اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الاخبار: سازمان ملل برای حل بحران یمن، دست به دامن تهران شد

یک روزنامه لبنانی گزارش داد که پس از شکست راهبردهای پیشین ائتلاف سعودی، کشورهای غربی و سازمان ملل علیه ملت یمن، فرستاده این سازمان این بار مجبور شد با آگاهی ریاض و موافقت کشورهای غربی برای حل این بحران، با تهران تماس برقرار کند.

الاخبار: سازمان ملل برای حل بحران یمن، دست به دامن تهران شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که جهان، مشغول مقابله با ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن است، در پشت پرده، تحرکات سیاسی در خصوص بحران یمن در جریان است که هدف از این تحرکات، «نجات سعودی» است.

روزنامه الاخبار با مقدمه مذکور نوشت، فعالیتهای دیپلماتیک به صورت مجازی درباره جنگ علیه ملت یمن، افزایش یافته است. واشنگتن و لندن و «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، رهبری این تحرکات را بر عهده دارند.

به گزارش این روزنامه، طی هفته‌های گذشته، تماس‌های سیاسی بین کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی، آمریکا و انگلیس با محمد بن سلمان ولی‌عهده سعودی افزایش یافته است. این افزایش تماسها، به خاطر عملیات میدانی نیروهای یمن در شرق این کشور به ویژه در نزدیکی «مأرب» است که اگر تداوم داشته باشد، به تحول راهبردی به سود صنعاء ختم خواهد شد.

بنا بر این گزارش، با وجود شکست مذاکرات پیشین و تلاش برای نفوذ در دیوار بحران یمن، باز هم این تماسها ادامه یافته است. تحولات اخیر باعث شد که گریفیتس، شیوه مذاکرات و سیاست خود را تغییر دهد. شیوه پیشین وی، بر اساس دیدگاه ائتلاف سعودی و کشورهای غربی برای در پیش گرفتن راهبرد قطع ارتباط «انصار الله» با محور مقاومت، بود. هدف از این سیاست، منزوی کردن صنعاء و جدا کردن این کشور از ائتلاف منطقه‌ای مخالف واشنگتن است.

الاخبار ادامه داد، به همین دلیل، گریفیتس مجبور شد، دست به دامن تهران شود. این در حالی است که لندن در مرحله گذشته، ادعا می‌کرد که مسئله یمن، صرفا مربوط به عربستان سعودی است. پیش از این، فرستاده سازمان ملل، از طریق کانالهای غیر مستقیم و غیر رسمی با تهران تماس برقرار می‌کرد.

به گزارش این روزنامه، این بار اما، گریفیتس با اطلاع ریاض و موافقت کشورهای غربی، از طریق ویدئویی، با وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تماس برقرار کرد. ظاهرا، تحولات میدانی، وی را مجبور کرده که این تماس را صورت دهد و هنوز زود است که بخواهیم درباره تغییر در راهبردها سخن بگوییم، اما قدر مسلم اینکه، این تماس پس از شکست تماسها با صنعاء و ناکامی محور غربی در تسلط بر آن صورت گرفته است.

بنا بر این گزارش، واشنگتن و لندن به ریاض توصیه کرده‌اند که در راستای ترمیم تصویر خود در غرب تلاش کند. به همین دلیل، کشورهای غربی به عربستان سعودی اعمال فشار کردند تا نشست کشورهای کمک کننده به یمن در ریاض برگزار شود، هر چند که نتایج این نشست، از پیش تعیین شده بود و آمریکا و ریاض 725 میلیون دلار از یک ملیارد و 35 میلیون دلار را برداشتند و همین مسئله باعث شد که سازمان ملل اعلام کند که 30 طرح امدادرسانی از مجموع 41 طرح در یمن متوقف شده است(جزئیات بیشتر).

عربستان سعودی به همراه شماری از همپیمانان غربی و عربی خود از فروردین ۱۳۹۴ عملیاتی را برای بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن کلید زدند که کارشناسان از آن تحت عنوان باتلاقی برای ریاض یاد می‌کنند. این عملیات، باعث کشته و آواره شدن شمار زیادی از ملت یمن شده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول