اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

وقت‌شناسی و رهبری به‌موقع به پیروزی انقلاب منجر شد

امام جمعه شاهرود گفت: وقت‌شناسی و اقدام به‌هنگام بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در حادثه 15 خرداد از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی است.

وقت‌شناسی و رهبری به‌موقع به پیروزی انقلاب منجر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، حجت‌الاسلام‌ عباس امینی بعدازظهر امروز در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای ۱۵ خرداد در مسجدالنبی (ص) دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و با حفظ فاصله اجتماعی برگزار شد، به تحلیل و مقایسه قیام‌های مذهبی پرداخت و اظهار کرد: زمان‌سنجی مقوله مهمی در حرکت‌ها و تأثیرگذاری آن‌هاست و معمولاً اگر در هنگام حادثه، به‌موقع اقدام شود، نتیجه می‌دهد و در غیر این صورت نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی سخنان خود را با مقایسه شهدای واقعه عاشورا و واقعه توابین آغاز کرد و گفت: در مقایسه حادثه عاشورا و حادثه توابین یک تفاوت بسیار مهم و کلیدی وجود داشت و این بود که شهدای حادثه عاشورا به‌موقع اقدام کردند، در آنجا ماندند، استقامت کردند و نتیجه گرفتند.

امینی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در قیام توابین به رهبری پیرمردی به نام سلیمان بن صرد خزاعی، اگرچه عده‌ای قیام کردند و شهید هم شدند؛ اما به‌موقع اقدام نکردند و اثرگذاری لازم را هم نداشتند.

شهدای ۱۵ خرداد پشت امام خمینی (ره) را خالی نکردند

امام جمعه شاهرود افزود: درسی که از این دو حادثه می‌توان گرفت این است که اگرچه سلیمان بن صرد خزاعی و حبیب بن مظاهر هر دو در راه خدا کشته شدند؛ اما سلیمان هیچ‌گاه جایگاه حبیب بن مظاهر را نخواهد داشت، چون به‌موقع و هنگامی که امام حسین (ع) و مسلم ابن عقیل، نماینده امام در کوفه کمک خواستند، اقدام نکرد.

امینی با نتیجه‌گیری از این واقعه و بسط آن به زمان معاصر بیان کرد: شهدای ۱۵ خرداد هم که در آن زمان پشت امام خمینی (ره) را خالی نکردند، کفن پوشیدند و به خیابان‌ها آمدند، به‌موقع اقدام کردند و نامشان در تاریخ ماندگار شد؛ کار آن‌ها ۱۵ سال بعد به نتیجه رسید و انقلاب پیروز شد.

وی عنوان کرد: شهدای ۱۵ خرداد به گردن ما و انقلاب اسلامی حق دارند و امام راحل هم همواره نسبت به این قیام حس داشت و چه خوب است، هنرمندان ما در این خصوص همچنان کار کنند و دست به قلم باشند تا بتوانند بیشتر این قیام را به نسل آینده معرفی کنند.

امام جمعه شاهرود در مورد زمان‌سنجی و زمان‌شناسی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی گفت: امام راحل هم در اقدامی به‌موقع و به‌جا رهبری این انقلاب را به دست گرفتند و اقدام نرم‌افزاری این قیام را از سال ۱۳۳۲ آغاز کردند؛ اما در سال ۱۳۴۲ قیام علیه رژیم پهلوی را علنی ساختند.

امینی اضافه کرد: در آن هنگام در ملاقاتی که امام راحل با آقای عسگراولادی داشتند، خطاب به او فرمودند که شما نسبت به این انقلاب هیچ وظیفه‌ای ندارید، اما من سه وظیفه مهم دارم؛ نخست سرنگونی حکومت پهلوی، دوم تشکیل حکومت اسلامی و سوم زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج).

وی افزود: امام راحل برای رسیدن به این سه وظیفه به‌موقع اقدام کردند و وقتی خیلی از افراد می‌گفتند که دیگر هیچ فایده‌ و اثری ندارد، امام در راه رسیدن به اهدافی که ترسیم کرده بودند، هیچ‌گاه کوتاه نیامدند.

امام راحل هم در اقدامی به‌موقع و به‌جا رهبری این انقلاب را به دست گرفتند و اقدام نرم‌افزاری این قیام را از سال ۱۳۳۲ آغاز کردند

امام جمعه شاهرود در مورد هزینه‌هایی که برای این قیام پرداخته شد، بیان کرد: دین‌داری در طول تاریخ هزینه داشته و اگر کسی فکر کند، دین‌داری بدون هزینه است، اشتباه می‌کند؛ امام خمینی (ره) هم در این راه هزینه‌های زیادی ازجمله تبعید به کشورهای مختلف، خوردن سیلی، تهدید به قتل، جلوگیری از ورود به کشور و ... داده‌اند.

امینی اظهار کرد: خداوند آرامشی نصیب شهیدان و اهل استقامت می‌کند و این آرامش به مرزی می‌رسد که وقتی خبرنگار داخل هواپیما از امام راحل سؤال می‌کند، الآن چه حسی دارید، می‌گوید هیچ حسی؛ درحالی‌که هر کسی یا شخصی دیگر باشد که بعد از ۱۵ سال به وطن خود در حال برگشت باشد، سراسر حس است؛.

امام جمعه شاهرود بیان کرد: انسانی که دل به خدا دارد، دنبال این چیزها نیست و فرمودند، من هیچ حسی ندارم و اگر من را راه ندهند و همواره در فرودگاه‌ها در حرکت باشم و یا در جایی ثابت قرار داشته باشم، هیچ فرقی نمی‌کند و کارم را انجام خواهم داد.

وی با اشاره به وقایع مختلف ابتدای انقلاب اسلامی ازجمله شهادت شهید بهشتی و یارانش، فتح خرمشهر و وقایعی از این دست،عنوان کرد: امام راحل در هنگام مواجهه با این حوادث کاملاً آرام بودند، چون به وعده خدا ایمان داشتند؛ در عین حال رهبری اقدام به هنگام را در حادثه ۱۵ خرداد و انقلاب انجام دادند و همین از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی است.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه وقتی کسی با خدا معامله کند، خداوند هم جوابش را خواهد داد، گفت: در ۱۰ سال نخست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اینکه هشت سال در جنگ تحمیلی بودیم و افراد و شخصیت‌های زیادی را از دست دادیم و بعد از حدود ۱۰ ماه از قبول قطعنامه، امام خمینی (ره) به رحمت خدا رفتند، تشییع ‌پیکر ایشان با آن عظمت و شکوه غیرقابل تصور برگزار شد.

خیلی از مردم حتی یک‌بار هم از نزدیک با شهید سلیمانی مواجه نشده بودند، اما در دو کشور تشییع ‌پیکر باشکوهی برایشان رقم زدند

امینی تصریح کرد: در ۱۲ بهمن سال ۵۷، روز ورود امام خمینی (ره) به میهن با استقبال باشکوه مردم رو به رو شدند و در روز ۱۴ خرداد سال ۶۸ باز هم آن تشییع ‌پیکر عظیم اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: این وعده‌ای بود که خداوند به کسانی می‌دهد که با خدا معامله می‌کنند؛ همانند تشییع ‌پیکر شهید قاسم سلیمانی در این عصر؛ با اینکه خیلی از مردم حتی یک‌بار هم از نزدیک با شهید سلیمانی مواجه نشده بودند، اما در دو کشور چنان تشییع ‌پیکر باشکوهی برایشان رقم زدند که در تاریخ بی‌سابقه بود.

به گزارش فارس؛ پس از سخنرانی امام جمعه شاهرود در جمع اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، کربلایی علی‌اکبر نظری به مداحی و مرثیه‌سرایی پرداخت و یاد و خاطره شهدای ۱۵ خرداد و بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشت.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول