اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان شمالی

عضو سابق تیم ملی جودو: وضعیت فعلی جودو مناسب نیست / تک ستاره ها به جای تیم کامل!

عضو سابق تیم ملی جودو کشور با اشاره به مشکلات فعلی جودو کشور و آسیب‌شناسی آن، وضعیت فعلی جودو در ایران را نامناسب خواند و با برشمردن برخی از این موضوعات، تمرکز بر تک‌ستاره‌ها به‌جای تشکیل تیم کامل را ازجمله نگاه‌های غلط بیان کرد.

عضو سابق تیم ملی جودو: وضعیت فعلی جودو مناسب نیست / تک ستاره ها به جای تیم کامل!

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، خراسان شمالی ازجمله استان‌هایی است که به مهد کوراش و جودو کشور و حتی منطقه شناخته می‌شود. بزرگان و قهرمانان مختلف از این خطه در رشته ورزشی کوراش و جودو به سبب علاقه‌مندی مردم استان‌های خراسان شمالی و رضوی به ورزش کشتی باچوخه، در کشورمان نام آوازه شوند.

در این مسیر برخی بزرگان درخشش بیشتری در خراسان شمالی داشته‌اند که می‌توان عباس فلاح را ازجمله این افراد نام برد. از افتخارات وی می‌توان به کسب مدال برنز وزن ۱۰۰- کیلوگرم جودو بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ اشاره کرد. کسب مدال برنز ۲۰۰۱ اولان‌باتور ۱۰۰ کیلوگرم، برنز ۲۰۰۱ اولان‌باتور آزاد، برنز ۲۰۰۴ آلماتی ۱۰۰ کیلوگرم، برنز ۲۰۰۴ آلماتی آزاد در مسابقات قهرمانی جودو آسیا از دیگر عناوین این عضو سابق تیم ملی جودو کشور است.

گفتگویی با این ورزشکار و قهرمان جودوی ایران که از اهالی خراسان شمالی نیز هست انجام‌شده که در ادامه آمده است.

وضعیت فعلی جودو کشور رو چطور ارزیابی می‌کنید؟

جودو ایران پتانسیل‌ها و ویژگی‌های خیلی خوبی دارد و با توجه به ساختار بدنی و فیزیولوژیکی و همچنین فاکتورهای تاثیرگذار بر عملکرد جودوکاران، ما استعدادهای فراوانی داریم که پتانسیل قهرمانی جهان و المپیک را در این رشته دارند. بااین‌وجود در حال حاضر بستر مناسب برای پرورش این استعدادها در کشور فراهم نیست؛ ازجمله مشکلات احتمالی در سر راه بالفعل شدن این پتانسیل‌ها می‌توان از عدم استعدادیابی علمی ورزشکاران و آموزش به‌روز مربیان در سطح بین‌المللی نام برد.

وضعیت جودو ایران در سطح بین‌المللی راضی‌کننده است؟

جودو ایران در دنیا شناخته‌شده است و ازجمله رشته‌های ورزشی است که قابلیت و پتانسیل آن را دارد که با یک برنامه کاربردی به یکی از رشته‌های مدال‌آور در المپیک برای کشورمان تبدیل شود. متأسفانه، در حال حاضر جودو ایران از سوی فدراسیون جهانی جودو تعلیق شده است و اجازه شرکت در رقابت‌های بین‌المللی را ندارد؛ عدم شرکت ورزشکاران در رقابت‌های مختلف آثار سوء فراوانی برای جودو ایران دارد و موجب هدر رفت هزینه‌های قبلی، بی‌انگیزگی ورزشکاران فعال در این رشته، کاهش ورودی ورزشکاران به این رشته و عدم همراه شدن با تحولات علوم و تجربیات جدید می‌شود که یکی از بدترین شرایط برای هر رشته ورزشی است.

 

علت افول جودو کشور از سالیان گذشته تا کنون چه مواردی است؟

به نظر من چند عامل اصلی موجب شده تا مانتوانیم از پتانسیل جودو ایران به حد مطلوب استفاده کنیم که عبارت‌اند از: ۱- تمرکز بر روی تک‌ستاره‌ها در تیم ملی به‌جای داشتن یک تیم کامل؛ در بیشتر مواقع بیشتر بودجه فدراسیون برای یک یا چند تک‌ستاره هزینه شده که البته این امر با تبعات و زیان‌های زیادی نیز همراه بوده است. ۲- عدم وجود برنامه مدون برای پرورش مربی دارای دانش روز و در سطح بین‌المللی ۳- فقدان یک برنامه کاربردی همراه با به‌کارگیری افراد متخصص در اجرای آن ۴- تفرقه و چنددستگی اهالی جودو؛ البته عوامل احتمالی دیگری نیز در این امر دخیل هستند که باید با دقت و توسط افراد صاحب‌نظر موردبررسی قرار گیرند.

آیا تغییرات و پوست‌اندازی در جودو کشور در بحث کادر مدیریتی و فنی نیاز است؟

در حال حاضر جودو ایران در شرایط نامناسبی قرار دارد که باید توسط مسئولین و متخصصین حوزه ورزش آسیب‌شناسی شود و راه‌کارهای مناسب برای برون‌رفت از وضعیت فعلی اتخاذ شود تا جودو ایران بتواند در شرایط ایده‌ال به بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو  برسد.

 ارتباط فدراسیون جودو و هیات استان‌ها با پیشکسوتان و قهرمانان چطور است آیا از تجارب این عزیزان استفاده می‌شود؟

من از این موضوع اطلاع کافی ندارم، چراکه هیچ ارتباطی با فدراسیون ندارم.

فدراسیون جودو تا به حال به شما پیشنهاد همکاری داده؟

در دوره فعلی خیر

ورزش خراسان شمالی جویا احوالات شما هست بعد از دوران قهرمانی شما خبری از شما گرفته شد؟

 بله با خیلی از دوستان که بعضاً مسئولیت‌های ورزشی نیز در استان دارند در ارتباط هستم که نسبت به بنده لطف دارند. 

فعالیت فعلی شما پس از ورزش حرفه ای چه بود؟

ساکن تهران هستم و پس از فارغ‌التحصیلی، از سال ۱۳۹۵ یک شرکت ژنتیک ورزشی درزمینهٔ فردی‌سازی تمرینات ورزشی و شناخت پتانسیل ورزشی افراد بر مبنای شاخص‌های ژنتیکی را در پارک علم‌وفناوری دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر نیز در آزمایشگاه ژنتیک مولکولی این شرکت در بخش‌های تحقیقاتی و تفسیر داده‌ها مشغول فعالیت هستم.

 

بعد از دوران قهرمانی تحصیلات رو ادامه دادید؟

بله ادامه دادم و در سال ۱۳۹۶ از مقطع دکتری فیزیولوژی ورزش فارغ‌التحصیل شدم که رساله دکتری‌ام نیز ایده‌ای برای راه‌اندازی شرکت ژنتیک ورزشی شد.

 هم‌دوره‌های شما کجایند؟ خبری از آنان دارید؟

بله، خدا را شکر همه دوستان شرایط خوبی دارند؛ با تعدادی در ارتباط هستم و از آنها جویای احوالات دیگر دوستان نیز هستم.

 عقب افتادن زمان المپیک آیا به نفع جودو ایران است؟

با شرایط فعلی حاکم بر جودو به وجود تعلیق، تفاوتی برای جودو کشورمان ندارد. البته درصورتی‌که جودو رفع تعلیق شود دو تا سه جودوکار شرایط خوبی برای حضور در المپیک رادارند که اگر این امر تحقق یابد می‌تواند تا حد قابل توجه‌ای عقب‌افتادگی جودو ایران در سطح بین‌الملل را جبران کند و جان دوباره‌ای به جودو ایران ببخشد.

علت مهاجرت ورزشکاران ایران به کشورهای دیگر چه مواردی است؟

 به‌طورکلی در متون ورزشی فرآیند قهرمان‌پروری شامل سه مرحله استعدادیابی، پرورش استعداد و حفظ ورزشکار است. بخش عمده مهاجرت ورزشکاران به مرحله حفظ استعداد مرتبط می‌شود که می‌تواند به دلایلی احتمالی چون عدم توجه به آموزش‌وپرورش در ابعاد مختلف شخصیتی و انسانی در کنار مهارت‌های ورزشی، ستاره پروری در ورزش ایران، نداشتن برنامه برای پرورش مربیان دارای دانش کافی در حوزه‌های مختلف انسانی و آموزشی و فقدان امنیت شغلی برای ورزشکاران باشد.

 امکان ایجاد فرصت برای جودو خراسان شمالی برای بازگشت به سطح اول کشور وجود دارد؟

خراسان شمالی پتانسیل فوق‌العاده‌ای در رشته جودو دارد و به دلیل شباهت بسیار زیاد جودو با ورزش سنتی چوخه که در خراسان شمالی جوانان بسیاری در آن فعال هستند و رشته ورزشی بسیار پر طرفداری است، این استان می‌تواند یکی از قطب‌های اصلی تغذیه تیم ملی در رده‌های مختلف باشد.  

شما در ورزش جودو به آنچه که می‌خواستید رسیدید؟

خدا را شکر من از جودو چیزهای خیلی زیادی یاد گرفتم که در زندگی من بسیار ارزشمند هستند؛ این تجربیات را در هیچ دانشگاه و یا کلاسی نمی‌توانستم بیاموزم. جودو برای من درس زندگی بوده و هست. این تجربیات راه رسیدن به موفقیت را در دیگر عرصه‌های زندگی برای من هموارتر کرده‌اند. خاطرات خیلی زیادی از آن دوران دارم و دوستان خیلی خوبی که همه آنها جزئی از زندگی و وجودم هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول