اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

تعامل رسانه ملی با جامعه مدنی عامل رشد و کارآمدی آن است

یک کارشناس مسائل رسانه تعامل رسانه با جامعه مدنی را عامل رشد کارامدی سازمان دانست و گفت: رسانه ملی هیچ وقت ابژه دانشگاه برای تحلیل‌های اقتصادی، اجتماعی و محتوایی نبوده است.

تعامل رسانه ملی با جامعه مدنی عامل رشد و کارآمدی آن است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس،  میلاد دخانچی کارشناس حوزه رسانه و برنامه ساز تلویزیون در ادامه سلسلسه نشست‌های کارگاه تجربه مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام که با حضور سیاستگزاران،کارگزاران و مدیران، پیشکسوتان و صاحبان ایده برگزار می‌شود، ضمن جریان شناسی نگاه منفعلانه دینی در تاریخ تشیع بیان داشت: با شکل گیری دنیای مدرن، این نگاه، به ارائه برنامه ای برای اداره جامعه متناسب با اقتضائات جدید نپرداخته است لذا ایده ای نیز برای اداره رسانه شکل نگرفت و سیاست "حفظ وضع موجود" دنبال شد.

دخانچی در ادامه وظیفه حکومت دینی را کشف استعدادهای انسانی و جلوگیری از انحصار دانست و افزود: از آنجا که عرصه فرهنگ بسیار آسیب پذیر است، حکمران می تواند ارزشهای فرهنگی خود را به صورت انحصاری پمپاژ و منتشر کند.

این کارشناس رسانه، در نقد وضعیت فعلی رسانه ملی، حجم زیاد کارمندان غیرحرفه‌ای را از جمله مشکلات رسانه ملی دانست و گفت: این مساله با ایده هایی چون بازخرید و غیره، باید یک بار برای همیشه حل شود.

دخانچی سپس تعدیل یا تعطیل کردن تعداد شبکه های ناکارامد برون مرزی را سبب کاهش هزینه‌های مالی سازمان دانست و برای جایگزینی آنها گفت: باید رسانه ملی چند production unit نظیر بخش مستند داشته باشد تا بتواند تولیدات خاص خود را در شبکه های مختلف ماهواره ای پخش کند. همچنین می توانیم با یک social media unit  به تولید و انتشار اخبار داخلی در خارج اقدام کنیم.

وی افزود: اندازه سازمان در زمان آقای ضرغامی بزرگ شد و متاسفانه آقای علی عسگری هم به توسعه شبکه ها ادامه داد. این هزینه ها باید کاهش یابد. این را هم بدانیم که با تعداد محدودی شبکه اما  با کیفیت و سرحال، می توان با شبکه های خارجی رقابت کرد.

دخانچی با اشاره به اینکه باید شبکه های فرعی ناکارامد تعطیل شود و رسانه ملی نیازمند تعداد محدودی شبکه کارامد و قوی است، گفت: با حذف برخی شبکه ها نظیر شبکه مستند و ایجاد باکس های ویژه در سایر شبکه ها، می توان از تولیدات محتوایی آنها حمایت کرد. به این ترتیب هزینه شبکه داری کم و به کیفیت محتواها اضافه می شود. رسانه ملی باید تمرکز را بر کیفیت  قرار دهد.

دخانچی ضمن انتقاد به اینکه  رسانه ملی نیروی شبکه ای نداشته و افراد تهیه کننده حافظه تاریخی شبکه را ندارند بیان داشت: باید در هر شبکه تعدادی نیروی خلاق داشته باشیم به طوری که هویت سازمانی شبکه ای و حس تعلق خاطر به آن شبکه را داشته باشند. استخدام های کوتاه مدت افراد خلاق برنامه ساز، لازم است.

وی افزود: الان در شبکه ها، برنامه ها پروژه ای بسته می شوند و تهیه کننده ها فقط دنبال کاهش هزینه های کار و افزایش سود شخصی خود هستتد. چرا سازمان تهیه کنندگان خلاق را در کوتاه مدت استخدام نمی کند تا سود کار به عده‌ای خاص نرسد؟ سایر عوامل تولید نظیر دکور و غیره نیز باید تیم هایی در اختیار سازمان باشند.

این کارشناس مسائل رسانه افزود: الان هیچ تهیه کننده‌ای به رسانه ملی تعلق ندارد و فقط افراد دنبال منافع شخصی خود هستند. در انتخاب تهیه کنندگان رانت وجود دارد. باید رانت های اقتصادی را کم کرد تا افراد با انگیزه فرهنگی به کار وصل شوند.

 دخانچی در ادامه افزود: تلویویزن ملی، سخنگوی حاکمیت ملی نیست! بلکه باید صدای مردم را به حاکمیت و صدای حاکمیت را به مردم برساند. اگر لازم باشد باید خیلی از نهادها را بخاطر مردم نقد کرد و این نقد باید نرم و هنجار شود.

وی گفت: رسانه باید منتقد مسئولان باشد و نه پوشاننده خطایشان. رسانه ملی با اینکه از صندوق ملی تامین می شود، اما بخش خصوصی باز آنتن اصلی را خریده است و این اشتباه است. باید رسانه در اختیار ملت باشد. ضمن اینکه این حجم از سریال سازی مناسب نیست، و باید برنامه های گفتگومحور قوی و خلاق برای انتقاد سازنده و پیش برنده ساخت.

این مجری و تهیه کننده، تنها راه اصلاح سازمان را اصلاح ساختاری دانست و گفت: با ورود بچه های مذهبی و کمی آشنا با کار فرهنگی، کار سازمان، سامان نمی یابد. ما باید شاخص های مشخصی برای اصلاح رسانه داشته باشیم. هنوز همتی برای اصلاح وجود ندارد. هنوز تصمیم و اراده ای برای اصلاحات ساختاری وجود ندارد.

وی ضمن نقد روند مدیریتی روسای گذشته سازمان گفت: ما بسته به اینکه به چه کسی پاسخگو هستیم، معیارهای خودمان را می سازیم.  هیچ وقت از مدیر سازمان درخواست نشده که برنامه‌اش را برای مطالبات حاکمیت اعلام کند و در ازای سرمایه و پولی که در اختیار دارد، براساس معیارهای مشخص پاسخگو باشد.

دخانچی گفت: نه معیارهای ارزیابی، نه مخاطب، نه بازار، نه جامعه مدنی و نه انتظارات فرهنگی رهبر مد نظر ایشان نیست، بلکه معیار این است که چندبار به سفارش ها "چشم" بگویند. در این میان علایق شخصی مدیران سازمان مسیرسازمان را مشخص کرده است، نظیر آنکه در زمان آقای ضرغامی به دلیل سابقه سینمایی ایشان، سازمان به سمت ساخت تله فیلم رفت. تلویزیون در حال باج دادن به نهادهای قدرت برای برنامه سازی است. جالب اینکه در انتهای هر برنامه نمایشی و یا مناسبت خاصی، پرونده رضایت مردمی  با چند مصاحبه گل و بلبلی، بسته می‌شود.

وی تعامل رسانه با جامعه مدنی را عامل رشد کارامدی سازمان دانست و گفت: رسانه ملی هیچ وقت ابژه دانشگاه برای تحلیل‌های اقتصادی، اجتماعی و محتوایی نبوده است. رسانه وقتی ابژه مطالعه شود، مطالباتش معنی دار و متقن می‌گردد و صدای جامعه مدنی  به سمت بالا می رود و به مرور کارآمد می شود. دانشگاه ها بیشتر در متون قبلی گذشته گیر کرده اند و رسانه هم یک بار پاسخگو نبوده است.

 دخانچی مسیر اصلاح رسانه ملی را مسیری تدریجی دانست و گفت: باید یک قوه عاقله ای (در قالب یک تیم منسجم)، همیشه در کنار فرد مجری که رئیس سازمان است باشد تا آن قوه به وی مشاوره دهد و مسائل کوچک تبدیل به دعوای امنیتی نگردد. با توجه به شرایط می توان مسیر پلکانی برای تغییر در سازمان ایجاد کرد. اما متاسفانه الان رسانه ملی پلکانی به سمت سقوط است؛ به طوری که رسانه ملی الان در دست برخی نهادهای خاص  و شرکت های سرمایه داری قرار گرفته و ترویج کننده سبک زندگی آمریکایی شده است. باید در یک مسیر آرام به سمت کارایی شبکه ها اقدام کرد.

دخانچی در نقد رقابت های بین شبکه ای در تولید برنامه گفت: مدیران سازمان دنبال برنامه جذاب اند تا با سایر برنامه ها و شبکه ها رقابت کنند. باید مدیران ایده جدید و سرخط به برنامه سازان دهند. مدیران خوب کسانی هستند که بتوانند رابط تهیه کنندگان و مدیران عالی باشند و زبان مفاهمه با برنامه سازان را داشته باشند.

وی افزود:‌ این مدیران باید کاریزمای ارتباط با برنامه سازان را داشته باشند. متاسفانه الان خود مدیران، ایده های رسانه ای ندارند. مدیران کلاسیک گذشته، الان غالبا ایده ایجابی در سطح گفتمان ندارند و حداقل می توانند رابطه خوبی با برنامه ساز ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل رسانه گفت:‌اکنون در سازمان برخی مدیران پا به سن گذشته ایده هایشان تمام شده و اغلب جوان ها هم به دلیل ضعف تئوریک و یک شبه آمدن، بدون ایده ایجابی اند و برای اینکه در جمع ها قدرت حضور داشته باشند، فرمالیست شده و فقط دنبال جذابیت اند.

دخانچی تعامل مدیر و برنامه ساز را سبب کیفیت تولیدات دانست و گفت: حالت ایده آل آن است که برنامه در دیالکتیک بین برنامه ساز و مدیران شکل گیرد. اگر مدیران خود ایده داشته باشند می توانند عوامل تولید را به کار گیرند،آن وقت عوامل تولید ولو با داشتن ایده های خود، در جایگاه تعریف شده مدیران نقش بازی می کنند. در حوزه طنز نظیر خندوانه و دورهمی نمونه موفق این رابطه شکل گرفته است. تلویزیون فقط در حوزه طنز این سرمایه گذاری بلند مدت را برای رشد عوامل تولید انجام داده، اما در حوزه علوم انسانی این اجازه داه نشده که این عوامل رشد کنند تا برنامه های قوی پر بیننده شکل گیرد.

دخانچی ضمن نقد بی توجهی به برنامه‌های اندیشه ساز در رسانه ملی گفت: متاسفانه در علوم انسانی چون بینش وجود دارد، مخالفت های سازمانی شکل می گیرد. فربه شدن طنز اتفاقی نبوده، بخاطر سرمایه گذاری سازمان بوده است. اما در سایر حوزه ها این سرمایه گذاری انجام نشد. از جایی که برنامه ساز شروع به ساخت گفتمان بینشی کند، به دلیل آنکه خود مدیران ایده ایجابی ندارند، مخالفت ها شروع می شود.

وی گفت: بخاطر این مشکلات و مخالفت ها، برخی برنامه سازان از ایده های بینشی به سمت اقتصاد بازار و برنامه سازی تجاری- سرگرمی متمایل می شوند و برخی دیگر هم دیگر نمی سازند. برخی مدیران به دنبال جذابیت اند تا پست سازمانی بگیرند و از این رو با نیروهای اندیشه ای برخورد ابزاری می کنند.

دخانچی اظهار داشت: وقتی سیاستگذاران بالاسری همسو با ایده برنامه ساز نباشد، و هر یک به دنبال سو استفاده و استفاده ابزاری از یکدیگر باشد، پروژه های برنامه سازی عقیم می شود. باید برنامه ساز و مدیر به یک سطح هماهنگی تئوریک برسند و  در طول کار همیشه به آن توافقات ارجاع داده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول