اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

قتل رومینا، کشتار خانواده: جلوی هردو را باید گرفت

غیرت جاهلی صورت تحریف یافته غیرت ذاتی انسانی است که به دلیل نداشتن آموزش و عقلانیت کافی منجر به رفتارهای افراطی و غلط میشود. دین اسلام با صحه گذاشتن به میل و نیاز فطری انسانی، الگو و راهکار درست غیرت ورزی را نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، عزیز نجف پور در یادداشتی نوشت: در قتل رومینا چند محور را باید از هم تمییز داد: 1- غیرت جاهلی 2- غیرت دینی 3- بی غیرتی.
غیرت امری ذاتی برای انسان است. غیرت ورزی انسان به خانواده اش به نوعی تلاش برای حفظ حریم خانواده از گزندها و آسیب ها و فروپاشی هاست. خانواده هویت بخش و حافظ و راهنمای فرد برای زیست فردی و اجتماعی است. پس بی غیرتی زمینه ساز اضمحلال خانواده و متعاقبا بروز بحرانهای فردی و اجتماعی است. با فروپاشی خانواده ها رومیناها قربانی خواهند شد... تجربه غرب در نفی غیرت و ترویج بی غیرتی و فروپاشی خانواده و اضمحلال فرد و جامعه، پیش روی دیدگان ماست.
دین هم این میل و نیاز ذاتی انسانی را به خوبی تبیین کرده و حد و حدود و احکام آن را مشخص نموده است. چرا که دین به دنبال صلاح و فلاح فردی و اجتماعی انسان است و از این رو به حفظ حریم خانواده توجه جدی دارد.
غیرت جاهلی صورت تحریف یافته غیرت ذاتی انسانی است که به دلیل نداشتن آموزش و عقلانیت کافی منجر به رفتارهای افراطی و غلط میشود. اعراب جاهلی هم حسب آن نیاز و میل انسانی غیور بودند ولی الگو و راه غیرت ورزی را در زنده به گور کردن دختران میدیدند. دین اسلام با صحه گذاشتن به میل و نیاز فطری انسانی، الگو و راهکار درست غیرت ورزی را نشان داده است.
چند روزی از قتل رومینا می گذرد. واقعیت این است که پدر رومینا دچار غیرت جاهلی است. برخی از بی غیرتان عالم هم اشتباه این مرد جاهل را بهانه کرده و به میل فطری انسانی حمله کرده اند و مدافع بی غیرتی شده اند. در حالی که در مقابل غیرت جاهلی باید غیرت دینی را توسعه داد نه بی غیرتی را. حال پرسش این است که ما برای آموزش و توسعه غیرت دینی چه کرده ایم؟ دستگاههای فرهنگی و آموزشی ما برای آموزش غیرت دینی و مهارت افزایی مردم در مواجهه با مسائل ناموسی چه کرده اند؟ نظام مشاوره کشور و رسانه ها و قوه قضائیه و ... میتوانند در این باب دو صفحه برنامه آموزشی به ما گزارش  بدهند؟ متعاقبا اینکه چه کسانی در طی سالها با هجمه به دین و غیرت دینی فرآیند آموزش غیرت ورزی دینی را مختل کرده اند؟ آیا مقداری از تقصیر این پدر جاهل را نباید در کسانی جستجو کرد که مانع از آموزش درست این مرد شده اند؟
کم کاری نهادهای رسمی در آموزش که مشخص است و باید که بازخواست شوند. مروجان بی غیرتی و مانعان آموزش صحیح غیرت ورزی دینی هم در جامعه ما مشخص هستند... این مروجان در چند دسته قرار میگیرند. اول کسانی که مستقیما به دین و رفتارهای دینی و شرعی هجمه میکنند. دوم کسانی که زیرساختهای رفتارهای بی دینی و غیر شرعی را ایجاد میکنند. مثلا اینستاگرام زیرساخت توسعه بی دینی در جامعه ماست. عاملان حفظ و توسعه این پلت فوروم هم مشخص هستند. باید یقه ایشان را هم گرفت.
باید جلوی قتل رومیناها را گرفت، ولی برای این مهم نباید خانواده را کشتار کرد. کسانی که به بهانه قتل رومینا به جنگ غیرت اصیل انسانی که مقوم نهاد خانواده است رفته اند، دارند خانواده را سلاخی میکنند.
تنها راه حل مشکلات فوق هم آموزش و ترویج غیرت دینی است و لاغیر...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول