اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

چگونه هوش هیجانی را در رزومه خود نشان می‌دهید و اهمیت آن چیست؟

امروزه هوش هیجانی به موضوع مهمی در حوزه استخدام تبدیل شده است. به‌خصوص که کارفرمایان به دنبال کارجویانی هستند که نه تنها مهارتهای تخصصی مرتبط با شغل را دارند ، بلکه از مهارت درک، برقراری ارتباط و همکاری تیمی نیز برخوردارند.

چگونه هوش هیجانی را در رزومه خود نشان می‌دهید و اهمیت آن چیست؟

همزمان با این موضوع که تنوع و گوناگونی، پیشرفت اجتماعی و پایداری و ثبات به اهداف مهمی برای شرکت‌ها تبدیل می‌شوند، شواهد زیادی نیز وجود دارد که نشان می‌دهند کارجویان تمایل دارند بر روی مهارت هوش هیجانی خود تاکید بیشتری داشته باشند. در این رزومه به شما خواهیم گفت که چطور هنگام ساخت رزومه بتوانید مهارت‌های هوش هیجانی‌تان را منعکس کنید.

هوش هیجانی چیست؟

قبل از اینکه متخصصان حتی بتوانند در مورد هوش هیجانی شما نظر بدهند یا آن را بهبود ببخشند، بسیاری از افراد باید بدانند که این اصطلاح در واقع به چه معنی است.  با وجود این که اکثر مردم درک می‌کنند که احساسات چیست و هوش چیست اما مفهوم هوش هیجانی کمی پیچیده‌تر است.

مشابه IQ ( ضریب هوشی)، هوش هیجانی (که با عنوان EQ نیز شناخته می شود) به توانایی فرد در برخورد مناسب با تک تک اشخاص و احساسات آنها اشاره دارد. به طور خاص EQ توانایی فرد را در درک ، مدیریت و استدلال همراه با احساسات بیان می‌کند. این امر به ویژه در محیط‌های کاری‌ حائز اهمیت است که انتظار می رود که فرد به‌صورت حرفه‌ای در پروژه‌های تیمی کار کند، دیگران را مدیریت کند یا نیازهای مصرف‌کنندگان را با حساسیت شناسایی کند.

چگونه رزومه کاری شما می تواند جزئیات هوش هیجانی‌تان را بیان کند؟

اگر به دنبال شغلی هستید که نیاز به مهارت‌های ارتباطی، توانایی کار تیمی یا مدیریت دیگران را دارد، احتمالاً مجبور خواهید بود که هوش هیجانی خود را در قالب رزومه به نمایش بگذارید.

با این وجود، فقط بیان ساده این‌که شما هوش هیجانی بالایی دارید یا یک «ارتباط برقرارکننده عالی» هستید ممکن است برای تحت تأثیر قراردادن کارفرمایان بالقوه کافی نباشد. قبل از این کار می‌توانید یک تست هوش هیجانی بدهید و باتوجه به نتایج آن و روش‌هایی که در زیر به آن اشاره شده است، رزومه‌تان را تکمیل کنید:

برجسته‌کردن حس ادراک و آگاهی

اگر می‌خواهید نشان دهید که در درک احساسات چقدر عالی هستید، می‌توانید به دستاوردهای خاص در حرفه خود، زمانی‌که از این مهارت استفاده کردید و موفق شدید اشاره کنید. به عنوان مثال، اگر تا به حال در مورد مصرف‌کنندگان تحقیق کرده‌اید یا باعث پیشرفت و بهبود در محل کار شده‌اید به طوری که رضایتمندی کارکنان را کمی تغییر داده است، می‌توانید اظهار کنید که شما در واقع می‌توانید نشانه‌های احساسی و عاطفی را دریابید و قبل از این که این موارد باعث ایجاد مشکلات در یک شرکت شوند، برخورد مناسب با آنها داشته باشید.

نشان‌دادن مدیریت احساسی و عاطفی

برجسته‌کردن این واقعیت که می‌توانید احساسات خود را مدیریت کنید چیزی بیش از گفتن این است که «من می‌توانم احساسات خود را تحت کنترل داشته باشم.» درعوض، باید در رزومه نشان دهید که چگونه توانسته‌اید در گذشته استرس را کاهش داده و واکنش مناسب در مقابل شرایط دشوار احساسی داشته باشید، چگونه توانسته‌اید انواع ضرب‌الاجل‌ها را مدیریت کرده و در زمان مقرر به انجام برسانید، چگونه توانسته‌اید بهره وری را با درصد مشخصی بهبود ببخشید یا به سهمیه مشخص شده فروش برسید.

همه این موارد ممکن است در ابتدا خیلی احساسی  و عاطفی به نظر نیایند، اما همه آنها به سناریوهای پراسترس مرتبط هستند و توانایی شما برای حفظ خونسردی در شرایط خاص را نشان می‌دهند.

 

آیا شما احساسات را درک می‌کنید؟

درک احساسات ممکن است یک مورد احمقانه به نظر برسد که بخواهید آن را در رزومه کاری بیاورید، به‌خصوص که درک احساسات یک ویژگی ذاتی در انسان است. با این حال، کارفرمایان ممکن است علاقه‌مند باشند بدانند که توانایی درک عاطفی شما چقدر است. اگرچه این بخش از EQ معمولاً در طی مصاحبه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد، ولی شما می‌توانید توانایی خود در درک عاطفی را از طریق مهارت‌های شغلی خاصی که در گذشته در این زمینه استفاده کرده‌اید، نشان دهید.

اگر درگیر ابتکارات حل‌و‌فصل مناقشه هستید، روی بخش منابع انسانی یا کسانی که مسئولیت اخراج دیگر کارمندان را به عهده گرفته‌اند تمرکز کنید، مطمئناً می‌توانید متوجه توانایی خود در درک عاطفی شوید.

 

از  انواع تست شخصیت کمک بگیرید

اگر سابقه شغلی چندانی ندارید، یا چنین موقعیت‌هایی را سخت به‌یاد می‌آورید، می‌توانید از این تست‌های خودشناسی که شخصیت، هوش هیجانی و بسیار از جنبه‌های رفتاری شما را ارزیابی می‌کنند کمک بگیرید و از نتایج آن برای نوشتن رزومه خود استفاده کنید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول