتی دوبلین، مسائل پیرامون پیش‌نویس تفاهم‌نامه فی‌مابین دو موزه کاخ گلستان و چستربیتی دوبلین و همکاری‌های فرهنگی مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: این ویدئوکنفرانس با پیگیری مسعود اسلامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین برگزار شده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: فیونولا کروک مدیر کتابخانه چستربیتی همکاری با کاخ گلستان را مورد تأکید قرار داده و برای مشارکت در زمینهٔ تبادل تجربیات، اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: مفاد پیش‌نویس این تفاهم‌نامه شامل نسخه خطی خاوران نامه بوده است، هم‌اکنون 645 صفحه از این کتاب در کاخ گلستان موجود و باقی آن حدود 50 برگ به شکل پراکنده در سایر موزه‌ها و مؤسسات دنیا و 10 برگ نیز از این نسخه خطی در اختیار کتابخانه موزه چستربیتی قرار دارد.

امامی عنوان کرد: در این ویدئوکنفرانس مقرر شد که این کتابخانه لیست کاملی از اوراق پراکنده نسخه خطی خاوران‌نامه را تهیه کند. امیدواریم پژوهش کاملی بر روی این اثر انجام و نتیجه آن در سمیناری بین‌المللی ارائه و در نهایت منجر به چاپ کامل نسخه شود.

وی گفت: موضوع آثار بایسنقری به‌عنوان زمینه مناسب برای همکاری دو موزه با توجه به وجود سه نسخه قطعی و یک اثر منتسب به بایسنقرمیرزا در کتابخانه چستربیتی و وجود شاهنامه بایسنقری، یک نسخه کلیله‌ودمنه منسوب به او در کتابخانه کاخ گلستان مطرح شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: دو طرف توافق کردند که کتابخانه موزه چستربیتی با مؤسسات بین‌المللی مکاتبه و لیستی از آثار مرتبط با این مجموعه میراث جهانی تهیه کند و کاخ گلستان نیز با مؤسسات، ارگان‌ها و موزه‌های ایرانی ارتباط لازم را برقرار و لیستی در این زمینه آماده کند و زمینه لازم برای انجام پژوهشی جامع در این موضوع فراهم و سمینار تخصصی در این زمینه برگزار شود.

وی افزود: هر دو طرف امیدوار هستند که پس از این مرحله نمایشگاه بزرگی از آثار بایسنقری برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول