اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اندیشه ناب امام خمینی(ره) در تضمین و صیانت از حقوق بشر

تاکید زیاد حضرت امام به مرحوم شهید بهشتی مبنی بر تدوین سریع قانون اساسی و مطابق مستندات مشروح مذاکرات قانون اساسی که حقیقتا گنجینه بی نظیری برای شناخت نسل‌های متمادی نسبت به مبانی نظام است همه حکایت از اندیشه ناب و نورانی امام در تضمین وصیانت از حقوق بشر است.

اندیشه ناب امام خمینی(ره) در تضمین و صیانت از حقوق بشر

سکینه السادات پاد؛ معاون حقوقی «موسسه بین المللی صلح زیبا»در یادداشتی نوشت:

شخصیت بی نظیر امام خمینی به گونه ای در تمامی مقوله‌ها و مباحث ساری وجاری است که پرداختن به آن مختص زمان خاص ویا مکان خاص نیست.

مکتب منبعث از اسلام امام(ره)، انسان ساز و دارای برنامه واستراتژی جهت زندگی بشر تا سرانجام مطلوب است.

تئوری مدل حکومت داری امام شاید مورد توجه ترین بعد از ابعاد متعالی واثرگذار شخصیت امام خمینی است.

امام با فقه جواهری اما پویا و به اقتضای زمان و کاملا مطمئن، اراده تغییر دولت و تعیین دولت جدید را اعلام کردند.

مبتنی بر شاخص‌های علمی و قالب‌های متعارف دنیا در مدت بسیار کوتاهی پس ازپیروزی انقلاب بزرگ ملت ایران به رهبری خود دستور تدوین قانون اساسی را صادر کردند، قانون اساسی نماد ارزش‌ها و آرمان‌های مشترک یک ملت و تعیین کننده روابط قدرت و ارکان حکومت ومردم به قصد صیانت وتضمین حقوق مردم است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که یقینا برآمده از آرا و اندیشه‌های رهبر نهضت است هم در مقدمه که از جهت مفاهیم می‌توان گفت در واقع امر دارای ارزش و برابری مفهومی و محتوایی با اصول می باشد و هم در اصول متعدد و اولیه آن به حقوق بنیادین ملت و نیز کرامت انسانی اهتمام ویژه دارد.

درخواست امام از علمای بزرگ برای مشارکت در تدوین قانون اساسی شروع پی ریزی مبانی تمدن بزرگ نوین اسلامی بود.

تاکید زیاد حضرت امام به مرحوم شهید بهشتی مبنی بر تدوین سریع قانون اساسی و مطابق مستندات مشروح مذاکرات قانون اساسی که حقیقتا گنجینه بی نظیری برای شناخت نسل‌های متمادی نسبت به مبانی نظام است همه حکایت از اندیشه ناب و نورانی امام در تضمین وصیانت از حقوق بشر است.

حقوق متعارف و بنیادین بشر مبتنی بر آرا واندیشه‌های امام و بر اساس «لقد کرمنا بنی آدم» قطع نظر از جنسیت ونژاد ومذهب ودین به رسمیت شناخته شد.

دنیا که منتظر بود ببیند یک رهبر دینی چگونه می‌خواهد حکومت داری کند و حقوق مردمش را هم به رسمیت بشناسد، با قانون اساسی مواجه شد که نه تنها کرامت انسانی را برای ملت خود به رسمیت شناخته است بلکه دولت خود را مکلف کرده ازهمه ملت‌های تحت ظلم استکبار و آزادی‌خواه در سرتاسر عالم دفاع و حمایت کند.

موج بیداری انسانی و اسلامی با تولد انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی با سرعت قابل توجهی شعاعش وسیع‌ترشد و در واقع با درایت امام خمینی عمق استراتژی جمهوری اسلامی ایران مرز قاره‌ها و کشورها را در نوردید و معادلات قدرت ومبانی آن که قبلاً با ثروت وقدرت استکباری واستثمار افکار و اندیشه ها رقم می‌خورد اکنون با اراده‌های باز توان یافته وعزت نفس‌های به دست آمده از اندیشه امام تغییر پیدا کرد.

البته قدرت چانه زنی جهان اسلام ونیز فرصت دیده شدن آنها متفاوت شد، با تمامی نقدهایی که به واسطه کوتاهی دولتمردان کشورهای اسلامی وارد است لیکن عزت نفس امت اسلامی تا جایی افزایش یافت که اولین سند مشترک حقوقی جهان اسلام به نام اعلامیه اسلامی حقوق بشر و کرامت انسانی تدوین شد.

یعنی امتی که پیش‌تر جسارت بیان مفاهیم دین خود را ندارد، اکنون به سمت نظام حقوقی مشترک ومدون قدم بر می‌دارد، کیست که نداند این عظمت مرهون تفکر و اندیشه مترقی امام خمینی است.

اکنون در سی و یکمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام امت شاهد نا کارآمدی نظام بین الملل و تئوری‌های مدعی ناجی بشریت که خود را نسخه نهایی و مطلوب برای اداره کشورهای و ملت‌ها می‌دانستند هستیم، اما همچنان جذابیت آرمان‌های امام مهم‌ترین مولفه در تحولات است، پر واضح است امام تحول آفرین ترین شخصیت معاصر است که مکتب او همچنان هدایتگر انسانهاست.

شخصیت بین المللی امام متعلق به همه بشریت و سرمایه بزرگ جهان اسلام می‌باشد، و امت اسلامی قطع نظر از مذهب خود همه از برکات امام بهرمند شده‌اند و اولویت‌های جهان اسلام که توسط امام تعیین شدند مثل فلسطین و دفاع از مظلوم همچنان محور وحدت امت اسلامی است.

بی شک سازمان کنفرانس اسلامی با تمرکز بر شخصیت تقریبی و وحدت آفرین امام خمینی باید هرچه سریع‌تر نقش موثر و فعال خود را در راستای تضمین حقوق آحاد مسلمانان در نظام بین الملل ایفا کند و قدرتمندانه در تحولات بین المللی منشأ اثر باشد و البته این کم‌ترین قدردانی دنیای اسلام از امام خمینی در حق خود است.

اگرچه در بعد داخلی حتی به نص اظهارات مقام معظم رهبری هنوز فاصله بسیار با آرمان‌ها و ارزش‌های مدنظر امام وانقلاب داریم وهنوز حق امام را ادا نکرده‌ایم.

انتهای پیام/ 70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول