اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

تولد مردی که هیمنه آمریکا را در هم شکست+ عکس

جشن تولد ۵۷ سالگی شهید نادر مهدوی در روستای بحیری شهرستان دشتی برگزار شد.

تولد مردی که هیمنه آمریکا را در هم شکست+ عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، مراسم جشن تولد ۵۷ سالگی شهید نادر مهدوی با حضور فرزند و برادرش و جمعی از مردم روستای بحیری بر سر مزار این شهید در شهرستان دشتی برگزار شد.

شهید مهدوی که بود؟

شهید مهدوی به‌عنوان فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار، از زمان ورود آمریکایی‌ها به خلیج‌فارس تا زمان شهادت، لحظه‌ای از نبرد بی‌امان با این جنایتکاران نیاسود و تمام توان و استعداد خود را در این راه به کاربست. او طی این مدت، عملیات بسیاری را علیه آمریکایی‌های متجاوز ترتیب داد.

 

در تیرماه سال 1366 که اولین کاروان از نفت‌کش‌های کویتی با پرچم آمریکا (نفت‌کش کویتی اَلرَّخاء بانام مبدّل بریجتون) و اسکورت کامل نظامی توسّط ناوگان جنگی این کشور با تبلیغات رسانه‌ای گسترده به راه افتاد، در فاصله 13 مایلی غرب جزیره فارسی، در اثر برخورد با مین‌های کار گذاشته‌شده توسّط سردار شهید مهدوی ویارانش، منفجر شد به‌طوری‌که حفره‌ای به بزرگی 43 متر مربّع در بدنه آن ایجاد گردید. پس از اقدام دلیرانه سردار شهید مهدوی و هم‌رزمانش در انفجار کشتی بریجتون، به‌پاس قدردانی از این عزیزان، به دیدار با حضرت امام نائل شدند.

در عصر روز 1366/07/16 سردار شهید نادر مهدوی همراه با تنی چند از هم‌رزمانش، جهت انجام گشت زنی و حفاظت از آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، با استفاده از دو فروند قایق تندرو توپ‌دار و یک فروند ناوچه به سمت جزیره فارسی حرکت می‌کنند. پس از اقامه نماز مغرب در جزیره فارسی، موردتهاجم نیروهای آمریکایی قرار می‌گیرند.

 

نیروهای آمریکایی با چند فروند بالگرد بزرگ کبرا به نام MS6 به ناوگروه حمله کرده و رادار پایگاه فرماندهی را منهدم می‌کنند که ارتباط ناوگروه با مرکز به‌کلی قطع می‌شود. پس از پانزده دقیقه درگیری شدید، با استفاده از یک فروند موشک استینگر، یکی از این بالگردها را منفجر می‌سازد. بااین‌وجود تنها ناوچه طارق که سردار شهید مهدوی بر آن سوار بود، سالم مانده بود و دو قایق دیگر هدف قرارگرفته و در آتش می‌سوختند. نادر می‌توانست به‌سلامت از میدان بگریزد اما با رشادت و مردانگی تمام در پی گرفتن زخمی‌ها و پیکرهای مطهّر شهدا از آب برمی‌آید. آن‌ها با همه توان سعی می‌کردند که اجازه ندهند تا بالگردهای آمریکایی به‌طرف آن‌ها نزدیک شوند اما کار سختی بود زیرا این بالگردها بسیار کم‌صدا بودند و موقعیت‌یابی آن‌ها در آسمان بسیار مشکل بود. نادر مهدوی و بیژن گرد و چهار نفر دیگر پس از بیست دقیقه رزم جانانه و مردانه، زنده به چنگال دشمن می‌افتند. 

بالأخره پس از گذشت شش روز، پیکرهای مطهر شهدا و اسرا از مسقط پایتخت کشور سلطان‌نشین عمان تحویل گرفته شد و از مرز هوایی وارد فرودگاه مهرآباد تهران گردید. 

 

 

هنگامی‌که جنازه مطهرش به خاک پاک میهن رسید، دست‌ها و پاهایش به‌صورت خیلی محکم بسته‌شده بود و نشان می‌داد که دشمن، حتّی از جسم بی‌جان این سردار شهید نیز می‌ترسید. نادر بر عرشه ناو جنگی یو. اس. اس. چندلر آماج شکنجه‌های وحشیانه دشمن قرار می‌گیرد و سینه‌اش با میخ‌های بلند آهنین سوراخ می‌شود و بدین ترتیب مظلومانه به شهادت می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول