اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

انسان ها «منابع» نیستند: ویروس کرونا نشان داد که چرا باید بازار کار را دمکراتیزه کنیم

بیشتر سرمایه گذاران سرمایه ها نه اهمیتی به کرامت سرمایه گذاران نیروی کار ما می دهند و نه نسبت به مبارزه با فجایع زیست محیطی تمایلی دارند. گزینه دیگری هم وجود دارد. با موسسات دمکراتیک، غیر کالایی کردن کار، توقف رفتار کردن با انسان ها به عنوان منابع ما می توانیم با یکدیگر بر پایداری حیات بر روی این سیاره تمرکز کنیم.

انسان ها «منابع» نیستند: ویروس کرونا نشان داد که چرا باید بازار کار را دمکراتیزه کنیم

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: انسان های مزدبگیر چیزی بسیار بیشتر از «منابع» صرف هستند. این یکی از درس های اساسی است که می توان از بحران جاری گرفت. توجه و مراقبت از بیماران؛ تحویل مواد غذایی، دارو  و  دیگر مایحتاج زندگی، تمیز کردن زباله های ما، پر کردن قفسه ها و تحویلداری و حسابداری در فروشگاه های مواد خوراکی مان؛ کسانی که با وجود همه گیری کووید19 زندگی خود را می گذرانند مدرک زنده ای از این هستند که کار را نمی توان به یک کالای صرف تقلیل داد. تنها با نیروهای بازار کار نمی توان سلامت انسان ها و مراقبت از افراد آسیب پذیر را تامین کرد. اگر ما این امور را منحصرا بر عهده بازار بگذاریم، این خطر را تشدید خواهیم کرد که نابرابری ها تا نقطه ای افزایش پیدا کند که افراد کمتر برخوردار، با جان خود تاوان این نابرابری ها را بپردازند.
چگونه می توان از رسیدن به این وضعیت غیرقابل قبول اجتناب کرد؟ با دخیل کردن کارفرمایان در تصمیمات مرتبط با جان و آینده کارکنان در محیط های کاری؛ با دمکراتیزه کردن موسسات و شرکت ها؛ با  کالا نکردن کار؛ با ضمانت جمعی استخدام سودمند برای همگان. در وضعیتی که با خطر وحشتناک همه گیری و فروپاشی زیست محیطی دست به گریبانیم، انجام این تغییرات راهبردی به ما اجازه خواهد داد تا از کرامت تمام شهروندان اطمینان حاصل کنیم و در عین حال به توان و تلاش جمعی خود که برای حفظ زندگی مان درکنار هم بر روی این سیاره لازم داریم سامان دهیم.

هر روز صبح مردان و زنان - به خصوص اعضای اجتماعات گرفتار مسائل نژادی، مهاجران، کارگران اقتصاد غیررسمی - برای خدمت کردن به آن دسته از کسانی که در میان ما با وجود در قرنطینه بودن، قادر به حفظ و تداوم زندگی شان هستند، از خواب بیدار می شوند. آنها تمام شب را بیدار می مانند. جایگاه و کرامت مشاغل آنها به هیچ توضیح دیگری جز همین اصطلاح ساده و گویای «کارگر ضروری» نیاز ندارد. این اصطلاح همچنین این واقعیت کلیدی را نیز فاش می کند که سرمایه داری همیشه به دنبال نامرئی کردن آنها با اصطلاح دیگری بوده است؛ «منابع انسانی.» انسان ها از جمله بسیاری چیزهای دیگر، یک «منبع» نیز نیستند. بدون کسانی که نیروی کار خود را سرمایه گذاری می کنند، هیچ تولیدی، هیچ خدماتی، اصلا هیچ کسب و کاری وجود نمی داشت.
هر روز صبح مردان و زنان گرفتار قرنطینه در خانه هایشان از خواب بیدار می شوند، برای  انجام ماموریت هایی که سازمان هایی که برای آنها کار می کنند بر عهده شان گذاشته اند. آنها تا شب کار می کنند. برای کسانی که معتقدند بدون نظارت لازم نمی توان به کارکنان در انجام وظایفشان اعتماد کرد، که کارگران نیازمند نظارت و انضباط بیرونی هستند، این مردان و زنان برعکس آن را ثابت می کنند. آنها روز و شب نشان می دهند که کارگران نوعی ذینفع در میان بسیاری ذینفع های دیگر نیستند: آنها کلیدهای موفقیت کارفرمایان را در دست دارند. آنها هسته تداوم موجودیت موسسه محسوب می شوند، ولی با این حال عمدتا از مشارکت در  اداره محیط های کاری شان کنار گذاشته شده اند؛ حقی که به طور انحصاری در اختیار سرمایه گذاران سرمایه قرار دارد.

برای این سئوال که موسسات و جامعه در کلیت خود چگونه می توانند مشارکت های کارکنان خود را در مواقع بحرانی به رسمیت بشناسند، پاسخ دمکراسی است. قطعا ما باید  شکاف عمیق نابرابری درآمدها را پر کنیم و کف درآمدها را بالاتر بیاوریم؛ اما این به تنهایی کافی نیست. بعد از دو جنگ جهانی، مشارکت انکار ناپذیر زنان در جامعه در به دست آوردن  حق رای به آنها کمک کرد. بر همین منوال اکنون زمان برخوردار کردن کارکنان از حق رای است.
این بحران همچنین نشان داد که با کار نباید به عنوان یک کالا برخورد کرد؛ که مکانیسم های بازار به تنهایی نمی توانند مسئول انتخاب هایی باشند که به عمیق ترین شکل ممکن بر اجتماعات ما تاثیر می گذارند. اکنون سال هاست که مشاغل و مایحتاج در بخش سلامت مشمول اصل راهنمای سودآوری بوده است؛ امروز این همه گیری در حال فاش کردن این واقعیت است که این اصل تا کجا ما را به بیراهه هدایت کرده است. نیازهای راهبردی و جمعی خاصی وجود دارند که اساسا باید از چهارچوب چنین ملاحظاتی کنار گذاشته شوند.  افزایش شمار مرگ و میرها در سطح جهان یادآور مخوفی است از اینکه با برخی چیزها اصلا و ابدا نباید به عنوان کالا برخورد کرد. کسانی که همچنان برعکس این حرف را تکرار می کنند با ایدئولوژی خطرناکشان ما را در معرض خطر قرار می دهند. وقتی پای سلامت ما و حیات ما بر روی این سیاره به میان می آید، سودآوری معیاری غیرقابل تحمل است.

کالا نکردن کار به معنای محافظت بخش هایی خاص در برابر قوانین به اصطلاح بازار آزاد است؛ همچنین به این معناست که تمام انسان ها به کار و کرامتی که کار با خود به همراه می آورد دسترسی دارند. یک راه برای انجام این کار در نظر گرفتن یک ضمانت شغلی است.  ماده 23 اعلامیه جهانی حقوق بشر به ما یادآور می شود که همگان از حق کارکردن برخوردارند، از آزادی انتخاب شغل، از شرایط عادلانه و مطلوب کار و محافظت در برابر بیکار شدن برخوردارند. یک ضمانت شغلی که تنها به دنبال دسترسی تمام افراد به کار است که به آنها اجازه می دهد با کرامت زندگی کنند، همچنین احساس توانایی جمعی ما برای رسیدگی به بسیاری از چالش های اجتماعی و زیست محیطی استرس آوری که در حال حاضر با آنها مواجه ایم را تقویت می کند. ضمانت شغلی به دولت ها اجاره می دهند با کار کردن از طریق اجتماعات محلی، کار همراه با کرامت را ارائه کنند و در عین حال در تلاش گسترده برای مبارزه با فروپاشی زیست محیطی مشارکت داشته باشند. در حالی که بیکاری در سطح  جهانی با رشد سرسام آوری مواجه است، برنامه های ضمانت شغلی می تواند نقش حساسی در تضمین ثبات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی جوامع دمکراتیک ما ایفا کند.
بیایید دیگر خود را گول نزنیم، بیشتر سرمایه گذاران سرمایه ها نه اهمیتی به کرامت سرمایه گذاران نیروی کار ما می دهند و نه نسبت به مبارزه با فجایع زیست محیطی تمایلی دارند. گزینه دیگری هم وجود دارد. با موسسات دمکراتیک، غیر کالایی کردن کار، توقف رفتار کردن با انسان ها به عنوان منابع ما می توانیم با یکدیگر بر پایداری حیات بر روی این سیاره تمرکز کنیم.
نویسنده: جمعی از نویسندگان سرشناس
منبع: https://b2n.ir/628103

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول