اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

طرح شفافیت آرای نمایندگان با ۱۷۰ امضا در مجلس یازدهم کلید خورد+متن

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از تدوین طرح شفافیت آرای نمایندگان و انتشار مشروح مذاکرات کمیسیون‌ها با امضای ۱۷۰نفر از نمایندگان خبر داد.

طرح شفافیت آرای نمایندگان با ۱۷۰ امضا در مجلس یازدهم کلید خورد+متن

روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در مورد طرحی که برخی نمایندگان مجلس برای شفافیت آرای نمایندگان در دست دارند، اظهار داشت: طرحی تهیه شد که اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس است تا رای تک تک نمایندگان در مواردی که رای گیری مخفی نیست بصورت موافق، مخالف و ممتنع بر روی سایت مجلس درج شود.

وی ادامه داد: طبق این طرح رای گیری و مشروح مذاکرات در کمیسیون‌ها هم قابل انتشار می‌َ‌شود.

به گزارش فارس، متن طرح شفافیت آرای نمایندگان به امضای بیش از ۱۷۰ نماینده رسیده و احمد امیرآبادی فراهانی، روح الله ایزدخواه، مجتبی توانگر، حسینعلی حاجی دلیگانی، ابراهیم رضایی، علیرضا زاکانی، مالک شریعتی، ابوالفضل عمویی، روح الله متفکر آزاد،‌ الیاس نادران و روح الله نجابت از طراحان آن هستند.

متن طرح را در ذیل بخوانید:

مقدمه توجیهی

با عنایت به منطق قانون اساسی به ویژه اصل ۶۹ و رویه تصویب اصول آن در مشروح مذاکرات تصویب قانون اساسی در خبرگان سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۶۸ و تجارب موفق جهانی درباره شفافیت و با عنایت به اینکه عملکرد و رای وکیل نمی‌تواند از موکل پنهان باشد و با توجه به مطالبه عمومی مردم و تعهد اکثر نمایندگان مجلس یازدهم به مردم برای پیگیری موضوع و به دلیل نقش مهم شفافیت در مبارزه با فساد و ویژه خواری و نظر به اینکه پیش از استفاده از سیستم الکترونیکی آرای نمایندگان در جلسات علنی شفاف بوده است. ماده واحده زیر تقدیم مجلس می‌شود.

ماده واحده

تغییرات زیر در متن قانون آئین‌نامه داخلی مجلس اعمال می‌شود:

۱. تبصره زیر در ماده ۵ اضافه می‌شود:

تبصره ۳ – نماینده رسانه ملی با رعایت شرایط مندرج در این ماده اجازه حضور و تهیه گزارش از جلسات کمیسیون‌های مجلس را خواهند داشت.

۲. در ماده ۶۴ پس از عبارت «به اطلاع نمایندگان» کلمه «و مردم» اضافه می‌شود.

۳. در ماده ۱۱۹ تبصره زیر اضافه می‌شود:

تبصره – هیات رئیسه مجلس موظف است در پایان هر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آرای هر یک از نمایندگان را – به جز مصادیق بند۳ ماده ۱۱۸ – به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارک در سامانه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی به طور شفاف اعلام کند. به نحوی که مشاهده و داده پردازی آن برای آحاد ملت امکانپذیر باشد. گزارش حضور، غیاب، تاخیر و نیز ماموریت‌های داخلی و خارجی تمام نمایندگان نیز باید هر ماه توسط هیات رئیسه مجلس به طور شفاف در سامانه مذکور اطلاع رسانی شود.

۴. در ماده ۱۲۰ عبارت «هر یک از روش‌های دیگر اخذ رای» جایگزین عبارت «استفاده از دستگاه الکترونیکی یا قیام و قعود» می‌گردد.

۵. بند ۳ در ماده ۱۲۲ حذف می‌شود.

۶. تبصره ذیل در ماده ۱۲۲ اضافه می‌شود:

تبصره – در مواردی که حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان درخواست رای گیری مخفی با ورقه دهند ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رای گیری می‌شود و در صورت تصویب در اصل مورد درخواست رای گیری مخفی ورقه انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول