اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

تحول‌خواهی با همراهی رهبر تحول

تحول و تحول‌خواهی صحیح و اساسی بدون تبعیت از رهبر تحول سر از ناکجاآباد در خواهد آورد.

تحول‌خواهی با همراهی رهبر تحول

مهدی فضائلی تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است نوشت: سی و یک سال گذشته به وضوح نشان داده است رهبر انقلاب بیشترین دغدغه و حساسیت را برای صیانت از خط و مکتب امام خمینی(ره) دارند.
ایشان نه‌فقط تجلیل و تکریم‌های زبانی و کلامی که حجم آن از هزار صفحه افزون‌تر است و در جای خود بسیار موثر، بلکه در عمل پایبندی به مبانی امام و پیگیری آرمان های آن انسان ملکوتی را با جد و جهد فراوان پی گرفته‌اند.
نکته‌ای که می‌توان ریشه همه کینه‌ها و عناد مخالفان ایشان را در آن جست‌وجو کرد!
یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های سالیانه آیت‌الله خامنه‌ای، سخنان ۱۴ خرداد ایشان و در سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است. سخنانی عمیق و روشنگر که هر بار جلوه‌ای دیگر از آن روح بلند را به نمایش می‌گذارد و چه کسی شایسته‌تر از جانشین امام برای تبیین شخصیت بی‌نظیر امام؟
سخنان امسال رهبر حکیم انقلاب اسلامی در باب "تحول خواهی و تحول‌انگیزی امام خمینی(ره)" بود.
این سخنان فقط برای توصیف بعدی از ابعاد امام و بزرگداشت یک شخصیت بزرگ از منظر تاریخی نبود بلکه سخنانی درس‌آموز و برای پاسخگویی به نیاز امروز جامعه ما بود و البته بخش های مهمی از آن محدود به جامعه ایران هم نبود و برای مردمان تحول خواه دیگر بخصوص در کشورهای اسلامی آموزنده بود.
در چنین مجالی نمی‌خواهم به نکات و مضامین متعدد و متنوع بیانات رهبر معظم انقلاب بپردازم که البته بسیار جای توجه، تعمق و پرداختن دارد لیکن با استفاده از این بیانات چند نکته را مطرح می‌کنم:
نخست اینکه پیگیری و تحقق تحولات مورد نظر "امام تحول" ویژگی‌هایی از جمله فهم، توان، شجاعت و اراده می‌خواهد که همه ویژگی‌های مورد نیاز در رهبر حکیم انقلاب اسلامی جمع است؛ لذا بدون هر نوع مبالغه و مداهنه‌ای ایشان را باید "رهبر تحول" بخوانیم.
دومین نکته، فهم درست از "تحول" و "تحول‌خواهی" است.
بدفهمی از این امر مهم، بدترین ضد تحول را رقم خواهد زد.
در باره فهم درست "تحول"، به چند نکته مهم از خود بیانات فقط اشاره می‌کنم:
«تحول‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست؛ بلکه به معنای گرایش مستمر به بهتر شدن است»، «تحول صحیح به پشتوانه فکری احتیاج دارد»، «در زمینه عدالت باید تحول ایجاد کنیم و این باید متکی به یک مبنای فکری و اندیشه متقن باشد»، «تحول را نباید با استحاله فکری اشتباه گرفت»، «تحول لزوماً یک حادثه دفعی نیست و گاهی تدریجاً انجام می‌شود؛ بی‌صبری نباید کرد» و «تحول را نباید با یک سلسله کارهای سطحی و دم دستی اشتباه گرفت» 
سومین نکته، ارتباط وثیق "تحول" و "تحول‌خواهی" با "ایران قوی" است.

ایران قوی با درجا زدن در کارها و تحولات مثبت هم محقق نمی شود چه برسد به عدم تحول یا عقب‌گرد!
ایران قوی به عنوان یک ضرورت غیر قابل انکار برای عبور از بسیاری مشکلات و تهدیدات و همچنین یک امر کاملاً دست‌یافتنی و قابل تحقق، فقط با پرهیز از عقب‌گرد و درجا زدن و با میل مستمر به بهتر شدن و فراهم کردن لوازم آن، محقق خواهد شد.
چهارمین و آخرین نکته هم اینکه، تحول و تحول‌خواهی صحیح و اساسی بدون تبعیت از "رهبر تحول" سر از ناکجاآباد در خواهد آورد.
 این مطلب به نوعی مصداق این فراز از صلوات شعبانیه است که:
«الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ
یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَهَا وَ یَغْرَقُ مَنْ ترکها
الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ.
 کشتی روان در اقیانوس‌های عمیق، هرکه به آن توسّل جوید ایمنی یابد و هرکه آن را رها کند غرق شود، پیش افتاده از آن‌ها از دین خارج است و عقب مانده از آنان نابود است و همراه آنان ملحق به‌حق است.»

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول