اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

اظهارنظر سفیر بریتانیا در تهران درباره تحولات جاری در هنگ کنگ

سفیر بریتانیا در تهران باز هم اظهارات مداخله جویانه مقامات این کشور درباره هنگ کنگ را تکرار کرد و گفت: اگر چین در تصمیم خود درباره تحمیل قوانین امنیت ملی تجدیدنظر نکند، برای بریتانیا راهی جز تقویت روابط عمیق تاریخی و دوستی با مردم هنگ کنگ نخواهد ماند.

اظهارنظر سفیر بریتانیا در تهران درباره تحولات جاری در هنگ کنگ

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، راب مک ایر سفیر بریتانیا در تهران امروز (جمعه) در چند توئیت با انتشار فیلمی از اظهارات دومینیک راب وزیر خارجه این کشور درباره اوضاع هنگ کنگ نوشت: « اخیراً بحث‌های زیادی در مورد وضعیت هنگ کنگ صورت گرفته است. در سال ۱۹۸۴ ، بریتانیا و چین اعلامیه مشترک قانون الزامی را که تضمین کننده استقلال داخلی، حقوق و آزادی‌های هنگ کنگ است را امضا کردند.»

 

 

وی افزوده است: «انگلستان به روشنی مشخص کرده است که چین باید تصمیم خود را در مورد تحمیل قوانین امنیت ملی هنگ کنگ که استقلال آن را تضعیف می‌کند و در تضاد کامل با ​​تعهدات بیانیه مشترک است را مورد تجدیدنظر قرار دهد.»

سفیر بریتانیا در تهران در توئیت دیگری عنوان کرده است: «اما اگر چین در مورد تصمیم خود تجدیدنظر نکند، برای بریتانیا راهی جز تقویت روابط عمیق تاریخی و دوستی با مردم هنگ کنگ نخواهد ماند. بریتانیا چیزی بیش از اینکه هنگ کنگ براساس اصل توافق شده "یک کشور ، با دو سیستم" باشد را نمی‌خواهد.»

 

 

به گزارش فارس، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس پیش از این در واکنش به تصمیم دولت چین برای اجرای لایحه امنیت ملی هنگ کنگ تهدید کرد، اگر چین قانون امنیت ملی هنگ کنگ را اجرا کند، ما به افرادی که دارای گذرنامه BNO (افراد خارجی دارنده گذرنامه انگلیسی) اجازه می‌دهیم که به بریتانیا بیایند و آنها خواهند آمد. 

علاوه بر این نیز، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز در اظهاراتی این موضع دومینیک راب را تکرار کرد و قول داد که به شهروندان هنگ کنگی اجازه می‌دهد در بریتانیا ساکن شوند.(جزییات بیشتر)

این اظهارات اعتراض شدید چین را به همراه داشت. وزارت خارجه چین رسماً اعتراض شدید خود را به بریتانیا در خصوص اظهارنظرات مداخله‌جویانه و تحریک‌آمیز «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در خصوص «هنگ کنگ» اعلام کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه ۱۴ خرداد ماه اعلام کرد که اختیار قانونی و حق نظارتی در خصوص شهر هنگ کنگ ندارد و هرگونه تهدیدی برای ثبات و رفاه این منطقه از سوی نیروهای خارجی است.

مجمع خلق چین قطعنامه امنیت ملی هنگ‌ کنگ را با هدف تقویت امنیت این منطقه به تصویب درآورد که طبق آن، کمیته کنگره خلق ملی مسئولیت تدوین لایحه‌ای در خصوص امنیت هنگ کنگ را برعهده خواهد داشت.

سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

به گزارش فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارم خرداد ماه در اظهاراتی هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی جمهوری خلق چین و خدشه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور را محکوم و بر اجرای قانون و حفظ نظم در جهت ثبات، رفاه و امنیت مردم هنگ کنگ تاکید کرد.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول