اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

شناسایی ۲۹۶ روستای حساس به حریق در کردستان/۳۳ هکتار از جنگل‌های استان طعمه حریق شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی منابع طبیعی در این فصل، آتش‌سوزی جنگل ها و مراتع است؛ در همین راستا۲۹۶ روستای حساس به حریق در استان شناسایی شده است.

شناسایی ۲۹۶ روستای حساس به حریق  در کردستان/۳۳ هکتار از جنگل‌های استان طعمه حریق شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، استان کردستان مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتار دارد که ۳۷۴ هزار هکتار از این مساحت را  جنگل‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

جنگل‌های کردستان بخشی از جنگل های غرب کشور بوده و در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و جزو جنگل های زاگرس شمالی محسوب می شوند؛ کردستان بعد از شمال رتبه دوم را در سطح جنگل ها دارد.

این جنگل‌ها به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

هر ساله در فصل بهار به دلیل افزایش بارندگی‌ها رویش علف‌های هرز و سرسبزی مراتع زمینه را برای افزایش آتش‌سوزی در جنگل و مراتع افزایش می‌دهد البته بارش باران رشد علف‌های هرز تنها دلیل آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها نبوده چرا که عامل انسانی یکی از اصلی‌ترین عوامل آتشی است که به جان طبیعت می‌افتد.

علف‌ها با گرم‌شدن هوا خشک می‌شوند و با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی یا زبانه آتشی بزرگ‌ترین حادثه را در محیط زیست رقم می‌زنند.

 تنها مراتع و جنگل‌ها نیستند که طعمه حریق می‌شوند، حیوانات کوچک و بزرگ که در این مناطق زندگی می‌کنند به طرز فاجعه باری قربانی می‌شوند.

در روزهای گذشته  آتش‌ در استان‌های مختلف به جان مراتع و جنگل‌ها افتاد و خسارت زیادی را به منابع طبیعی و محیط ‌زیست کشورمان تحمیل کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در این باره می‌گوید؛ امسال بارش‌های مناسب در استان داشتیم که موجب افزایش پوشش گیاهی مراتع شد تا جایکه پوشش گیاهی در مراتع درجه سه و چهار هم بسیار مطلوب است.

 ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشاء انسانی دارد

سعدی نقش‌بندی افزود: بیشترین میزان آتش سوزی‌ در مراتع و جنگل‌ها در خرداد ماه و فصل تابستان اتفاق می‌افتد که البته دلیل اصلی آن خطای انسانی است تا جایکه ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشاء انسانی دارد.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی منابع طبیعی در این فصل، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است که دستیابی به این هدف بدون مشارکت مردم عملا ممکن نمی‌شود.

وی اذعان کرد: آتش هر سال چندین بار به جان مراتع و جنگل‌های استان می‌افتد و این آتش‌سوزی‌های موجب از بین رفتن تعداد زیادی گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه با آغاز زودهنگام آتش‌سوزی در جنگل‌های استان سه فقره آتش‌سوزی در سنندج اتفاق افتاده که  ۳۳ هکتار از جنگل‌ها در این آتش‌سوزی ها طعمه حریق شد.

 طی سه فقره آتش‌سوزی در سنندج ۳۳ هکتار از جنگل‌ها طعمه حریق شد

 وی از تهیه طرح جامع استانی پیشگیری و اطفای حریق  استان برای نخستین بار در کشور  خبر داد و گفت: در قالب این طرح که سال گذشته تهیه شده زمان‌ها، مکان‌ها و ساعات بحرانی شناسایی شده است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، تبین ارتباط نوع آتش‌سوزی با مکان و پوشش گیاهی از دیگر نکات مورد توجه در تهیه این سند جامع است.

وی تصریح کرد: ۲۹۶ روستای حساس به حریق در استان شناسایی شده است که سقز با 46 روستا و دهگلان با 12 روستا به ترتیب بیشترین و کمترین میزان را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود:  به منظور مشارکت جوامع محلی و بهره برداران منابع طبیعی در پیشگیری، کنترل و مقابله با آتش سوزی ۸۶ گروه واکنش سریع با مدیریت دهیاران در مناطق مختلف این استان تشکیل شده .و دهیاری به امکانات لازم تجهیز شدند.

تشکیل  ۸۶ گروه واکنش سریع کنترل و مقابله با آتش سوزی

 

به گزارش فارس، طی یک دهه اخیر و علیرغم تمامی کارهای فرهنگی و همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی مدیران و مسئولان استان کردستان آتش‌سوزی در جنگل و مراتع این استان تکرار می‌شود و هر سال وضعیت به مراتب از سال قبل بدتر می‌شود.

آمار آتش‌سوزی مراتع کردستان حکایت از کم‌توجهی عمومی به طبیعت دارد، به ‌رغم این‌که هنوز به فصل داغ سال نرسیده‌ایم، تاکنون ۳۳ هکتار از جنگل‌های کردستان طعمه آتش شده‌ است.

انتهای پیام/2330/71/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول