اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ضرورت بررسی ابهامات اجتماعی و سیاسی در فضای آکادمیک

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: چنان چه نیازها و ابهامات سیاسی و اجتماعی ما، در محیط آکادمیک مورد بررسی قرار نگیرد، در کف خیابان ها و لایه‌های عمومی جامعه، مساله به گونه دیگری طرح شده و باب سوءاستفاده برای دشمن فراهم می شود.

ضرورت بررسی ابهامات اجتماعی و سیاسی  در فضای آکادمیک

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله دژکام در نشست مشترک با رئیس و اعضای دفتر نظارت و بازرسی انتخابات (شورای نگهبان) استان فارس بابیان اینکه نقش شورای نگهبان در فرایند انتخابات در کشور ما بسیار کلیدی و مهم است، افزود: برخی مسائل باید در فرایند تمدن سازی در نظام ما مورد توجه قرار گیرد، بحث ما در رابطه با تمدن ها یک بحث رقابتی است و درواقع اینگونه نبوده که مردم ما ارتباطی با سایر تمدن ها نداشته باشند از این رو تمدن ها را با یکدیگر مقایسه می کنند و هرکدام که بهتر بوده را قبول می کنند.

وی ادامه داد: مردم پس از تبادل ارتباط تمدنی، در طولانی مدت بهترین تمدن را انتخاب می کنند بنابراین باید دقت کنیم آنچه انجام می دهیم یک الگوی حرکتی ارزشمند باشد که مردم کشور خودمان بتوانند به آن افتخار کنند و در عرصه بین المللی نیز به یک الگوی فراگیر و بلامنازع تبدیل شود.

امام جمعه شیراز اظهار داشت: در زمینه انتخابات نیز، پرسش‌های مبنایی از نظر فلسفه سیاسی همچنان وجود داشته که هنوز نیاز به نظریه پردازی دارد اگرچه ممکن است پاسخ هایی را برای آن در نظر گرفته باشیم اما مجال نظریه پردازی باز است و باید این فضا در بین نخبگان و فرهیختگان ایجاد شود.

آیت الله دژکام با بیان اینکه نمی خواهیم بگوییم که حرف پایانی زده شده و قانون انتخاباتی که داریم وحی منزل است بلکه می خواهیم بگوییم باب شنیدن ایده ها و روش های بهتر برای برگزاری انتخابات باز است، افزود: چه ایرادی دارد برای فردای انقلاب حرف های قشنگ تری بزنیم؟ از این رو، تقاضا می کنم در دانشگاه های ما، موضوع انتخابات، فرایند برگزاری آن و حواشی که حول این مساله به وجود می آید، سر کلاس ها بحث شود و اساتید و دانشجویان همچنین طلاب و حوزویان با این مسائل در یک محیط آکادمیک درگیر شوند تا به مباحثه و نظریه پردازی کنند.

وی تصریح کرد: چرا دانشگاه های ما در باب نظریه پردازی در این زمینه ها که مبتلابه کشور و موضوع روز است چندان ورود نمی کنند؟ چرا چالش های جدی اجتماعی و سیاسی روز کشور ما، در دانشگاه ها و حوزه های ما به صورت علمی به بحث گذاشته نمی شود؟

امام جمعه شیراز اضافه کرد: یک دلیلش این است که دانشگاه و حوزه ما امروز از سوی نهادهای حاکمیتی چندان تحویل گرفته نمی شود و در حیطه ارتباط دانشگاه با صنعت، خلا و کمبودی میان این دو نهاد وجود دارد که باید این ارتباط شکل بگیرد تا آن خلا پر شود.

آیت الله دژکام بیان کرد: این موضوع در رابطه میان دانشگاه با دیگر نهادهای اجتماعی نیز وجود دارد یکی از جاهایی که می تواند برای دانشگاه فضای نظریه پردازی را ایجاد کند، مجموعه دفتر شورای نگهبان است که نخبگان حوزوی و دانشگاهی را شناسایی کنند و برای افرادی که دغدغه دینی و انقلابی دارند، پروژه تعریف شود.

وی اظهار داشت: چنان چه نیازها و ابهامات سیاسی و اجتماعی ما، در محیط آکادمیک مورد بررسی قرار نگیرد، در کف خیابان ها و لایه‌های عمومی جامعه، مساله به گونه دیگری طرح شده و باب سوءاستفاده برای دشمن فراهم می شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به فرایند تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات گفت: در عرصه رقابت انتخابات گاهی فردی صلاحیت ندارد اما در جایی دیگر فرد موجهی است و می شود از حضورش استفاده کرد، این فرد اگر بداند به فلان دلیل، رد صلاحیت می شود ممکن است اصلا پا به عرصه نگذارد.

وی بابیان اینکه برخی نیز از این فضا سوءاستفاده می کنند و به غلط، نظارت استصوابی را زیر سوال می‌برند، افزود: یکی از چالش ها همین است که آیا راهی وجود دارد که یک نفر، پیش از ثبت نام رسمی در انتخابات، بداند که قرار است تایید صلاحیت شود و یا به فلان دلیل قرار است ردصلاحیت شود؟ چنان چه سازوکاری برای این چالش در نظر گرفته شود بسیاری از حواشی انتخابات حذف می ‌شودچرا که فردی که غرض و عنادی ندارد، وقتی بداند به فلان دلیل متقن رد صلاحیت می شود دیگر پا پیش نمی گذارد و خودش ثبت نام نمی کند.

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: این فرد آبرویش حفظ شده و برای انتخابات هزینه سازی نیز نمی کند و اگر کسی با علم به رد صلاحیتش، نام نویسی کرد آنگاه دیگر نمی تواند مدعی شود که من نمی دانم چرا رد صلاحیت شده ام و نمی تواند حاشیه سازی کند بنابراین همه این مسائل، نیازمند بررسی دقیق، علمی و کارشناسانه در محیط‌های آکادمیک است که امیدواریم پای حوزه و دانشگاه به حل این مسائل باز شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول