اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

افزایش 3 برابری واردات گاز ترکیه از آمریکا/ واردات از ایران 33 درصد کاهش یافت

آمار سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه نشان می‌دهد واردات گاز این کشور از آمریکا نسبت به سال گذشته سه برابر شده و از ایران و روسیه کاهش چشمگیری داشته است.

افزایش 3 برابری واردات گاز ترکیه از آمریکا/ واردات از ایران 33 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از دیلی صاباح، ماه مارس و برای نخستین بار واردات ال ان جی ترکیه از میزان واردات گاز طبیعی این کشور توسط خط لوله بیشتر شد.

سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه گزارش داد که این کشور در این مدت ۲.۰۶ میلیارد متر مکعب ال ان جی وارد کرد که معادل 52.5 درصد کل واردات گاز ترکیه بوده است.

افزایش واردات ال ان جی توسط ترکیه در ادامه توسعه ظرفیت زیرساخت‌های این کشور برای استفاده از این نوع گاز انجام شده است.

در واقع با توجه به اینکه قیمت ال ان جی در بازار جهانی به خاطر شکل گیری مازاد عرضه، کاهش چشمگیری داشته دولت ترکیه در تلاش است تا بیشترین استفاده را از این فرصت برده و تا می تواند ال ان جی وارد کند. در عین حال ترکیه واردات گاز طبیعی از طریق خط لوله را به حداقل رسانده است.

این کشور در ماه مارس ۳.۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۲ درصد کاهش داشته است.

بنا به گفته سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی در ترکیه اصلی‌ترین تامین کنندگان ال‌جی این کشور در ماه مارس قطر و آمریکا بودند به گونه ای که آنکارا ۷۸۶ میلیون متر مکعب ال ان جی از قطر و ۳۷۰ میلیون مترمکعب ال‌جی از آمریکا در ماه مارس وارد کرده است.

در واقع ترکیه واردات انرژی از آمریکا را نسبت به سال گذشته سه برابر کرده است. این کشور همچنین باقیمانده نیاز خود به ال‌جی را از الجزایر، نیجریه، کامرون، و مصر تامین کرده است.

ترکیه در ماه مارس ۱.۸۷ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله وارد کرد که ۹۲۴ میلیون مترمکعب از آذربایجان ۵۵۷ میلیون متر مکعب از ایران و ۳۸۹ میلیون متر مکعب از روسیه بوده است.

کلونی نشان می دهد ترکیه واردات گاز طبیعی از روسیه را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۲ درصد کاهش داده و از ایران هم ۳۳ درصد پایین آورده است.

آلپ آرسلان بایراکتار، معاون وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه می گوید این کشور در سال ۲۰۱۹ معادل ۲۸ درصد از نیاز خود به گاز را از طریق واردات انرژی تامین کرده است.

این مقام ترک گفت: پیش بینی می‌شود که طی سال ۲۰۲۰ نیز حداقل یک سوم از نیاز ترکیه به گاز از طریق واردات انرژی تامین شود.

وی تاکید کرد ۴۴% واردات گاز این کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری ال ان جی بوده است اما برای ماههای باقیمانده از سال ۲۰۲۰ این نسبت کمتر خواهد شد.

بایراکتار گفت ۴۰ درصد از واردات ال جی در چهار ماهه نخست سال جاری از آمریکا انجام شده و این اقدام در راستای هدف گذاری رساندن حجم مبادلات بین دو کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال انجام شده است.

شیوع ویروس کرونا و گذر از فصل سرما به کاهش تقاضا برای گاز در بازار جهانی منجر شده و همین امر قیمت این حامل انرژی را همانند نفت به میزان قابل توجهی کاهش داده است. نه تنها ترکیه بلکه بسیاری دیگر از کشورها نیز تلاش می کنند از فرصت پیش آمده برای واردات هر چه بیشتر حامل های سوخت با حداقل قیمت استفاده کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول