اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

توضیحات موسوی درباره آزادی مایکل وایت

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: مایکل وایت با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی، در مورد سایر جرایم خود مشمول رأفت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج شد.

توضیحات موسوی درباره آزادی مایکل وایت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (پنجشنبه) با اعلام خبر آزادی «مایکل ری وایت» تبعه آمریکا، که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود، گفت: با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رأفت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج شد. 

موسوی گفت: آقای وایت بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، بر طبق بخشنامه عمومی رئیس محترم قوه قضاییه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت. در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: همزمان با آزادی آقای وایت، دکتر مجید طاهری دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود، حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد شد.  

موسوی در پایان از همکاری نزدیک قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و نیز سفارت سوئیس در تهران، در ترتیبات منجر به آزادی وایت و دکتر طاهری تشکر و قدردانی کرد.

*تایید ظریف

پیش از این نیز، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: «خرسندم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند. استاد عسگری روز چهارشنبه به جمع خانواده‌شان برگشتند. این اتفاق می‌‌تواند برای تمامی زندانی‌ها بیفتد. نیازی به دست‌چین کردن نیست. گروگان‌های ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا باید به خانه برگردند.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امشب در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که «مایکل وایت» از ایران خارج شده است.(اینجا بخوانید)

آزادی وایت در حالی صورت گرفت که صبح چهارشنبه نیز سیروس عسگری دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا به ایران بازگشت. البته در پی اعلام بازگشت عسگری، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران مبادله عسگری با فرد دیگری را رد کرد.

موسوی روز سه شنبه و قبل از ورود عسگری به ایران عنوان کرد که عسگری با رایزنی‌های دیپلماتیک و تلاش دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و نمایندگی دائم ایران در نیویورک، از اتهامات واهی تبرئه و آزاد شده است.
وی با بیان اینکه عسگری مدتی به خاطر بیماری کرونا و نیز وضعیت پروازها در آمریکا، در این کشور ماندگار شده بود، گمانه زنی‌ها درباره تبادل او با فردی دیگر را صحیح ندانست و افزود: آزادی عسگری بر اساس تبرئه از اتهامات بوده است.(اینجا بخوانید)

پس از آن نیز، «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که آزادی «سیروس عسگری» در قالب مبادله زندانی با ایران نبوده است. 

 

 

در همین خصوص نیز، شبکه خبری «فاکس‌نیوز» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که واشنگتن توافق کرده در ازای موافقت تهران با خروج یکی از شهروندان آمریکا به نام «مایکل وایت» از ایران یک پزشک ایرانی-آمریکایی به نام «مجید طاهری» را آزاد کند.

آقای طاهری به جرم نقض قوانین یکجانبه تحریم‌های ضدایرانی آمریکا به تحمل ۱۶ ماه حبس محکوم شده بود. مقام آمریکایی به فاکس‌نیوز گفته ایشان از ۳۳ سال پیش ساکن آمریکا است و در ایالت فلوریدا طبابت می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول