اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

عملیات مرمت کاروانسرای ورده زرندیه آغاز شد

عملیات مرمت کاروانسرای ورده شهرستان زرندیه توسط بخش خصوصی با کاربری جدید آغاز به کار کرد.

عملیات مرمت کاروانسرای ورده زرندیه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، ظهر امروز  در مراسمی با حضور مدیرعامل صندوق احیا و واگذاری بناهای تاریخی و سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی  عملیات مرمت کاروانسرای ورده شهرستان زرندیه توسط بخش خصوصی با کاربری جدید آغاز به کار کرد.

 هادی میرزایی مدیرعامل صندوق احیا و واگذاری بناهای تاریخی در این مراسم گفت: بر اساس تفاهم نامه چهار جانبه‌ای که بین صندوق بهره برداری وزارت میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و معاونت روستایی ریاست جمهور در بحث واگذاری بناهای تاریخی با کاربری‌های جدید انجام شده در زمینهٔ حمایت از طرح مرمت، سیاست احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی واقع در مناطق روستایی و تغییر کاربری بناهای تاریخی روستایی در راستای سیاست‌های توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی به‌منظور بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های محلی، ایجاد هم‌افزایی و تعامل بین دستگاه‌های مربوطه و تعریف کاربری جدید برای بناهای تاریخی است.

وی افزود: هدف مشترک دستگاه‌ها در این تفاهم‌نامه، احیای روستاها با استفاده از بستر بناهای تاریخی است.
مدیرعامل صندوق احیا و واگذاری بناهای تاریخی ادامه داد: در این بازدیدها تلاش می‌شود از همکاری این دستگاه‌ها در جهت تسهیل احیا این بنا بهره برداری شود.
وی تصریح کرد:‌ صنعت گردشگری یکی از راه‌های کمک به توسعه اقتصادی کشور است، این تفاهم‌نامه موجب حفظ بناهای تاریخی و کمک به اقتصاد روستاها می‌شود.
مصطفی مرزبان سرپرست میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این کاروانسرا بر اساس مزایده انجام شده به سرمایه گذار کبری طاهری واگذار شده و عملیات مرمت این طرح با کاربری مجتمع تفریحی گردشگری و اقامتگاه بوم گردی توسط سرمایه گذار آغاز شده است.
 مرزبان افزود: کاروانسرای شاه عباسی ورده در کیلومتر۳۷ جاده ساوه به بویین زهرا و در یک کیلومتری شمال شرق روستای ورده از توابع بخش مرکزی شهرستان زرندیه و از آثار دوره صفوی می باشد که در کنار جاده سنگفرش شده قروین به اصفهان قرار داشته است.

وی گفت: بنا در ابعاد حدودی ۵۰ در ۵۰ متر و به سبک ۴  ایوانی ساخته شده، ورودی بنا در ضلع شمالی واقع شده که پس از عبور از آن به یک هشتی میرسیم،  ۲ راه پله در گوشه‌های شمال شرقی و شمال غربی هشتی با ۱۳ عدد پله،  مسیر دسترسی به پشت بام را تشکیل می دهند.
پس از هشتی، صحن مرکزی کاروانسرا قرار دارد. در طرفین ایوانها ۳ طاقنما وجود دارد که هر کدام دارای یک طاقچه و اجاق و دودکش برای استقرار مسافرین بوده است به جز ۳ شاه نشین پشت ایوانهای جنوبی، شرقی و غربی فضای دیگری جهت اسکان مسافرین وجود ندارد.

از طاقنماهای ۴ گوشه صحن به عنوان مسیر دسترسی به فضای شترخان ( طویله) استفاده می‌شود.

در چهارگوشه خارجی و در وسط ۳ ضلع جنوبی، شرقی و غربی یک برج به صورت نیمه مخروط جهت نگهبانی قرار دارد. در نمای خارجی ضلع شمالی و طرفین درگاه ورودی نیز ۵ طاقنما قرار دارد که متاسفانه طاقنماهای شمال شرقی تخریب شده است.
این بنا به شماره ۱۱۸۸ در مورخ ۱۳۵۴/۷/۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول